/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Returtermostat på varmeanlæg
Fra : olarsen
Vist : 288 gange
200 point
Dato : 27-02-18 12:25

Hej,
Er der nogen ide i og kan der være problemer med at sætte en returtermostat på en gulvvarme shunt?! Vi bliver 'straffet' af fjernvarmeværket hvis vi lukker for varmt vand retur til fjernvarmen. Da vi havde radiatorvarme fungerede det fint med returtermostater, men hvad sker der hvis man bruger en ventil til de 5 gulvkredse, som vi har på shunten? Kan det give problemer med trykdifference i varmekredsen?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-18 13:21

Returtermostat på hver enkelt gulvvarmekreds er nok den bedste styring.
Så er det jo kun det vand som er afkølet der får lov til at passere.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-18 14:15

Enig i det Eyvind, men det er ikke en fysisk mulighed, på grund af pladsen!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 27-02-18 14:19

Hvis ikke der er plads til dem, hvorfor spørger du så?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-18 14:24

Hvis du nu læste og forstod spørgsmålet!!!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-02-18 16:47

Der skal jo ikke bruges mere end end 30 - 35 rundt gulvvarmen.
Så du har n0k for høj temperatur hen til den shunten

Rent gætteværk

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 27-02-18 20:54

Måske du kan gøre som mig. Prøv at knibe ventilen med varmt vand ind til gulvarmekredsen - den behøver ikke stå helt åbent.
Det betyder også at flowet til andre kredse øges.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 28-02-18 12:36

Thomas_Mygind, hvis du mener den lille ventil, som sidder i shunten til hver varmekreds og som justeres efter længden på varmeslangen i kredsen, så er det lige det man skal gøre, jeg havde også kontaktet vores varmeværk, de sendte en konsulent ud til mig - GRATIS - og han forklarede hvad, hvordan og hvorfor man skulle finjustere på den lille ventil, samt at det tog ca. 1 døgn mellem hver justering, man justerede så også på shuntens returtermostat og måling af returen kunne foretages på energimåleren.
Det bliver en lang procedure, men jeg er også spændt på om jeg så kan få min gulvvarme til at virke optimalt - konsulenten kaldte det for nørderi i en positiv mening.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 200 point
Dato : 28-02-18 20:30

Der er flere ventiler:
#1 Der er hovedventilen ind mod hele gulvvarmesystem - som kan begrænse det totale fremløbe af varmt vand frem mod fyret.
#2 Så er der shuntventilen som kan indstilles til en lavere temperatur - som sikre at gulvet ikke får for varmt vand.
#3 Og så er der de enkelte gulvvarmeslanger som har hver sin ventil som sikre en fordeling i mellem flere gulvvarmesange (Hvis flere er åbne samtidig).

Jeg plejer at sikre at #1 er begrænset så andre radiatorer også får noget.

#2 er sat så fremløb/recirkulerings-temperaturen er max. 45 grader

#3 er ikke justeret - bortset fra badeværelsen - som er helt åben.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 01-03-18 14:08

Jeg fik besøg af en konsulent fra fjernvarmeværket - GRATIS - han forklarede mig sammenhængen og foreslog at jeg i første omgang justerede på ventilen til varmekredsen, den du kalde #3, i kombination med at jeg åbnede for shuntventilen (#2), det var en langsommelig process, der kunne komme til at løbe over flere dage, hvis min gulvvarme skulle indreguleres optimalt.
Der findes en grundindstilling af #3 som justeres efter en tabel i forhold til varmeslangen længde, ud fra den grundindstilling kunne man så fintrimme indstillingen, men det var nørderi som han sagde, og det er vi nogle som godt kan li'.
Så tak for din hjælp og interesse.
PS. jeg her ikke radiatorer og ikke oliefyr

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 05-03-18 09:08

Tak for svaret Thomas_Mygind.