/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Brug af plantesæk på græsplæne
Fra : LarsSimoni
Vist : 1703 gange
150 point
Dato : 25-04-18 11:28

Hej alle,

Ifm. at jeg har været ved at lave kanter på min græsplæne, så har jeg benyttet indholdet i sådan nogen plantesække her til at fylde op, efter at have fjernet en masse ukrudt:
https://www.jemogfix.dk/plantesaek/2180/9037452/

Jeg står samtidig med den udfordring at min græsplæne er meget ujævn, og jeg overvejer derfor at benytte indholdet i disse til også at jævne den ud, og så nyt græs heri.

Kan det godt lade sig gøre, og er det anbefalelsesværdigt?
Det er jo pisse billigt, og noget nemmere at transportere, når jeg ikke ejer hverken trailer eller har anhængertræk på bilen. Jeg kan dog se på indholdet i poserne at noget af det ligner en form for pinde, og ikke udelukkende er rent jord.

På forhånd tak :)

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-04-18 12:28

Der står hvad det kan bruges til.
Men det er næppe den bedste jord man kan købe
Jeg plejer at hente en 80 liters balje jord på genbrugspladsen - gratis.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-04-18 17:09

Jeg har også købt plantesække billigt i jem og fix,
men jeg bruger dem på vore højbede,

ikke på græsplænen, hvor lidt sand og gødning gør mere gavn...

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 25-04-18 18:37

Brug sand i små lag og når græsset er vokset igennem et lag mere
græsset må ikke blive kvalt

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 25-04-18 22:03

Jamen nu når min plæne er så ujævn som den er, så vil jeg jo gerne have det 'rettet ud', så den er mere plan. Er det ikke bedre at bruge indholdet af sådan en plantesæk til dét, end bare rent sand? Jeg går da ud fra at græs vokser bedre i sådan noget, end i sand?
Hvis jeg nu først smider/sår noget græs, og så dækker frøene til med indholdet af de her poser, tror I så ikke det vil virke?

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-04-18 22:54

Du kan sagtens blande noget sand sammen med indholdet af plantesække, selvom der er små pinde i det. Dem klarer plæneklipperen. Sandet gør blandingen porøs, så vokser græsset bedre igennem. Jeg går ud fra, at du nogle steder skal helt op på 5 cm for at jævne ud? Jævn ud ad flere omgange idet du hver gang lader græsset gro igennem. Hvis der ikke er græs, må du planere med riven, efterså græs og træde det til, så det ikke flyver væk. Bedst at gøre lige før der er udsigt til regn. Jeg skriver et indlæg mere, hvor du kan se, hvad jeg har gjort.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-04-18 22:59
Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 26-04-18 14:28

Hej Ingeborg,

Først og fremmest; det er godt nok en flot have du har dig :D

Dernæst; Ja, nogen steder kan det godt være helt op til 5 cm., og andre steder er det mindre. Den er som sagt meget ujævn, så det varierer meget.
Jeg kan også lige få taget et billede af det og lagt herind, så kan det godt være det er nemmere at forholde sig til.
Men ellers så tager jeg 'bare' og smider græsfrø, og så overdækker jeg dem med en 50/50 blanding af alm. sand og indholdet fra en plantesæk, og så vokser det op og bliver ca. samme niveau som det eksisterende? :)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 26-04-18 14:35

Hej og tsk for os til min have. Nej, græsfrøene skal øverst i det lag du lægger ovenpå. Riv dem lidt overfladisk ned og træd arealet fast.
Ingelein

Kommentar
Fra : transor

Dato : 28-04-18 03:52

Plantesækken er jo med organisk materiale. Det nedbrydes efterhånden og forsvinder som CO2 og vand, med en uhyre lille mængde gødningsmineraler.
Det duer ikke som varigt fyldmateriale.
Man kan jævne meget på en plæne ved at trome i en fugtig periode, og ved fyldning med sand, grus eller bare med et tyndt lag jord. Lidt ler gør ikke noget. Jod må lægges lidt ad gangen så græsset kan vokse igennem.
Plantesæk er ikke meget bedre end at fylde med afklippet græs.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 03-05-18 00:02

Nå, er det rigtigt? Der kan man bare se, så er jeg jo lige vidt, efter at have fyldt op hele vejen langs kanten af min græsplæne. Det var alligevel sa....

Jeg forsøgte her til aften først at rive noget af min plæne, for at fjerne alt det 'rådne'/tidligere slåede græs, der nærmest ligger i folder/huller i et lavere niveau end det alm. græs der er. Herefter smed jeg græsfrø og smed noget jord, som jeg efterfølgende forsøgte at fordele ud med en rive, både 'forsiden' og bagsiden.
Er det måden at gøre det på?

Hvordan kan det være så mange foreslår at bruge sand, i stedet for jord? Græs vokser vel bedre i jord, og specielt når jeg samtidig sår nye græsfrø?

Accepteret svar
Fra : ingelein

Modtaget 150 point
Dato : 03-05-18 08:19

Det eneste rigtige er at indholdet i en plantesæk er organisk materiale, som fortsætter med at nedbrydes. Derfor skal du for at udfylde huller og kanter blande op med alm. Havejord og/eller sand. Der er jo også forskel på at fylde "topdressing" på en græsplæne og at fylde op langs kanter. Selvfølgelig kan du ikke smide 5 cm sand på din hullede græsplæne. Prøv at læse om topdressing af græsplæne. Allerbedst ville det være at fylde op med muldjord, sådan pø om pø. Jeg ved ikke, hvad indholdet i dine plantesække er beriget med af gødning. Da du jo alligevel ikke kommer uden om at gøde græsplænen, er det sådan set også lige meget!
Ingelein...... ps plænepasser i mere end 40 år.

Godkendelse af svar
Fra : LarsSimoni

Dato : 17-05-18 22:56

Tak for god sparring ingelein.