/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Høreapparater bliver mindre og mindre
Fra : ingelein
Vist : 334 gange
10 point
Dato : 29-04-18 10:02

Jeg har brugt høreapp. I snart 20 år på grund af en nu udbrændt Meni'ere. Den har efterladt Tinnitus og hørenedsættelse på det ene øre. Da jeg får undersøgt mine ører på sygehuset, vælger jeg også at få mine høreapparater fra det offentlige. Det har man lovmæssigt ret til at få hvert 4. År. Mange sygehuse har dog en ventetid på nye apparater på 2 år, så man risikerer at der faktisk går 6 år imellem........Nej, man kan ikke melde sig til , før de 4 år er gået.
I løbet af tiden har producenterne konkurreret om at lave høreapparaterne mindre og mindre. Sådan at en del af mekanikken nu ikke længere sidder i den ydre del (bag øret modeller), men for enden at den slange, der skal ind i øregangen.
Jeg har mega smalle øregange og har IKKE plads til den mekanik i øret: Jeg kan ikke få lydkuplen med receiver ind i øregangen uden stort besvær og fare for at knække slangen. Når jeg så endelig har proppet lydkuplent in i øret, sidder den så stramt, at den bevæger sig ud igen, når jeg bevæger kæbeb eller tygger.

Noger andet er at batteriernes kapacitet selvfølgelig også er mindre, jo mindre apparatet er. Jeg kan slet ikke overskue, hvirdan ældre mennesker med meget stive fingre skal kunne håndtere det. Apparaterne er så små og lette, at man går i konstant frygt for at tabe dem, når man f. Eks. Går i haven eller tager hue af og på.

Jeg er overhovedet ikke forfængelig og man må gerne se at jeg bruger høreapparater. De fleste render jo rundt med noget lytteværk i ørerne og synes at det er smart.

Jeg har med det samme frabedt mig de små apparater, da jeg fik nye, men audiologen syntes at jeg skulle afprøve dem i 6 uger. Jeg gjorde allerede kort tid efter opmærksom på at jeg ikke kunne håndtere dem. Da jeg besluttede mig for at lade producenten kigge på dem, blev det ene apparat skiftet med et nyt og indmaden i det andet skiftet. Men de passede jo stadigvæk ikke. Ny henvendelse og ventetid på sygehuset...... indtil flere gange.

Nu har jeg så fået udleveret et par serviceapparater af den gode gamle slagss, BTE. Bolero V-SP. fra Sonova (tidligere Phonak). ...... og endelig var der en audiolog som sagde at jeg på grund af de smalle øregange og mit høretab ALDRIG skulle have haft de små høreapparater.

Iøvrigt har H.M. Dronningen også den type, som jeg kan bruge. Alle producenter vil gerne lave de synlige apparater så små som muligt. Det praktiske tænker ingen på. Så tænk jer om, når i skal have høreapparater OG LAD JER IKKE BESNAKKE TIL DE MINDSTE PÅ MARKEDET.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 29-04-18 10:30

Hvad er spørgsmålet ?
Eller det et tip du har skrevet ?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-04-18 19:00

Ja, det er nok mere et spørgsmål om, hvilke erfaringer andre har gjort med de bittesmå apparater

Ingelein

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 01-05-18 18:26

Mine er ´indbygget´ - men trænger til nyt indhold.
https://www.youtube.com/watch?v=ioUVJ_534Q4
Bortset fra det, så burde PRO mennesker vel hurtigt kunne afgøre den slags.
Men igen? nogle tjener kassen på at sælge det værste, mens andre gør det efter kunstens regler OG stadig laver fejl - måske fordi de ikke opdaterer sig selv nok, med hvad der findes på markedet.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 10 point
Dato : 27-05-18 14:06

Dårlige erfaringer. De er efterhånden blevet så små og lette (behagelige), at man ikke registrerer at have dem på. Det resulterer også i, at man let kommer til at tabe dem! De er blevet for små. Resultatet af det for mig er, at jeg aldrig bruger dem i forb. med diverse arbejder med have, bilvask, snerydning osv.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 27-05-18 15:21

Mit problem er at jeg har så smalle øregange at der ikke er plads til receiveren, som nu sidder under kuplen, som skal ind i øret, og det burde PRO personer have set.
Efter flere henvendelser har jeg nu efter 2 års bøvl endelig fået nogle Phonak Bolero, som ikke har teceiveren nde i slangens kuppel. HURRA FOR DEN AUDIOTEKNIKER, SOM FORTALTE MIG AT JEG ALDRIG SKULLE HAVE HAFT DE SMÅ HØREAPPARATER. Det er sjældent at nogen vil indrømme, at en kollega har begået en fejl.
Jeg registrerer heller ikke at jeg har BOLERO i ørerne, behøver ikke at være bange for at miste dem, træde på dem, når de falder ud uden at man mærker det. ..... eller overveje om jeg skal udholde smerten i øregangen i kort tid ad gangen. ......... høreapparater kan sagtens gøres endnu mindre, hvis man prooper al mekanikken ind i ørgangen.
Gamle mennesker kan jo knapt nok skifte de små batterier, som blver mindre, jo mindre høreapparaterne er..... skal så også skiftes oftere.
Hurra for de nye større apparater, som sygehuset kaldte "serviceapparater".

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 24-06-18 09:23

Tak for svaret alka.