/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Korrekt lønudbetaling?
Fra : Hijklm
Vist : 191 gange
100 point
Dato : 07-05-18 18:26

En bekendt stillede mig et løn-spørgsmål, som jeg troede jeg kunne svare på, men jeg kom til kort. Kan I hjælpe?

Han har arbejdet i en kommune hele 2017 og 1.kvartal 2018 på fuld tid. I hans overenskomst får han 1,95 % i særlig ferietillæg til maj normalt.
Men han sagde op, så marts 2018 var sidste måned med løn. Han fik ikke brugt 6. ferieuge i ferieåret op til han sluttede.
Nu har de så udbetalt feriepenge mv.

Han har fået 25 dage ind på Feriekonto = 14.400 kr.
Derudover har han fået 6.300 kr udbetalt, hvoraf noget står som opsparet løn i 2018 og resten vel så må være den ubrugte 6.ferieuge fra sidste ferieår.

Ser det rigtigt ud, eller mangler der ikke noget?
Og hvor er de 1,95 % blevet af?

Kommentar
Fra : marken84

Dato : 07-05-18 18:58

Jeg ville da helt klart spørge kommunen, de må da vide hvordan og hvorledes...

Kommentar
Fra : Hijklm

Dato : 07-05-18 19:01

Hende fra kommunen kunne ikke forklare det særlig godt - derfor spørgsmålet her.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-18 19:41

De 1,95% er inkluderet i de penge han har fået udbetalt + dem, som står på feriekonto.

Så jeg tvivler på, at han er blevet snydt.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 07-05-18 19:42

de 1,95% er det såkaldte ferietillæg, som udbetales hvis man holder ferie med løn.

Men de er med i de oplyste beløb. Check selv den specifikation han har modtaget

Kommentar
Fra : Rosa12

Dato : 16-05-18 18:44

Os der har ferie med løn får en en lille procent i maj eller deles i 25 dele og udbetales ved hver ferie - også kaldet proratadage - det er møg besværligt men billigst de fleste vælger at udbetale ferietillæg i april eller maj.

For 2017 skal han have 25 feriedage +12,5% af den ferieberigttiget løn.
For 2018 skal han have 6,24 feriedage og + +12,5% af den ferieberigttiget løn - kan først bruges fra 1, maj 2019.

Han skal så have 6. ferieuge/omsorgsdasge/overarbejde - eller hvad de har i den komunne.