/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4 gear
Fra : STF
Vist : 2051 gange
104 point
Dato : 29-06-03 19:57

Hvordan får jeg min 4 gears til at køre så hurtigt som mulig ???
den kan køre 100 nu

og den har:
40mm cylinder (med opborede skøllekanaler)
18mm indsugning
16mm Karburator

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 29-06-03 20:09

smid en 43/44,5/45mm cylindeR/topstykke/stempel, en 17,5mm kaburator, og en bedre udstødning (ved ikke hvad du har på nu?)

Kommentar
Fra : STF

Dato : 01-07-03 13:54

jeg kører med en La' franconi. og man kan ikke købe en 45mm cylinder hos protuna mere

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-07-03 14:14

Så køb enten 43 eller 44,5 !!

udstødningen skal du ikke skifte, det er klart den bedste til fs1

Kommentar
Fra : Jackel

Dato : 01-07-03 15:23

nej da, oplagt til deres 12.5hk er da meget bedre..

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-07-03 18:06

hvis du mener cross udstødningen så er den jo også så grim at den ikke er værd at køre med. Og desuden er franconien godt nok til 43/44,5 den kan nemt spille den cylinder helt ud, så jeg kan ikke se hvorfor man skulle købe en oplagt....

Kommentar
Fra : STF

Dato : 01-07-03 20:34

jeg syntes også at den der oplagte udstødning den er da for skummel,
men jeg er nu ikke sikker på at det hjælper med en 43mm når den jeg kører med har borede skøllekanaler !

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 01-07-03 23:56

du kunne jo evt. også bore skyllerne op på 43mm'eren!

men jeg må nok indrømme at hvis din kører 100kmt IRL med 40mm cylinder, så er jeg sgu imponeret! Min kører kun 110-115 med 43mm cylinder (IKKE portet)....

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 02-07-03 22:15

Hvis den kører 100 km/t, har du fandme også boret i skyllekanalerne!!!! Hvilken gearing kører du med??? En 43 ka ikke køre det hurtigere, men prøv og køb en 44,5 og bor skyllekanalerne..... Oplagt cross udstødning og La franconi er der ikke meget forskel på, bortset fra at La franconiet larmer ad helvede til, hvor cross næsten ikke larmer, afhængig af hvilken potte man har på. Kører selv med originalpotten og den giver kun lyd fra sig når den er oppe i omdrejninger, så det er godt hvis man kører meget i byen.....

En 45 fra protuna stinker, de kører meget bedre med 44,5................ Det er også derfor du ikke ka købe dem mere...........

Køb en menbran med carbon plader og racing koblingsplader og agip cross olie og en ordentlig gearing og poler skyllekanaler, membran og indsugningspladen, så ka man ik få den til at rende meget hurtigere..............

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 02-07-03 22:31

Oehlers >> Min ligger og kører 110-115kmt IRL med 43mm cylinder, såe den kan godt komme over de 100!

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 03-07-03 09:07

Til Jon: Hva kører du ellers med?????????

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 03-07-03 15:06

17,5mm kaburator
18mm indsugningsplade
membran med carbon plade
et 13tands fortandhjul...
5,3hk skrå udstødning...

Kommentar
Fra : STF

Dato : 05-07-03 11:55

Hvad er så bedst en 43mm alu eller en 44,5mm jerncylinder ???
er en membran med carbon plade bedre end den orginale membran ???

Til Oehlers: jeg kører med 15/43 gearing

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 05-07-03 18:25

En 44,5 er den bedste du ka få fat i, og en 43 alu ska du ikke købe for man drejer altid gevindet over ved udstødningen...... En jerncylender har også mere bundtræk end alu....

En membran med carbonplader er bedre til tun end den originale menbran, fordi carbonet er hårdere og åbner strammere og når den åbner mere jævnt gør det motorgangen mere jævn, desuden er menbranen vigtig, så det er altid godt med en ny menbran..........

17,5 karburator er der mange der siger at den ikke kører godt med, den kører bedre med 16 men har aldrig selv prøvet.......

