/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Mangler drivere
Fra : Troldepige
Vist : 435 gange
500 point
Dato : 15-02-18 20:28

Jeg har en del problemer med min pc (styresystem eller hvad det nu er).

For lidt tid siden blev jeg gjort opmærksom på, at nogle drivere ikke fungerede.

Jeg er for nylig blevet gjort opmærksom på, at flere passwords er synlige for enhver.

På det seneste har jeg modtaget flere spammails end nogensinde før, og selvom jeg melder dem fra på stribe, så fortsætter de.

På et enkelt debatforum har jeg ofte oplevet, at den står og søger (den der lille kugle der kører frem og tilbage oppe i søgefeltet) længere end sædvanligt, og jeg kan ikke starte andre faner ell.l. Så går jeg ned i proceslinien (mener jeg den hedder, den der er allernederst i skærmen), holder markøren på Firefox-symbolet, og lukker siden ned den vej. Så kan jeg starte Firefox op igen, men oftest først efter et par forsøg, hvor jeg får at vide, at "et eller andet" stadig kører, så jeg ikke kan få adgang.

I går og i dag har jeg flere gange oplevet, at siden bliver meget langsom, f.eks.kan jeg scrolle og komme ned så der ikke er noget på siden, så popper der en linie op, under adresselinen, som fortæller mig, at "Et website gør din browser langsom, hvad vil du gøre" (noget i den stil), og så kan jeg vælge, at "stoppe det", men ofte kommer det hurtigt igen. Og det kommer selvom jeg ikke har andre faner igang.

Jeg har AVG, gratis udgave (ikke prøve), og det har altid fungeret upåklageligt.

Jeg tror det var min søn, der nævnte, at dette var et problem ved Windows 10, at man er nødt til, at købe forskellige "tillægsydelser".

Er jeg nødt til, at kaste håndklædet i ringen, og betale for "et eller andet", og hvad er i så fald bedst/mest fordelagtigt, eller er der gratis muligheder?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 15-02-18 21:53

Ingen har vist en universalløsning på tidens megen malware. Jeg bed til sidst i det sure æble og købte to betalte - Bitdefender og Heimdal - næste gang tror jeg nu, jeg vælger Kaspersky istedet for Bitdefender, men det var dyrere - nu synes jeg så bare at det også var bedre i prøveperioden, når jeg bruger maskinen.
Malware og drivere har vist ikke noget at gøre med hinanden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-18 22:03

Citat
Malware og drivere har vist ikke noget at gøre med hinanden.

Det kan du have ret i.

Men jeg tænkte, at det måske er de manglende drivere, der gør, at min pc generelt virker langsommere og mere "bøvlet" end den nogensinde har gjort før.

På det seneste er det sket rigtig mange gange, at den er meget længe om, at starte op når den har været gået i dvale, og når den så endelig er kommet igang fortæller den, at der er et script (eller noget i den stil), som jeg så kan bede den om, at stoppe.

Normalt, når den begynder at blive lidt langsom, så er den samtidig begyndt, at "hvæse" lidt, og så ved jeg, at det er tid til, at lukke den op og gøre den ren.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-02-18 22:46

Manglende drivers beskeden får du fordi din maskine er fuld af malware som prøver at lokke dig til at downloade et eller andet program, der sandsynligvis bare gør det hele være. Diverse fejl du oplever skyldes i det hele taget sandsynligvis at du har besøgt nogle steder på nettet hvor der er kommet diverse skidt ned på din maskine. Jeg vil tro du starter med at downloade og køre iobit malwarefighter. https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=malware-fighter-free
Og ser hvad den finder. Husk at vælge den gratis version.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-18 22:52

Citat
Manglende drivers beskeden får du fordi din maskine er fuld af malware som prøver at lokke dig til at downloade et eller andet program, der sandsynligvis bare gør det hele være. Diverse fejl du oplever skyldes i det hele taget sandsynligvis at du har besøgt nogle steder på nettet hvor der er kommet diverse skidt ned på din maskine. Jeg vil tro du starter med at downloade og køre iobit malwarefighter. https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=malware-fighter-free
Og ser hvad den finder. Husk at vælge den gratis version.

Det lyder da som et meget fornuftigt sted at starte, og kan (så vidt jeg kan se) ihvertfald ikke skade. Mange tak.

Ser på det i morgen, og melder tilbage.

Kommentar
Fra : poten

Dato : 15-02-18 22:58

Det er driver booster du skal have fat i.

https://www.iobit.com/en/index.php

Den koneter ikke noget i den free version, som kører aldeles fremragende og finder en hel masse drivere den kan opdatere.

