/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Langvarig tørke.
Fra : ebg_888
Vist : 390 gange
400 point
Dato : 24-05-18 16:05

Vi har haft en usædvanlig lang periode uden vand, og haverne er efterhånden knastørre.

Pindsvin, som finder deres føde ved at rode i jorden efter orme, snegle, biller og lignende, har meget svært ved at finde deres mad i den tørre jord.

Det bliver ikke bedre af, at de kun har været ude af deres hi i en måneds tid, efter vintersøvn.
Så de har ingen fedtreserver.

Hvis du vil hjælpe, så kan du vande jorden under nogle buske ved aftentide
- det vil også glæde solsortene, som også har det svært med den tørre jord.

Endnu værre er manglen på DRIKKEVAND.

I forvejen er mangel på VAND en af de hyppigste dødsårsager hos pindsvin, da det er svært at finde naturlige vandhuller, og vi får færre og færre pindsvin i Danmark, selv om pindsvinet er fredet.

Mange steder er pindsvinene nu fuldstændig afhængige af, at der bliver stillet en skål med vand frem til dem. Helst en skål, der ikke vælter for let, gerne en urtepotte-underskål.

Hvis du vil hjælpe pindsvinene og holder af deres selskab i din have, så kan du stille vand ud til dem året rundt, og eventuelt strø lidt katte-tørkost til dem om aftenen.

På forhånd tak, hvis du vil hjælpe.

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 400 point
Dato : 24-05-18 19:16

Citat
På forhånd tak, hvis du vil hjælpe.
Selv tak - og tak for påmindelsen. Der er vist ikke mange der lige tænker over dét.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-05-18 20:02

Vi har et fugle bad, også for pindsvin.
Og ja vi er nødt til at vande hver dag.

Min kone fortryder sin tur til varme Italien på lørdag, nok lidt køligere der i Toscana?

Men vi kan jo vande, det er værre for bønderne og dyrene med ekstrem langvarig tørke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-05-18 21:28

Vi vander også lidt...............og den med under træerne gør vi også..........fra nu af.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-05-18 07:23

Tak, det vil vi gøre fremover!

Svalerne har også problemer med tørken, de kan ikke finde mudder til at bygge reder med, så de får gavn af vandskåle og havevanding.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-05-18 19:36

Vandvittig at vande have plæner, når byen bagved mangler vand,

Vi vander lige nu kun vore højbede, der er særligt sårbare.

Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 27-05-18 19:27

Jeg har sat nogle flade skåle ud til fuglene,men så vidt jeg kan se,bruger de dem ikke,hvad kan årsagen være ?

Kommentar
Fra : jøjø

Dato : 27-05-18 23:23

Har du husket ikke at stille skålene alt for frit?

Stil dem hen mod en busk eller hæk, så fuglene hurtigere kan komme væk fra en eventuel fjende, og derfor føler sig mere trygge ved at bruge skålen.

I øvrigt plejer der at gå et stykke tid, efter man har sat en ny skål ud, før fuglene tør bruge den.

Mærkeligt nok har jeg oplevet, at det er svært at få fuglene til at bruge hvide skåle.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 31-05-18 00:26

Ingen problem når man har katte.
Her er der rift om katpillerne. 2 store pindsvin mener, at de har førsteret.
Eneste ulempe er, at jeg ikke kan lære dem at benytte kattebakke.

Godkendelse af svar
Fra : ebg_888

Dato : 07-06-18 22:43

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-06-18 21:27

Selv tak.