/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Gælder "prøvetid" ved butiksudlejning?
Fra : cristian2
Vist : 365 gange
40 point
Dato : 20-04-18 12:34

Jeg stiller dette spørgsmål, da jeg selv har overvejet at få butik på et tidspunkt, men er blevet temmelig forskrækket efter at have overhørt følgende i morges: En af mine kolleger fået lov at leje en butik. Udlejer siger, at lejeren kun må sælge indenfor branchekoden "spil og legetøj". Lejer vil også gerne kunne sælge smykker i et mindre omfang. Hvordan ser juraen ud på det felt? Kan udlejer opsige én, hvis lejer blander sortimentet med et mindre udvalg andre varertyper i butikken?

Desuden skulle udlejer have sagt, at der vil blive tale om en "prøveperiode" på nogle få år. Vil det ikke sige, at udlejer kan opsige én efter forgodtbefindende?
Altså - der er jo mange engangsudgifter forbundet med at etablere en butik, og det tager gerne et par år at få opbygget en forretning der giver overskud. Og så skal man leve med sandsynligheden for at blive opsagt, hvilket for mig at se svarer til at investere i skrabelodder.
Er dette gængst ved butiksudlejning?
Er der juridisk hjemmel herfor?

Accepteret svar
Fra : AG112

Modtaget 40 point
Dato : 20-04-18 14:22

https://erhvervsstyrelsen.dk/regler-om-erhvervsleje

LÆS OGSÅ OVRE TIL HØJRE OM "BEKENDTGØRELSE AF LOV ..."

HELD OG LYKKE MED DET.
MVH AG112

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 21-04-18 09:07

Tit syntes jeg man hører at man binder sig for en periode og begge partner kan sige kontrakt op.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 07-05-18 14:36

Tak for svaret AG112.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 07-05-18 15:10

SELV TAK, HÅBER DET KOMMER TIL AT GÅ GODT FOR DIG.

MVH AG112