/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Forhåbentlig ikke total strejke
Fra : svendgiversen
Vist : 354 gange
185 point
Dato : 02-03-18 17:48

Jeg er slet ikke enige i de forhandlinger der finder sted om lønstigninger,
jeg forstår godt at de offentlig ansatte vil følge med på lønstigningen i den private sektor,
men det bør ikke være en fælles lønstigning, de der har bidraget mest bør også have mest.

Jeg husker dengang da jeg blev ansat og der kom tre dyrtidsportioner,
de gamle, der havde det dobbelte i løn, fik rigeligt i lønstigning,
og så var der mere tilbage til en ung ny ansat.

Hvis der kun er halvanden procent i forskel, så drop da den strejke/lockout,
hvis alle får 7 procent i lønforhøjelse stiger priserne bare det samme,
og vi kan spare endnu mere ved at køre syd for grænsen.

De der har ydet en særlig indsats bør have lønstigninger,
ikke pampere og røde lejesvende.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-03-18 19:12

Hvis man har besluttet, at lønkravet er 8%, så må det jo være sådan.
Og hvis man skal have en chance for, at det bliver sådan, hjælper det ikke med punktstrejker.
Det kan man humpe igennem på i meget lang tid.
Skal det have en effekt, så skal der er total lammelse af samfundet til.
Så skal du bare se løjer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-03-18 21:28

> så skal der er total lammelse af samfundet til.

Og hvem går det så ud over?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-18 14:29

Ifølge meddelelser på nettet, kan mange unge ikke blive gift på aftalte tidspunkter,
men det er vel ikke det værste der sker?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-03-18 17:28

De små kan ikke komme i børnehave, børn kan ikke komme i skole,
og de forældre, der fortsat må arbejde, må blive hjemme af samme grund.

De ældre får ikke den nødvendige pleje og der er mange andre det også går ud over.

Så find da for pokker en løsning, 7 eller 8 % er lige meget,
forskellen bliver hurtigt ophævet af inflationen.

Tjenestemænd kan ikke strejke, men dem er der ikke så mange tilbage af.
Måske skal nogle af de der nu varetager lands/helbreds vigtige opgaver have samme status?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 04-03-18 01:23

Det er en borgerlig regering de skal nok lave overenskomsten om til lov.
Dyrtidsportionerne var ikke godt. Det var den samme % sats til alle lønmodtagere
Feks da dyrtiden steg på grund af kartoffel prisen kunne en arbejdsmand købe 4 Kg kartofler
og en fuldmægtig i staten kunne købe 1 hl (100 l) for sin dyrtidsportion
Inflationen lå på Ca 8-14%.

Kommentar
Fra : kivi

Dato : 04-03-18 08:15

det bliver som det plejer folk får et par basøre og når så der er gået lidt tid så kommer de og siger at på grund af for store omkostninger så skærer de ned på personalet og så vil det sige at vi er lige vidt for omkostninger stiger og varene stiger ?? hvornår finder man ud af at forhandle arbejds vilkår så det bliver tålelidt at arbejde uden strees og arbejds skader

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-18 10:53

Bare de ikke lukker Storebæltsbroen...........................så jeg stadig kan hente øl.

Det er som jeg ser det, en kamp mod det offentlige magtapparat.
Det offentlige er jo os selv, som på demokratisk vis har sat nogle politikere til at (for)fordele.
(Og det er vist ikke dem som mangler noget.)

Det er også dem der ødelagde skolesystemet, og et par år efter pegede fingre af folkeskolens dårlige resultater.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-18 11:01

Ja dyrtidsportionerne var ikke retfærdige,
der skal ligge en ekstra indsats bag en lønforhøjelse.

Og ja, Stress er ikke sundt, men hvorfor så forlange 8 % lønstigning,
og spænde buen endnu mere, vi skal jo stadig være konkurrence dygtige.

Måske skulle man give lidt ekstra til de, der så ikke længere må strejke,
eksempelvis sygehjælpere og børne plejere.

Glem præsterne, men hvad med falk folk, sneryddere og lodser, kan de strejke?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-03-18 11:43

Falck folk kan strejke.
De fleste sneryddere er private firmaer og de kan dermed ikke strejke. Det kan deres ansatte.

Det er heller ikke nemt at overskue hvordan samfundet er skruet sammen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-18 12:27

Jeg tror nok Storebæltsbroen forbliver åben under en strejke,
det er værre med Femernbroen, dårlige forhandlinger/beslutninger og spild af penge,
der går 17 tyskere på en dansker, så hvorfor skal vi betale?

Så bliver det jo svært at få den gamle bil slæbt på værksted,
jeg tror vore sneryddere er ansat i kommunen, vist vej og park?