I øvrigt er IOBIT programmer altså ikke så tossede at bruge.

Prøv det af eller smid det ud igen, intet er forgjort ved det.

Jeg bruger de forskellige programmer og man kan være heldig indimellem at få licenser af et års varighed til de respektive programmer når de udbydes på Give away og the Day som man abonnerer på.

https://www.giveawayoftheday.com/

I øjeblikket kører jeg med en pro-version af Driver Booster som virker til 20.7.2018

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-02-18 23:10

Citat
Det er driver booster du skal have fat i.

https://www.iobit.com/en/index.php

Den koneter ikke noget i den free version, som kører aldeles fremragende og finder en hel masse drivere den kan opdatere.

Det prøver jeg også i morgen.

Mange tak.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-02-18 07:13

Driver booster er et udmærket program men jeg tror at de beskeder du får om manglende drivers er malware der forsøger at lokke dig til at downloade et eller andet program. Hvis der virkelig mangler drivers ville der sandsynligvis være noget der ikke virker, iøvrigt kan du gå i enhedshåndtering, der vil der være hule trekanter ud for enheder der mangler driver til.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 500 point
Dato : 16-02-18 08:33

Jeg ville straks resætte win10.

Når man resætter windows 10 så får man en frisk installation, og det kan gøres på to måder. Enten hvor man beholder alle sine data, eller en resætning hvor man laver en helt ny win10 - ligesom det var en ny computer.
Det betyder dog at man skal geninstallere evt. Programmer igen, men alt malware er væk og win10 vil bruge de nyeste drivere.

Hvis du vil resætte skal du søge efter ordet "reset" i den engelsk version. På dansk skal du søge efter nulstilling. Søg nede i venstre hjørne på skrivebordet.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 09:32

Citat
Jeg ville straks resætte win10.

Når man resætter windows 10 så får man en frisk installation, og det kan gøres på to måder. Enten hvor man beholder alle sine data, eller en resætning hvor man laver en helt ny win10 - ligesom det var en ny computer.
Det betyder dog at man skal geninstallere evt. Programmer igen, men alt malware er væk og win10 vil bruge de nyeste drivere.

Det lyder rigtig fornuftigt, men det lyder også lidt besværligt, at jeg skal til at finde ud af hvilke programmer jeg har, som så skal geninstalleres.

Men, jeg vil bestemt have den i tankerne.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 09:33

Citat
Driver booster er et udmærket program men jeg tror at de beskeder du får om manglende drivers er malware der forsøger at lokke dig til at downloade et eller andet program. Hvis der virkelig mangler drivers ville der sandsynligvis være noget der ikke virker, iøvrigt kan du gå i enhedshåndtering, der vil der være hule trekanter ud for enheder der mangler driver til.

Min plan var, og er, at prøve den løsning du linkede til i går, for at finde evt. malware, og så tage den derfra.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-18 09:35

Hvis din maskine mangler en driver kan du se det på denne måde.
Højreklik på start og vælg enhedshåndtering
Du kan så se en liste med enheder og den liste skal helst stå snorlige.
Er der små udsving eller advarsler - er dine drivere ikke helt ok.
Jeg vil også anbefale de gratis udgaver af

Iobit Advanced SystemCare Free
Iobit Malware figther free
Iobit uninstaller

Din AVG er et godt valg.

Jeg har endnu ikke måtte købe noget som helst af "tillægsydelser" til min Windows 10.
Dog kan der være programmer som har brug for tilkøb af forskellig slags.

Men den vil meget gerne og tit opdateres.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 11:28

Citat
Jeg vil tro du starter med at downloade og køre iobit malwarefighter. https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=malware-fighter-free
Og ser hvad den finder. Husk at vælge den gratis version.

Nu har jeg kørt malwarefighteren, hele 2 gange
Første gang endte jeg i noget der krævede betaling, så jeg tænkte, at jeg havde valgt forkert, selvom jeg syntes jeg så mig godt for, så jeg gik ud af det og ville starte forfra. Den fortalte mig så, at den havde kørt og havde fjernet de trusler den havde fundet, men for en sikkerheds skyld kørte jeg den igen, og denne gang var der ingen problemer. Så jeg havde altså gjort det rigtigt i første omgang.

Derefter kørte jeg denne:
Citat
Det er driver booster du skal have fat i.

https://www.iobit.com/en/index.php

Den koneter ikke noget i den free version, som kører aldeles fremragende og finder en hel masse drivere den kan opdatere.

Den fandt også 7 manglende drivere, som min pc tidligere har gjort mig obs på.

Men det endte med, at der var en boks hvori der stod:

Citat
More problems found
Og her var der en skala, hvor mine problemer var i det røde felt.

