/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvad "æder" fugerne?
Fra : lgs
Vist : 299 gange
100 point
Dato : 12-05-18 14:53

Mit gl. hus fik for nogle få år siden i 1982 isat nye termovinduer. Nogle steder er den grå gummilastikum-lignede fuge rundt om vinduesrammen ligesom ædt af et eller andet - hvad?
Insekt hælder jeg til at tro.
Så: 1)hvad kan det være? og 2)hvad kan man gøre ved det? Fugen er vel af et stof, som man i dag ikke kan/må bruge.

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 110 point
Dato : 12-05-18 15:07

Hvis fugen er gråbrun og skumagtigt, er det nok PU-skum. Det kan som så meget andet plastic ikke tåle at være udendørs. Jeg formoder, at du mener fugen mellem karm og væg/mur. Omkring rammen plejer der at være tætningslister og luft. Hvis jeg har ret, kan du kradse fugen ud til nogenlunde fast bund, mærke efter med en syl eller skruetrækker om træet er sundt og så lægge en ny rute af samme skum. Så er der igen 30+ år at løbe på.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-05-18 02:51

Der er ikke så mange fugematerialer som tåler sollys. Yderst skal en fuge helst være af et diffusionsåbent materiale. Og helst et der kan beskyttes af en maling med binder og pigment, som tåler sollys.
Læs mere her:
https://www.bolius.dk/fuger-omkring-vinduer-og-doere-16666/

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 13-05-18 09:52

Der er flere fuglearter der har for vane at pikke i vinduesfuger. De kan ødelægge fugen fuldstændigt.

Godkendelse af svar
Fra : lgs

Dato : 18-05-18 15:16

Tak for svaret pbp_et.