/ Forside/ Teknologi / Hardware / Lydkort / Spørgsmål
10  Sunowich 657
Lydkort viser kun S/PDIF?
Fra : dogvillestar
Vist : 313 gange
500 point
Dato : 21-02-18 09:05

Som overskriften siger, så viser mit lydkort kun S/PDIF, ikke højttalere i Afspilningsenheder?
Ingen fejl i Enhedshåndtering.

Har installeret Windows 10 på en ældre bærbar - Fujitsu Siemens - Amilo Pro V2060 (MS2175), og har forsøgt med forskellige drivere, bl.a den originale, der blev inst. med kompatibilitet til Win XP, SP2.
Har prøvet div. nyere Realtek til Win 10, men alle forsøg ender ud i at der kun er S/PDIF som udgang.
Jeg ville vældig gerne have lyd ud gennem højttalerne på maskinen, bl. a systemlyde, videoer etc., da S/PDIF ikke kan bruges!
Al lyd var normal på den tidligere installation, Windows 7 Home.

Har inst. Win 10 på rigtig mange ældre maskiner uden de helt store problemer, men denne gang driller det squ, så jeg er ved at få lange boller

Nogen der kender dette problem?
Og har en løsning

500 skarpe point til en løsning + 500 ekstra hvis løsningen duer

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-18 17:47

Du har vel prøvet den med at fjerne lydkort i Enhedshåndtering og så genstarte så pc finder ny hardware!

På min hedder driver IDT måske den kan bruges
http://snailsuite.com/manufacturers/audio-idt-high-definition-audio-codec-drivers-for-windows-78-32-bit-64-bit

Der er en del reklame downloads på den side, se efter

IDT High Definition Audio CODEC Audio for Windows 7/8 (32 bits 64 bits) 43MB
Download knap i højre side.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-02-18 22:15

Og får du det ikke til at virke kunne man jo bruge et usb lydkort til 60,- 100,-
https://www.av-cables.dk/usb-lydkort/

Jaja, ved godt det ikke løser det aktuelle problem!
Men det er da en mulighed.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 26-02-18 09:23

Du skal da endelig ikke komme med respons!
Nåe nej, det gør du jo heller ikke

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 27-02-18 08:25

Citat
Du skal da endelig ikke komme med respons!

Rolig nu, søde Klaudius

Jeg har, naturligvis, prøvet at afinstallere og helt fjerne, og lade Windows selv finde en driver - Uden held flere gange!

Ved ikke lige hvorfor jeg skulle prøve med en IDT driver, når maskinen er 'født' med Realtek?
(som skrevet i mit spørgsmål!!)

Et eksternt lydkort kommer ikke på tale, da PC ejeren er totalt novice, og ikke har eksterne højttalere til PC'en. (jo jo, de kan også købes (sammen med lydkortet ) )

Det skal virke med styresystemet, uden ekstra hardware!

Accepteret svar
Fra : Klaudi

Modtaget 250 point
Dato : 27-02-18 09:22

Ok, så prøv installere win 10 på en total ren HD,
ny formateret og al det der(hvis du da ikke har gjort det?),
det har jeg gjort da jeg ikke kunne opdatere til 1709 udgaven,
dejligt med en "ny ren" pc.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 21-03-18 08:25

Må hellere få afsluttet denne

Det lykkedes mig aldrig at få installeret Windows 10 på maskinen.
Trods flere forskellige forsøg, kunne den kun 'se' en S/PDIF, selv om maskinen slet ikke har sådan en forbindelse

Jeg har i stedet prøvet et par forskellige Linux distroer, og endte på Xubuntu i en 'light' version, hvor alt bare spiller 100%
Og maskinen kører faktisk rimelig hurtigt, trods en ældre processor og kun 3 GB RAM!
Men Linux er også en del bedre til at økonomisere med RAM'en end Windows er!

Godkendelse af svar
Fra : dogvillestar

Dato : 21-03-18 08:26

Tak for forsøget Klaudi

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 21-03-18 13:04

velbekomme