Og
Citat
8+ devicedrivers & game components need to be updated by PRO edition

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-02-18 14:58

Højreklik på start og vælg enhedshåndtering
Du kan så se en liste med enheder og den liste skal helst stå snorlige.
Er der små udsving eller advarsler.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 15:15

Citat
Højreklik på start og vælg enhedshåndtering
Du kan så se en liste med enheder og den liste skal helst stå snorlige.
Er der små udsving eller advarsler.

Ingen udsving, og ingen advarsler dér.

Jeg vil prøve at se tiden lidt an, og se hvordan det hele opfører sig de næste dage. Indtil nu har den faktisk opført sig pænt efter at jeg kørte malwareprogrammet.
Den er startet som den skal når den har været i dvale, og der popper ikke hele tiden noget op med, at et websted gør browseren langsom.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-02-18 17:39

De der advarsler om at der stadig er problemer som kun PRO versionen kan fjerne ignorerer du bare. Har du kørt advancedsystemcare free?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-02-18 17:40

Er der en traditionel disk i maskinen eller en SSD?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-02-18 17:57

Download AdvancedeSystemCare free
http://download.cnet.com/Advanced-SystemCare-Free/3000-2086_4-10407614.html?part=dl-&subj=dl&tag=button
Klik på den grønne knap "Download Now", placer installationsfilen på skrivebordet og installer programmet.

Set flueben i følgende:'
Ryd Privatlivsoplysninger
Fjern Skrammelfiler (Tømmer også papirkurven)
Internet Boost
Ret Genveje
Systemoptimering

Klik på knappen Scan

Når Scanningen er færdig, så klik på knappen "Ret".

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 16-02-18 18:05

Er der en traditionel disk i din maskine så download Iobit Smartdefrag: https://www.iobit.com/en/iobitsmartdefrag.php
Installer programmet.

Når programmet er installeret, så vælg Defrag og optimer i dropdown menuen, hvis der aldrig er kørt en defrag, vil det nok tage nogen tid.
Kort forklaring:
En traditionel disk er delt op i små "Klynger", når der læses og skrives fra og til disken, lægges filer ned på disken, men ikke samlet, derimod i små bidder, der hvor der lige er plads, det betyder at når der skal hentes en fil eller et program, skal diskens læsehoved drøne fra det ene sted til det andet for at samle alle stumper der hører til filen/programmet.
Defrag programmet gør det at det samler alle filstumper lige efter hinanden, optimeringen gør at de filer/programmer der bruges mest lægges der hvor de er hurtigst at få fat i. Så en meget fragmenteret disk, kan blive utrolig langsom.

OK! Det blev en lidt længere forklaring.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 20:29

Citat
Har du kørt advancedsystemcare free?

Medmindre det er noget af det du har linket til tidligere, så nej.

Citat
Er der en traditionel disk i maskinen eller en SSD?

Jeg har en stationær HP, da den var ny blev der installeret Windows 8 på den, med en skive der fulgte med, men for 1-2 år siden begyndte den pludselig selv at installere Windows 10 (jeg slukkede i en fart, men da jeg tændte igen fortsatte den).

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-02-18 20:33

Citat
Defrag programmet gør det at det samler alle filstumper lige efter hinanden, optimeringen gør at de filer/programmer der bruges mest lægges der hvor de er hurtigst at få fat i. Så en meget fragmenteret disk, kan blive utrolig langsom.

Mine børns far har nogle gange kørt en discdefragmentering på den når har været her for at være sammen med ungerne, men dels er børnene nu blevet store, og dels har deres far været sat lidt ud af spillet.

Så det trænger den helt bestemt til. Rart med en reminder.
Det vil jeg gøre i morgen, på et tidspunkt hvor jeg ikke lige skal bruge pc'en.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 12:53

Jeg ville helt klart starte med først at lave en komplet virusscanning. Jeg bruger selv Zonealarm Extreme Security til dette formål, den bruger Kasperskys antivirusmaskine til dette formål.

Derefter ville jeg scanne maskinen for spyware og malware (er absolut ikke det samme som virus), til dette formås bruger jeg mest Superantispyware fra http://www.superantispyware.com/download.html . Ofte bruger jer herefter også Spybot fra https://www.safer-networking.org/dl/ . Grunden til at jeg bruger to forskellige programmer til at fjerne spyware med er at det første ikke altid kan fjerne dem effektivt, så tager den anden resterne.

Efter alt dette burde alt snavset være væk, og du bør også kunne mærke at maskinen kører hurtigere.

