/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Socialpolitik / Spørgsmål
10  snaptil 500
Ældrecheck.
Fra : piaskov
Vist : 330 gange
200 point
Dato : 23-05-18 11:04

Hej alle.
Vi var lørdags til en fødselsdag hvor "barnet" fyldte 65 år.
Vi kom til at snakke om hvorvidt vedkommende får ældrecheck fra januar næste år.
Han har været på førtidspension efter de gamle regler og beholder dermed de ekstra tillæg, som han hele tiden har fået indtil han fylder 67 år.
Nogen der ved noget ??

Kommentar
Fra : poten

Dato : 23-05-18 11:28

Du får alt at vide når du klikker ind på https://www.borger.dk/

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-18 12:54

Citat
Kan jeg få ældrecheck?
Din personlige tillægsprocent og likvide formue pr. 1. januar er afgørende for om og hvor meget, du kan få i ældrecheck for det kommende år.

Betingelser for at få ældrecheck
Du kan kun få ældrecheck, hvis du:
havde ret til folkepension senest december året før har en personlig tillægsprocent højere end nul har en likvid formue pr. 1. januar, der er mindre end 84.300 kr. / 86.000 (2017 / 2018).
Din likvide formue pr. 1. januar kan bestå af:

indestående i pengeinstitutter m.v., herunder nedsparingslån og kassekredit med pant i fast ejendom kursværdien af obligationer pantebreve i depot kursværdien af deponerede, børsnoterede aktier kursværdien af investeringsforeningsbeviser kontant beholdning andre værdipapirer, herunder værdipapirer i udlandet.
Vær opmærksom på, at:

friværdi i fast ejendom bliver ikke regnet med i din likvide formue de indkomster, som du fik udbetalt i slutningen af december, og som bliver beregnet til dækning af dine leveomkostninger (fx folkepension og ATP), ikke bliver regnet med i din formue din ægtefælles/samlevers likvide formue pr. 1. januar bliver regnet med det ikke er sikkert, du kan få ældrecheck, hvis du bor i udlandet. Det afhænger af, hvilket land du bor i.

https://www.borger.dk/pension-og-efterloen/Tillaeg-til-folke--og-foertidspension/Folkepension-aeldrecheck

Godkendelse af svar
Fra : piaskov

Dato : 24-05-18 11:22

Tak for svaret ans.