/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Medion Notebook E6222.
Fra : Mosebaek
Vist : 195 gange
300 point
Dato : 01-03-18 22:17

Konen har en sådan fra 2012. Windows 7 Home Premium 64 bit.

Den kører efterhanden i "Dvale" det meste af tiden. Meget sejt, og der dukker mærkelige ting op ind imellem. Opdateringer har været slået fra, i længere tid, da der kom en mængde mærkelige af disse, beregnet til "Syd-Sudan" ????????? Noget må der gøres. Men jeg kender intet til Win7.

Jeg tænker om en ny installation er muligt ?? Der fulgte 3 cd`er med, lydende:

"Application- & Support Disc".

"Recovery Disc".

"Medion Fast Boot".

Hvad indeholder disse, og hvad er risiko ved brug, og, ikke mindst, hvordan bruges disse.
Jeg har altid været en svækling, når det drejer sig om indgreb i de ædlere dele. Bange for skittet kolapser.

Håber på en god og fyldig forklaring.

M.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 01-03-18 22:51

Jeg er næsten sikker på at "Recovery Disc" kan formatere og geninstallere alt således maskinen er som da den blev købt. Alle data og programmer som er blevet lagt ind siden vil være væk.

"Application- & Support Disc" indeholder uden tvivl en række drivere og værktøjer samt manualer til maskinen.

Med "Medion Fast Boot" kan man starte maskinen lynhurtigt således at man på kun 15 sekunder kan gå på internettet eller sociale medier. Man har langt fra alle funktioner, og ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til er det baseret på Ubuntu Linux.

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 01-03-18 22:51

He he, ja der kan gå meget galt.

Det mest nærliggende, når man har en så tilsandet eller dårlig windowsinstallation er at hive sine data ud på noget eksternt - usb-nøgle, lille hardisk - og så installere windows og programmer igen.

Ud med data - husk at kigge alle mulige steder - find windows cd og program-cd'er og så på den.

Ninite er et sted, hvor man kan sammensætte og få downloaded en installationsfil til alle de gratisprogrammer de har oplistet og det sker så uden alle de listige programmer, der ofte søges sneget ind, så det kan spare meget tid. Alle browsere, antimalware i gratisudgaver osv.

Det må være 'recovery'-disken du skal bruge. Den første er nok Medions f.eks. medieplayer og nogle værktøjsprogrammer og drivere. Du kan kigge der bagefter, men det er ikke sikkert man har brug for de programmer. Fast boot-disken ved jeg ikke hvad er - måske en slags redning, hvis systemet ikke vil starte, men jeg vil gætte på at den ene disk er nok - windows er ret god til selv at finde de nyeste drivere og man bruger sjældent de medfølgende senere hen - kommer ofte nye.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-18 03:28

Citat
"Recovery Disc"

Tror næppe at den kan lave en ny install, nærmere bringe pc tilbage i tiden - og det kræver så at pc har et ´gyldigt´ gendannelses punkt = plejer at ligge på en skjult/ beskyttet partition på harddisken.
Mener du kan bruge F8 F10 F12 (andre) knapperne til det samme under opstart af pc

Accepteret svar
Fra : dogvillestar

Modtaget 300 point
Dato : 02-03-18 07:10

Tryk F11 under opstart (boot) for at tilgå Recovery på harddisken - http://www.computerdk.com/systemer/windows/214232.html

Video - https://www.youtube.com/watch?v=941S0FwTDs8

Isæt Recovery CD'en for at tilgå fra CD/DVD drevet, tryk F12 under opstart for at kunne vælge Boot fra CD/DVD drevet.

Og lad være med at lade PC'en gå i dvale konstant, sluk den ind imellem.
Og sæt den til at opdatere Windows fra Microsoft, netop for at få de sidste nye sikkerhedsopdateringer. Sådan undgås underlige ting fra Sudan og omegn

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 02-03-18 14:16

Du kan også prøve kontrolpanel og se om du kan gendanne derfra:
https://imgur.com/a/iMynF
Du kan samme sted lave en ´Let overførelse´ af filer, som du senere kan gendanne = indstillinger osv, sparer en masse tid.

Godkendelse af svar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-03-18 11:23

Tak for svaret dogvillestar. Jeg er ikke nået så langt endnu, med operationen. (Når jeg har tid, sidder konen med den). Men jeg vil benytte mig af dine anvisninger.,,,lyder fornuftige.

M.

Kommentar
Fra : dogvillestar