/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ingen bier
Fra : svendgiversen
Vist : 368 gange
100 point
Dato : 07-05-18 19:03

Vi har lige nu fantastiske blomster i vore kirsebær træer, men ingen bier.

Mig bekendt kommer der ingen kirsebær uden bestøvning, hvad gør vi?

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 07-05-18 19:23

Hvilken sort taler vi om ?? En del sorter er selvbestøvende, så ...... !!??

ØV4

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-18 19:39

Ellers må du rundt med en vatpind.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-05-18 21:27

Ved det ikke, men kirsebærene, hvis der kommer nogle, er mørke, nærmest moreller?
De, blomsterne er fantastisk flotte lige nu, men ikke selv bestøvende.

Og jeg er en gammel barsk viking fra Himmerland, ikke nogen vat pind,
men min kone er fra det lidt blidere Mors, hvad skal hun gøre??

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-05-18 07:04

Du skal formå din hustru til at købe et par bistader - så får I bestøvet jeres blomster og samtidig får I honning i kurven !!
Som himmerlandsk viking, skal du selv købe et par flasker mjød og sidde et skyggefuldt sted og nyde indholdet - god fornøjelse

Hvorfra ved du om jeres træer er selvbestøvende eller ej, når du ikke ved hvilken sort det er ?

ØV4

Accepteret svar
Fra : BilstrupV

Modtaget 100 point
Dato : 08-05-18 07:51

Der er flere begreber omkring bestøvning:

Selvbestøvning: bierne skal flyve fra blomst til blomst i samme træ.
Krydsbestøvning: bierne skal flyve på mindst 2 træer på samme tur og bære pollen med fra det ene til det andet.
Vindbestøvning: pollen løsner sig og bæres med af vinden.

Der er flere bestøvende insekter, hvoraf honningbien er den mest effektive specielt i større kulturer, derfor er den en vigtig økonomisk faktor til kommerciel bestøvning, men der er rigtig mange forskellige vilde bier og hummelbier og endelig fluer, som også er bestøvere i vores natur - og kultur.

Såååe Svend, du skal nok få dine fine kirsebær også i år, hvis da ikke frosten ødelægger dine kirsebærblomster - og hvis fuglene da ellers tillader dig at komme først til mølle. Jeg er helt misundelig...

Kommentar
Fra : BilstrupV

Dato : 08-05-18 07:57

Præcisering: Krydsbestøvning: det er ikke helt nok, at bierne flyver mellem 2 træer, men de skal flyve mellem 2 sorter

Kommentar
Fra : ans

Dato : 08-05-18 09:03

Hvor mange/få bier var der så i kirsebærtræet den 7. 5. 2017 ?
Det må du vel have tal på siden du stiller spørgsmålet!
Det kan også være at du har glemt det, men bare prøver at holde liv i kandu med alle dine spørgsmål.
Dette er så spørgsmål nummer 1064

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-05-18 10:22

Citat
Dette er så spørgsmål nummer 1064

Ja, og du plejer ikke at forsømme spørgsmålene, med et vranten / arrogant kommentar. Er du sådan en slags (selvbestaltet) høvding, her på Kandu ??
Sig mig, går du konstant rundt med sure opstød, eller værre, personlige problemmer. Så opsøg de rette afhjælpere.
Gå udenfor, og ta`et kig på den blå himmel. Hør fuglene, og dit humør vil garanteret stige et par grader.

Jeg synes du skulle holde din kæft, ans, hvis du ikke har noget bedre, at berige os med.

Selv om jeg er inderligt imod blacklistning, ville jeg øjeblikkeligt benytte dette, hvis du førte dig frem på samme måde, i mine spørgsmål.

M.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-05-18 15:15

i min have var der masser af brummebasser, men ikke mange blomster af lege med

Kommentar
Fra : lgs

Dato : 08-05-18 15:17

Svend: måske et forvarsel om værre tilstande - der undres ihvertfald over, at bilernes forruder ikke som år tilbage bliver nær så smattede efter "kollision" med flyvende insekter.

Sender dig et link til en relevant roman, som du kan låne både som gl.dags bog og e-bog "Biernes historie"
https://vejlebib.dk/ting/collection/870970-basis%3A52309948

God fornøjelse!

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 08-05-18 15:17

og sjovt nok kan de ikke finde ud af af flyve uden/ over huset, men tager den direkte vej gennem det - så op med insektnettet.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-05-18 17:14

Tak for svaret BilstrupV.

Kommentar
Fra : katekismus