/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Afstand imellem lavvolt og stærkstrøm
Fra : KvikStart
Vist : 245 gange
66 point
Dato : 16-02-18 14:14

Hej KanDu.

Jeg står for at skulle montere en LED-lysskinne.
Skinnen er med ekstern driver der er tænkt monteret i eksisterende dåse med fast installation i klemrække.

MEN – nu er det noget tid siden jeg var i branchen, hvorfor jeg tager min StærkstrømsBekendtgørelse SB6, for at kigge efter hvorledes reglerne er for nærføring af lavvolt og stærkstrøm i samme dåse. (Spændingsområde I og II)

Tænk!!!
Jeg finder intet jeg kan bruge…
Da jeg var i branchen var der en regel der hed ”min. 8 mm. imellem stærkstrøm og svagstrøm i tavler. ”
Men heller ikke sådanne finder jeg nævnt i Bekendtgørelsen.

Når man er i tvivl, så må man jo spørge…!!!

Så derfor kære KanDu – Kan Du hjælpe mig med en henvisning til SB6 eller tilsvarende der besvare mit spørgsmål, så skal jeg gerne give 300 points for svaret.

Jeg har lidt småt med points på kontoen, men vil spare op til det rette svar…

Mange tak fra KvikStart

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-02-18 16:50
Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-02-18 18:03

Dine lavvolt ledninger og instaltionen af lamperne er også stærkstrøm.

Det er til tider svært at finde ud af hvilke installationer der er omfattet af stærkstrømsregler. Det er ikke så simpelt så det bare er systemspændig og frekven der afgør det.

Gummi- reglen er at alt elektrisk som kan være farligt er omfattet.

så selv en cykellygte hvis man kører i et eksplosionsfarligt område vil være omfattet.

Kommentar
Fra : katekismus