/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
gældsbrev (skabelon)
Fra : deephunearth9
Vist : 1424 gange
20 point
Dato : 14-03-18 20:43

Efter at jeg forgæves har ledt efter en gratis løsning på nettet, vil jeg høre, om nogen herinde kan henvise til en formular til udfyldelse af et gældsbrev. Alternativt kan jeg evt. selv lave en formular på et A4 ark men skal være sikker på at arket indeholder en korrekt juridisk tekst.
Der er tale om et ret simpelt familielån som gives som forskud på arven - rentefrit og i princippet skal det ikke betales tilbage.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-03-18 20:45

Et revisor besøg ville nok ikke være så tosset.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-18 20:49

Arveforskud op til omkring 65.000 om året fra hver forældre til hver af børnene skal du ikke lave noget papir på, så prøv at forklare, hvad det egentligt er, du ønsker.

Og så er en advokat mere relevant end en revisor. De er ca lige dyre.

Kommentar
Fra : deephunearth9

Dato : 14-03-18 20:49

Bliver nok dyrt i forhold til en gratis løsning på nettet. Problemet er at jeg faktisk for lang tid siden faktisk fandt en side der beskrev præcist hvordan teksten burde sættes op. Men det har jeg forlagt og browser historikken hjælper desværre ikke videre.

Kommentar
Fra : deephunearth9

Dato : 14-03-18 20:55

Jamen jeg beskriver gerne kort hvordan situationen er:
Jeg er enearving og min ældre mor ønsker at forære mig nogle penge på forhånd. Hun må/vil gerne forære mig ca. 67.000 kr årligt men hendes formue er dog noget større så derfor havde vi tænkt os egentlig bare oprette et familielån på xxx antal kroner og så løbende "låne" mig omkring xxx antal kroner kr hver måned (ud over engangsbetalingen) som så blot bliver overført til min bankkonto.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-18 21:01

Pas på med dette "løbende låne".

Hun kan - problemfrit - og uden nogen papirer overføre et fast beløb til dig hver måned indenfor maks. grænsen for afgiftsfrit arveforskud pr. år.

Det andet går ikke. Så skulle I have gået i gang noget tidligere. Havde din far levet kunne han have givet dig samme beløb.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 30 point
Dato : 14-03-18 21:22
Godkendelse af svar
Fra : deephunearth9

Dato : 14-03-18 21:32

Perfekt katekismus. Lige hvad jeg søgte. Tror faktisk at det er linket fra mybanker jeg havde set på tidligere så jeg siger tak. Også tak for de andre indslag jeg har modtaget.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 14-03-18 21:39

Jeg siger bare: PAS PÅ!!!

Hvis din mor har likviderne nu, så lad hende give dig dem løbende indenfor rammerne af arveforskud.

Du risikerer, som der også står, at du kommer til at betale gaveafgift af beløbet.

For mig er der rigeligt af advarselslamper i de link, du har modtaget.

Hvis din mor har en pæn formue, så er der også penge til at gå til en advokat, og få det gjort rigtigt, i stedet for du risikerer et smæk for gaveafgift senere.

Kommentar
Fra : deephunearth9

Dato : 16-03-18 10:53

Bille 1948: Helt ok. Jeg vil være meget opmærksom på hvordan vi gør. Ja ingen problem med en advokat så det bliver nok løsningen.