/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Foder plads
Fra : svendgiversen
Vist : 638 gange
50 point
Dato : 16-03-18 17:48

Jeg fik i fødselsdags gave penge til en fugle foderplads,
vi var inde i vor lokale forretning BygMa, men de forhandler ikke mere fugle foder pladser,
så nu skal vi til Sønderborg.

Hvem kan anbefale en god overdækket fugle foderplads?
Fordi vi har haft rotter, skal den hænge i vort kirsebær træ,
og hvor køber vi den??

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 16-03-18 18:43

Vi har i Gribskov kommune fået oplyst at på grund af rotter bør vi frafalde fodring af de små fugle så det er vel det vi skal - det er til gengæld heller ikke rart at se de forholdsvise store gnavere spise af vore mejsebolde og fuglefrø! Der findes vel ikke et fodersystem der er rottesikret ordentlig?
MV2

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-03-18 18:45

Du bliver nok nød til at kigge i Harald Nyborg eller jem og fix hvis du skal finde nået eller https://www.bauhaus.dk/haven/haveartikler/fuglehuse-fuglekasser.html køb over nettet er nok større garanti for at købe et foderbært / hus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-18 19:34

Rotterne vil gerne spise det fuglene smider ud på jorden.
Sæt noget plexiglas som stop for spredning af foder.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 16-03-18 19:59

Fodring af fugle skal absolut kun foregå når det er absolut nødvendigt - det er det ikke nu.
OG, fodring af fugle samler rotter ad helvede til!!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-18 21:01

Vi har stor fornøjelse af vort nuværende foderbræt,
der hænger i ståltråd for at rotterne ikke kan nå op til det,
her i dag med strid østenvind var der over 10 sangfugle,
plus vort solsorte par og ringduerne, der tror de bor her.

Men de småfugle, der sidder oppe på foder brættet, rager foder ned på plænen,
til deres søskende, men måske også til rotterene.

Iøvrigt ekstrem højvande, vor badebro var næsten væk,
måske en årsag til at fuglene ikke kunne finde føde i vandkanten.

Ikke enig i at vi ikke må fodre vore kære søde små fugle,
selv om det måske ikke længere er nødvendig.
De hygger sig her hos os...

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-03-18 22:33
Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-03-18 23:29

Jeg har da selv fodret fugle. Men efter at have læst en del om emnet, tror jeg Kaptajn-Tommy har ret.
Mange "eksperter" mener at fodringen mest gavner mennesket selv, fordi det er hyggeligt at se på.
Det påstås jo, at de svage vil dø alligevel, og at det er en forsvinde lille del, der finder vej til foderbrættet.

M.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 01:07
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-18 10:29

Fine foderhuse, men som sagt skal den hænge.

Og den skal købes i Sønderborg i næste uge, men hvor?

mest åbenlagte butikker er Bilka, Planterama, Harald Nyborg og Jem og Fix,
samt måske Pet, hvor vi køber hunde foder??

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 17-03-18 11:52
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 13:19
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 13:24
Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 50 point
Dato : 17-03-18 13:28
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 13:51
Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 17-03-18 18:02

Som mange af de andre siger lad hver med at foder fugle.
Ca.30 % Af rotterproblemerne stammer fra fuglefodring ??
Brug dem heller på nogle redelasser.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 17-03-18 18:56

Vi fodrer ikke vore små sangfugle for at de skal overleve, vi hygger os med dem,
og nu, med en strid østenvind, er naboens solsorte også kommet ind på vor vest plæne.

Og som I ser ovenfor, gør vi os store anstrengelser for at rotterne ikke mere kommer til fadet.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 19:22
Kommentar
Fra : rotw

Dato : 17-03-18 22:10

Som tidligere skrevet Harald Nyborg og jem og fix har som regl alle de vare som der er på deres hjemmeside, hvor imod Bilka, platorama, PET mf ikke ligger inde med alle vare som kan ses på deres hjemmeside, og man kan meget nemt køre forgæves når det er sådan nogle “special” ting derfor ville hvis det var mig ringe til den pågældende butik og spørge om en vare set på deres hjemmeside er hjemme og evt forud bestille den.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 17-03-18 22:39
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-03-18 14:38

Tak for svaret katekismus.

Efter forgæves forsøg hos pet, bilka og et par tømmer handler,
købte vi hos plantorama.