/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
10  Nordsted1 917
Stjerner i universet
Fra : Ard
Vist : 394 gange
50 point
Dato : 15-05-18 23:45

Vi antager at der er 500 mia galakser, med hver 300 mio stjerner. Er følgende beregning så korrekt?

Der er ikke nogen der ved hvor mange galakser der findes. Et bud ligger på 500 mia. Hvis vi siger at der er 500 mia galakser, med hver 300 mio stjerner, kommer vi frem til at der er 150 000 000 000 000 000 000 stjerner. Det er 150 000 billarder.
Hvis vi skal prøve at anskueliggøre dette tal. Vi siger at en stjerne fylder en terning på 1 x 1 x 1 mm. Det giver at i en kubikmeter kan der være 1 mia stjerne. Så skal vi bruge 150 mia kubikmeter for at rumme alle stjerne. Kubikroden af 150 mia er 5300. Dvs at hvis alle stjerne i universet fylder 1 kubik millimeter, så kan alle stjerne i universet været i en terning, der måler 5300 meter på hver led.

Accepteret svar
Fra : poten

Modtaget 60 point
Dato : 16-05-18 00:13

OG

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-05-18 06:37

Der hvor der står: 'Hvis vi skal prøve at anskueliggøre dette tal'. Der skulle have stået: 'Vi skal prøve at anskueliggøre dette tal'. Spørgsmålet er om beregningen er korrekt. Det kan besvares med ja eller nej.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 16-05-18 11:23

Nu ved jeg ikke hvad du skal bruge det til, men hvor har du de 300 mil. stjerne fra i hver galakse?
I vores egen galakse er der ca 200 milliarder stjerner og i Andromeda er der ca en billion stjerner.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-05-18 12:30

Helt galt, hvorfor krympe en stjerne, de fleste er større end solen.

Og hvad er der på den anden side, bag ved universet?

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-05-18 23:29

Hvis man går ind i Google og surfer på antal stjerner, får man ikke et præcist tal. På hjemmesiden: http://www.rummet.dk/universet/melkevejen/melkevejen
står der at mælkevejen indeholder 200 mia stjerne.
På hjemmesiden:
http://www.rummet.dk/gymnasium/webbaseret-undervisning/galaksehobe/baggrund-1/melkevejen-og-andre-galakser
står der at mælkevejen indeholder 100 mia stjerne.
På hjemmesiden:
https://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6lkevejen
Står der 'Den antages at rumme mindst 200 milliarder stjerner og muligvis helt op til 400 milliarder'.
Det er det samme hvis man surfer på Andromeda.
Så har jeg sagt, at for at kunne regne på det, antager jeg at der i hver galakse er 300 mio stjerner. Antallet af galakser er skønnet på samme måde. Tallet 500 mia er hentet fra en hjemmeside, hvor der skelnes mellem det synlige univers og det ikke synlige univers. Der er måske 500 mia galakser i det synlige univers. Hvor mange der er i det ikke synlige univers, er der ikke nogen der ved.

Kommentar
Fra : Ard

Dato : 16-05-18 23:33

Hvor mange stjerne der er og hvor mange galakser der er, er meget spændende, men det er ikke det mit spørgsmål handler om. Spørgsmålet handler om, hvis man skønner det antal som jeg har skønnet, er det så rigtig at de vil fylde en terning på 5300 meter på hver led.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-05-18 08:46

Udover stjernerne er der jo også planeterne

Godkendelse af svar
Fra : Ard

Dato : 18-05-18 23:10

Tak for svaret poten.