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 05-07-03 19:22

Oehlers >> Der er du helt gal på den, en alu cylinder yder klart mere end en jern cylinder, det skyldes at den kommer meget hurtigere af med varmen, altså den bliver ikke halvt så varm som en jern...

i øvrigt siger mange Fs1 ejere (inkl. mig selv) at 43mm kører bedre end 44,5mm ! og jeg kører med 17,5mm kaburator til min 43mm cylinder, og de kører fint sammen!

eneste grund til at man skulle vælge en jern er at man kan hone den nemmere hvis den bliver skadet...

Kommentar
Fra : STF

Dato : 06-07-03 13:11

ja det blev jeg jo ikke meget klogere af 44,5 eller 43
der er jo flere ccm i en 44,5mm, men jeg har hørt at en alu cylinder er bedre !

Til Oehlers: hvad kører du selv med og hvor hurtigt ?

Kommentar
Fra : thomse

Dato : 06-07-03 15:19

100 km/t, enten er dit speedometer fuldstændigt smadret, ellers har du fandme boret i hoved og røv på skøllekanalerne..!!!!

Jeg har selv en FS1er 4gears... smid en Metra udstødning på!!! kan klart anbefale den!! den giver sQ en del Xtra km/t

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-07-03 19:34

Jeg holder på 43mm ALU !

En aluminium cylinder køre bedst, den bliver meget bedre kølet da den kommer hurtigere af med varmen og den har et bedre bundtræk osv... sådan er det bare, end of discussion! Men jeg ved ikke om en 44,5 yder bedre, har kun prøvet den på en andens 4gear. Og der kørte den ikke vildt godt, men det kan jo være meget andet. Men han sagde også at den faktisk kørte bedre med en 43mm! Og det er også det jeg hører mange andre sige!

Men det optimale ville jo være at finde en der har en 45mm liggende... Jeg har selv en liggende men gevindet til forrøret er fuldkommen smadret så forrøret ikke kan side på overhovedet, så det er ikke så fedt. Så da jeg ville købe en ny, var 45mm udgået hos protuna og skåde reservedel og jeg kunne ikke finde den andre steder. Så det blev til en 43mm i stedet...

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 06-07-03 21:37

En 45 er noget lort!!!!!!! Man sagde at den kørte dårligt og jeg spurgte protuna da jeg var dernede for ca 1 måned siden og de sagde at de ikke lavede den mere fordi den ikke gik ordentlig osv....... sådan er det bare, end of discussion!

Jeg spurgte ved en lokal knallertforhandler om hva der var bedst en alu eller jern og han sagde at jern havde mere trækkraft, men top var ca. det samme, men uanset hvad du siger ka man ikke undgå at skrue gevindet over på en alu...... Ellers ska man lave et special ting til at sætte på cylenderen, som man så skrue udstødningen på......... Men til scooter er det noget helt andet, der er alu bedst. Du har ret i at alu køler meget bedre og da køleribberne er små er det jo kun godt.

Til Jon: Man kan overhovedet ikke sammenligne to knallerter, uanset om de er i samme stand og slags, måske kører en knallert 10 km/t hurtigere end en tilsvarende knallert med samme tunsæt......... Hvis du kører med en 5,3 udstødning, så skift til oplagt cross, den kører meget bedre, det er min egen erfaring ihvertfald.

Til thomse: Hvilken udstødning er en metra og hvor får man sådan en???????

Stf: Jeg har 44,5 cylender, 16 karburator, 16 indsugning, 17/43 gearing, membran med carbonplader, polerede skyllekanaler/membranhus/ indsugningsplade(studs) og en oplagt cross udstødning (12 hk). Jeg har ikke været oppe i top, fordi jeg er ved at sætte ny racer krumtap i o.lign., og har kun lige kørt min cylender til. Men jeg skriver når jeg ved det, nok om et par uger....... Forresten, hvis det er dit speedometer der viser 100 passer det ikke, jeg ska ihvertfald se knallerten køre 100 med 40 mm på før jeg tror på det..... Nogle 4 gear kommer ikke engang op på 100 med 43/44,5 og kæmpe tunsæt..........

