/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Deling af aluminiumsplade/aluplade
Fra : JeppeArne
Vist : 417 gange
100 point
Dato : 23-03-18 23:50

Jeg har to aluminiumsplader på ca. 50 x 100 cm i 3-4 mm tykkelse, som jeg gerne vil dele i 4 lige brede stykker. Dette har dog vist sig noget sværere, end jeg havde regnet med. Jeg har forsøgt manuelt med en nedstryger, men det er aldeles umuligt. Desuden har jeg forsøgt med en multiskærer udstyret med en segmentsavklinge (omtrent halvcirkelformet savklinge), men det er også ufremkommeligt og nærmest umuligt.

Jeg er efterhånden tilbøjelig til at prøve at finde en fagmand og betale for hans assistance, -- forudsat at prisen ikke lægger projektet død. Er der nogen, der har et godt forslag?

(Jeg fandt ikke en kategori, som jeg syntes var oplagt.)

Kommentar
Fra : kenwood

Dato : 24-03-18 05:57

en vinkelsliber så går det som en leg

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 24-03-18 06:12

Stiksav. Smøring/køling med sæbe- eller sulfovand anbefales. Få nogen til at sprøjte i en t y n d stråle på savelinien, mens du skærer. Høreværn og øjenværn til begge..

Kommentar
Fra : ppk

Dato : 24-03-18 09:09

En god rundsav (håndsav eller bordsav) med hårdmetal klinge, er rigtig god og smørremidlet skal være sprit ! og masser af det.

Har selv arbejdet meget i alu. plader gennem årene.

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 100 point
Dato : 24-03-18 09:27

Hvis du vil have absolut rene snit, så gå ned til din lokale smed og få klippet pladerne!
Mål evt. selv op inden.
Det tager 5 min. at få det gjort, og i smedefirmaet hvor jeg arbejdede tog vi en 50'er til kaffekassen for sådan en opgave

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 24-03-18 10:04

Det bedste er at klippe dem, med en slagsaks. Slagsaksen skal dog være noget kraftig, hvis det er en 4 mm plade.

Du kan sagtens også lave et flot snit med en rundsav med en passende klinge. Vi skærer en gang i mellem i 20 mm aluplade, med en rundsav med pænt resultat. Vi bruger ikke køling (det er ikke lange snit), men man kan da sagtens bruge det, men det er ikke et "must", når der tale om begrænset skæring.

Du kan også bruge en stiksav, med en passende klinge. Her vil jeg dog anbefale at bruge et kølemiddel, feks. sprit. Det svære ved at bruge en stiksav, er at få et lige snit, vil gerne "bølge" lidt. Spænd evt. et lige bræt op på alu-pladen, som du kører stiksaven op ad.

Vinkelsliber kan ikke anbefales ! Den "smelter" sig mere igennem pladen end den skærer, og du får en masse efterbehandling, hvis kanterne skal være pæne, som regel: skær i 5 minutter og fil herefter i 5 timer.

HUSK SIKKERHEDSBRILLER !!!!!!!!!!

God fornøjelse

Godkendelse af svar
Fra : JeppeArne

Dato : 24-03-18 15:28

Tak for rigtig gode og hurtige svar! Jeg valgte dogvillestar, hvis svar passede bedst til mit formål. Jeg har truffet aftale med en smed, som vil udføre opgaven for kr. 100, lidt mere end dogvillestar nævner, men ikke nok til at ødelægge økonomien i projektet (forstærkning af trailersider).

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 25-03-18 08:43

Glemte at tage højde for inflationen