Og ja, det er ikke let at overskue hvad der sker efter 4. april, lad nu fornuften råde...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-18 15:54

Ja altså, nu er strejke jo det eneste våben arbejderne har for at få lidt i lønningsposen, samt bedre arbejdsforhold. Det kaldes, "Den Danske Model" Den model, burde alle værne om.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-18 18:03

Hvis det er/var den danske model, kun for vindings skyld,
og uden hensyn til de uskyldige som det går ud over i en forhåbentlig stadig velfærds stat,
så er den forældet, ikke noget jeg kan værne om.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 04-03-18 18:58

Du mener altså, at arbejderne ikke må stige i løn...?
Hvem er de uskyldige..?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 04-03-18 19:02

svendgiversen, hvorfor bekymre sig allerede nu? Der kan jo ske meget inden den 4. april. Hverken du, jeg eller andre brugere kan spå om resultatet, som så kan diskuteres efter den 4. april 2018.
Ingen ved, hvad dagen i morgen vil bringe.
Husk nu at dagen i dag er den første dag i resten af dit liv. Nåede du at skrive testamente, eller venter du til du har stillet træskoene

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-03-18 19:58

Jo, de der har ydet en ekstra indsats skal have lønforhøjelse,
ikke pamperne og slet ikke direktører med milioner i fratrædelse.

De uskyldige er dem det går ud over ved en strejke/lockout,
Syge og gamle, børn i børnehaver og skoler, og de forældre der må passe dem og forsømme.

og ans jeg holder nok et par år i nu,
så jeg venter lidt med at få lov til at fodre ænderne med min aske...

Accepteret svar
Fra : Kaptajn-Tommy

Modtaget 185 point
Dato : 04-03-18 21:59

Disse faggrupper har varslet strejke.

Akademikerne har varslet:
DMI, København
Erhvervsstyrelsen, København
Finansministeriet, Departementet, København
Statens IT, Ballerup
Forsvarsministeriet, København
Materiel- og Indkøbsstyrelsen, Ballerup
Justitsministeriet, København
Sø- og Handelsretten, København
Københavns Byret, København
Kirkeministeriet, København
Helsingør Stift, Helsingør
Landbrugsstyrelsen, København
Sundhedsstyrelsen, København
Lægemiddelstyrelsen, København
Styrelsen for patientsikkerhed, København
Vejdirektoratet, København
Bygningsstyrelsen, København
Banedanmark, København
Københavns Professionshøjskole, København
Undervisningsministeriet, departementet, København
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, København
Styrelsen for IT og læring, København
Rysensteen Gymnasium, København
Øregård Gymnasium, København
Gammel Hellerup Gymnasium, København
Aurehøj Gymnasium, Gentofte
Ordrup Gymnasim, Charlottenlund
Rungsted Gymnasium, Rungsted Kyst
Falkonergårdens Gymnasium og HF-kursus, Frederiksberg
Roskilde Katedralskole, Roskilde
Niels Brock, København

Uddannelsesforbundet har varslet:
KVUC, København
SKT København, København
Maskinmesterskolen København, København
Søværnets Skole, København
Københavns Erhvervsakademi KEA, København

FOA har varslet:
Husassistenter og erhvervsuddannede serviceassistenter på Glostrup Hospital, Glostrup
Erhvervsuddannede serviceassistenter, Nordsjællands Hospital
Sygehusportører på Rigshospitalet, København
Sygehusportører på Glostrup Hospital, Glostrup
SOSU-assistenter, Køge Sygehus
Husassistenter Pedershave, Frederikssund
Ikke-faglærte lønarbejdere, Rødovre Kommune
Ikke-faglærte lønarbejdere, Tårnby Kommune
Omsorgs- og pædagodmedhjælpere og pædagogiske assistenter på Midgården, Halsnæs
Pædagogmedhjælpere og pædagogiske assistenter i alle daginstitutioner, Halsnæs Kommune
Dagplejere, Gribskov Kommune
Dagplejere, Hillerød Kommune
Pædagodmedhjælpere og pædagogiske assistenter, Helsingør

Tror du selv på der bliver strejke..?
Hvis, bliver det ikke flere dage end de kan tælles på en savværks-arbejders hånd.

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-03-18 10:07

Tak for svaret Kaptajn-Tommy.

Imponerende og Ja Danmark må ikke gå i stå.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 05-03-18 10:35

Citat
Ja dyrtidsportionerne var ikke retfærdige,

Men de indefrosne dyrtidsportioner fra sidst i halvfjerdserne, er tæskelækre i dag.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 05-03-18 10:41

Tak selv, Svend.