Man kan også se det på den anden side: En 44,5 har flere ccm, men en 43 burde, i teorien(meget teoretisk), tage højere omdrejninger end 44,5 idet stmplet er 1,5 mm mindre. Og da en 4 gear er en gammel knallert som bestemt ikke har godt af for høje omdrejninger, burde 44,5 være mere ideelt. Det er jo også derfor man ændrer gearingen: For at undgå høje omdrejninger og få den til at gå stærkere i top.......

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-07-03 21:49

Oehlers > Det kan godt være at protuna siger at 45mm kører dårligt, men det er ihvertfald noget lort at lukke ud. Den kører fint, den kører ligså godt som en 43mm bare med størrelsen til forskel, hvilket betyder at man kan få den til at være hurtigere, og det er den !

Og en 43 burde jo lige netop IKKE tage flere omdrejninger end en 44,5! Ved at 44,5mm'eren har et 1,5mm større stempel øger det jo ccm tallet. Ved at øge ccm tallet for du mere benzin dampe til at eksplodere når tændrøret antænder, når der er flere benzin dampe der antænder og eksplodere bliver stemplet trykket tilbage hurtigere, hvilket resultere i flere omdrejninger...

Og gearingen ændre man jo ikke på grund af at den tager for mange omdrejninger, for det gør jo ikke noget! Man ændre det jo kun for at kunne ændre på forholdet mellem optræk og topfart... Og hvis du ændre gearingsforholdet tager motoren ikke færre omdrejninger, det er bare baghjulet der tager færre. Den yder fx. mindre HK ved at ændre gearingen til større fortandhjul....

Kommentar
Fra : Oehlers

Dato : 06-07-03 22:07

Se på det sådan: Hvis en 44,5 og 43 har lige store skyllekanaler, får de lige meget benzin, men 43 har mindre gnidningsmodstand ad cylenderens vægge, så den tager højere omdrejninger............... BASTA!!!!!! Jeg har både 43 og 44,5 liggende og skyllekanalerne er større på 43 og ingen af dem er boret!!!!!!!

Jeg ved hvad jeg taler om mht. gearing, jeg har også en 2 gear, med en rigtig lille gearing og den tog så mange omdrejninger og blev så varm at den satte sig flere gange..............

Kommentar
Fra : Jon

Dato : 06-07-03 22:25

Ihhh, det er jo ikke for sjov at man skal købe racer krumtap/lejer fordi omdrejningerne stiger ved at sætte større cylinder på... Desuden har lige været ude og kigge lidt på en 43 og en 45, og skyllerne er altså større på en 45, så den holder ikke....

Og din 2gear, det er jo fordi du ikke udnytter dine omdrejninger, hvis motoren fik lov at arbejde med dem, altså trække videre med en ordentlig gearing er det jo ikke noget problem med høje omdrejninger....

Kommentar
Fra : STF

Dato : 07-07-03 21:43

jeg har lige fået en brugt 43mm alu cylinder uden ridser af en ven der ikke skulle bruge den mere, men den kom ikke til at køre hurtigere med den på. der er slet ingen kompresion i den, men det er nok fordi stemplringene ikke er for gode !!! (stemplet er sort under stempelringene). jeg har også en gammel 44mm jerncylinder til at ligge, men der er en stor ridse i så den har jeg ikke prøvet.

og de 100 km/t er efter speedometer, men jeg har fået den målt af min klasselærer uden jeg vidste det. han kørte bag ved mig på vej til skole !!!! og han sagde at den kunne køre 80 km/t men dengang kunne den også kun køre 85 efter speedometeret. det var ikke så godt det der med han kørte bag ved mig. han ville til at ringe til mine forældre, men jeg sagde at de godt vidste at den kunne køre så hurtigt (det ved de også godt).

jeg bestiller lige et 43mm grafit stempel i dag. så jeg har den nok om et par dage. så kan jeg jo se om den kommer til at køre hurtigere.