/ Forside/ Teknologi / Netværk / TCP/IP / Spørgsmål
10  Fijala 1204
Netværk m. hub (Win ME - win 95)
Fra : nhuttel
Vist : 454 gange
140 point
Dato : 29-03-01 13:02

Spørgsmålet er sikkert stillet før, men det har jeg ikke kunne finde så nu prøver jeg også lige.

Er det ikke muligt at lave et netværk mellem to computere ( 1. laptop m. Win ME og 2. Win 95 - med hhv et PMCIA Ethernet og 3com Ethernet netkort) hvor de enkelte netkort kobles sammen med et kabelmodem (Stofanet) via en hub.

Jeg har forsøgt og der oprettes da også et netværk på serveren (win ME) men der er ikke hul igennem fra clienten (selvom jeg har brugt den diskette som blev lavet under opsætning af netværket). Det betyder også at jeg kun kan koble på nettet fra Win ME og ikke fra clienten - hvilket var hele pointen!!

Jeg håber der findes en tålmodig sjæl der kan "snakke mig igennem :)

PS. Hvad er og gør en DHCP service?

Kommentar
Fra : 2663

Dato : 30-03-01 00:46

prøv at koble me fra og se om du får hul og sikker dig den rregtige protokold til 95 det skulle i hvert fald lade sig gøre
dhcp dynamic host configuration protocol dhcp er udviklet til at hontere den dynamiske tildeling at ip adresser derudover kan den klare de samme configuretioner som bootp det vil sige enten kan man køre med fast ip eller dynamisk ip alsår ny hver gang ..

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 30-03-01 09:00

Hvilke protekoller bruger du? TCP/IP - NetBuie?

PO

Kommentar
Fra : nhuttel

Dato : 30-03-01 10:22

Jeg bruger TCP/IP - men spørgsmålet er egentligt om det kan lade sig gøre uden at købe et ekstra netkort til serveren således at det ene bruges til at lave et netværk mellem de to computere og det andet bruges til at koble på stofanet

Kommentar
Fra : nhuttel

Dato : 30-03-01 11:44

Tak for svarene

Det kan godt være at det er mig der ikke udtrykker mig klart nok (eller måske er jeg bare for dum til at læse svarene), MEN..

Situationen er den at der KUN er ET netkort i hver maskine. Derfor kan jeg jo ikke konfigurere det ene til den IP addresse jeg har fået tildelt og det andet til den lokale IP - da der ikke er noget andet kort.

Altså en gang til: Kan det lade sig gøre UDEN at skulle købe et nyt netkort?

---- RJ-45 ----Computer1 m. et netkort
Modem--- RJ-45 -- ind i uplink i Hub<
---- RJ-45 ----Computer2 m. et netkort

nhuttel

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 30-03-01 11:56

Ah - nun fes es ein!

Hvis du sætter det op som du skriver der, så er der vel ikke rigtigt en klient og en server, de er nærmest begge to klienter. Har jeg ret? Kabelmodemmet er kun koblet til hubbens uplink?

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 30-03-01 11:57

Ydermere - har du fast IP eller får du en tildelt hver gang du logger på?

Kommentar
Fra : nhuttel

Dato : 30-03-01 12:04

Ja det har du ret i - der er for så vidt ikke nogen server/client forhold og modemet er kun koblet til uplinket. Derudover har jeg en fast IP addresse: 192.168.170.x

Accepteret svar
Fra : Luctatic

Modtaget 140 point
Dato : 30-03-01 12:04

Dette her er 'snippet' fra www.nat-faq.dk, jeg ved ikke om du har været derinde.

"Fælles for alle løsninger med en NAT-router gælder at opsætningen på klientmaskinen er let, under netværksindstillingerne skal indtastes følgende information:
- IP-adresse og subnetmaske.
- Default gateway (IP-adressen på NAT-routeren)
- IP-adresser på DNS-servere (Brug internetudbyderens)"

Du kan kigge derind og læse mere på denne side:

http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=inetshare

den handler om deling af internet, og hvordan man gør. Blandt andet kan du læse at det hele afhænger af hvordan du har sat dit netværk op. Men uanset hvad så lader det til at der kræves en router som jeg også regnede med, og hvis du ikke vil have ADSL så er det nok billigere at købe et billigt netkort (koster max 70 kr. for et 10 Mb kort) end af betale for en router som er halvdyr.

Kommentar
Fra : nhuttel

Dato : 30-03-01 12:07

Det lyder OK

Problemet er bare at den gode/hurtige computer (som jeg før kaldte server) er en bærbar og jeg kan derfor kun bruge PCMICIA netkort - et sådan kan jeg nok ikke finde i 70 kr klassen

Kommentar
Fra : nhuttel

Dato : 30-03-01 12:12

Derudover kunne det dog være interessant hvor du mener jeg kan finde et netkort til 70. kr.

Kommentar
Fra : Luctatic

Dato : 30-03-01 12:27

Jeg kan godt se det bliver et problem at finde et PCMIA kort til 70 kr, og et hurtigt blik på http://www.edbpriser.dk under netværkskort viser at 70 kr nok også var lige lidt nok, men hvis du skal bruge et normalt netkort på 10 Mb kan du sikkert købe et brugt. Der skal jo som sagt ikke bruges voldsomt meget båndbredde på netkortet i forhold til internetforbindelsen. Jeg vil skyde på at du sidder med max 2 Mb, dvs 1/5 af netkortets båndbredde.

http://www.edbpriser.dk/netvaerk/netvaerk-top10.asp?ID=1644687892

viser dig et Sandberg kort på edbpriser.dk til 135, så det er stadig rimeligt billigt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-03-01 13:04

nhuttel wrote:

> Jeg har forsøgt og der oprettes da også et netværk på serveren (win ME) men der er ikke hul igennem fra clienten (selvom jeg har brugt den diskette som blev lavet under opsætning af netværket). Det betyder også at jeg kun kan koble på nettet fra Win ME og ikke fra clienten - hvilket var hele pointen!!

Din forbindelse fra Win95-klienten til nettet (mener du Internet?) er uafhængig af WinME; den burde køre direkte. Men jeg har måske ikke forstået spørgsmålet?

> PS. Hvad er og gør en DHCP service?

Når en klient er konfigureret til at køre DHCP udsender den et broadcast hvor den udbeder sig en IP-adresse. En DHCP server svarer ved at tilbyde en adresse fra en pulje, som den har fået lov at dele ud fra. Dermed behøver man ikke manuelt udele adresser under konfigurering af IP-stakken.

mvh.
Erik Klausen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-04-01 14:12

Prøv at læse hele spørgsmålsrækken på:
http://www.kandu.dk/dk/spg/179
så forstår du det nok bedre

nhuttel

"erik klausen" <ekl@psykiatri.aaa.dk> wrote in message
news:3AC4763B.29766FD5@psykiatri.aaa.dk...
> nhuttel wrote:
>
> > Jeg har forsøgt og der oprettes da også et netværk på serveren (win ME)
men der er ikke hul igennem fra clienten (selvom jeg har brugt den diskette
som blev lavet under opsætning af netværket). Det betyder også at jeg kun
kan koble på nettet fra Win ME og ikke fra clienten - hvilket var hele
pointen!!
>
> Din forbindelse fra Win95-klienten til nettet (mener du Internet?) er
uafhængig af WinME; den burde køre direkte. Men jeg har måske ikke forstået
spørgsmålet?
>
> > PS. Hvad er og gør en DHCP service?
>
> Når en klient er konfigureret til at køre DHCP udsender den et broadcast
hvor den udbeder sig en IP-adresse. En DHCP server svarer ved at tilbyde en
adresse fra en pulje, som den har fået lov at dele ud fra. Dermed behøver
man ikke manuelt udele adresser under konfigurering af IP-stakken.
>
> mvh.
> Erik Klausen
>