Som andre har været inde på så kommer beskederne om forældede drivere garanteret fra nogle som enten vil sælge et eller andet eller som vil lægge noget snavs ind i din maskine.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-18 18:11

Citat
Er der en traditionel disk i din maskine så download Iobit Smartdefrag: https://www.iobit.com/en/iobitsmartdefrag.php
Installer programmet.

Jeg kørte i dag en discdefragmentering, det tog små 2 timer.

Men jeg tror det gik ged i et eller andet, for den fortalte hvad den havde fundet, men jeg bar i tvivl om hvad jeg skulle gøre for at få den til, at fjerne uønskede filer o.l., for det gør den vist ikke af sig selv????

Lige før startede jeg så en ny defragmentering, fordi jeg tænke, at hvis den har fjernet det, så vil det ikke tage ret lang tid, men det så ud til, at den startede helt forfra, og fandt en hel masse "skrammel".
Så vidt jeg husker brugte min x ikke et specielt program til discdefragmentering, men et eller andet der var på pc'en i forvejen. Det var med Windows 8, men mon ikke man kan gøre noget tilsvarende med Windows 10?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-02-18 18:30

Der er et indbygget Defrag program i Windows, men min mening er at Iobit Smartdefrag er meget mere effektiv. Smartdefrag finder IKKE skrammel filer og den slags, den defragmenteret kun disken. Så hvis der er kommet en besked om at der er fundet skrammel filer er det sandsynligvis Advancedsystemcare der har kørt en scanning i baggrunden. Hvis den er installeret.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 17-02-18 18:32

NB. Hvis Smartdefrag har kørt i 2 timer har disken da så absolut trængt til en defragmentering. Det må absolut være at mærke på hastigheden.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-18 19:59

Citat
Smartdefrag finder IKKE skrammel filer og den slags,

Du har fuldstændig ret, det er mig der blander tingene sammen.

Citat
NB. Hvis Smartdefrag har kørt i 2 timer har disken da så absolut trængt til en defragmentering. Det må absolut være at mærke på hastigheden.

Tiden kom ikke bag på mig. Da du skrev om det kunne jeg jo huske, at min x nogle gange har gjort det for mig, men det er længe siden, og jeg havde glemt alt om det.

M.h.t. hastigheden, så var forskellen tydeligere igår da jeg havde kørt malwafighteren. Herefter har den startet fint op efter dvaletilstand, og har kun mødt lidt problemer på et enkelt websted, så jeg tænker, at det er webstedet, og ikke min pc, der har et problem.

Citat
Så hvis der er kommet en besked om at der er fundet skrammel filer er det sandsynligvis Advancedsystemcare der har kørt en scanning i baggrunden. Hvis den er installeret.

Jeg vil prøve at se på Advancesystemcare i morgen.

Det allerbedste ved sådan en tråd her er, at jeg altid kan finde den igen, og blive mindet om hvad jeg har glemt.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-18 20:02

Citat
Jeg ville helt klart starte med først at lave en komplet virusscanning. Jeg bruger selv Zonealarm Extreme Security til dette formål, den bruger Kasperskys antivirusmaskine til dette formål.

Derefter ville jeg scanne maskinen for spyware og malware (er absolut ikke det samme som virus), til dette formås bruger jeg mest Superantispyware fra http://www.superantispyware.com/download.html . Ofte bruger jer herefter også Spybot fra https://www.safer-networking.org/dl/ . Grunden til at jeg bruger to forskellige programmer til at fjerne spyware med er at det første ikke altid kan fjerne dem effektivt, så tager den anden resterne.

Efter alt dette burde alt snavset være væk, og du bør også kunne mærke at maskinen kører hurtigere.

Som andre har været inde på så kommer beskederne om forældede drivere garanteret fra nogle som enten vil sælge et eller andet eller som vil lægge noget snavs ind i din maskine. Indsæt dit citat her

Tak for dit svar.

Jeg vil prøve, om jeg kan finde ud af, at benytte den virusscanning du henviser til, måske bliver det i morgen. Det kan jo under ingen omstændigheder gøre nogen skade.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 20:06

Det er spywarescanning du skal lave, virusscanning har du sikkert allerede lavet med din AVG.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 17-02-18 20:08

Det hedder forresten malwarescanning.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 17-02-18 21:32

Citat
Det hedder forresten malwarescanning.

Jeg fulgte Brassovitski's råd om, at køre denne https://www.iobit.com/downloadcenter.php?product=malware-fighter-free igår. Og det gjorde en meget stor forskel på min pc, så jeg er ikke i tvivl om, at der har været noget at komme efter.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 21-02-18 21:11

Jeg har ikke glemt jer, men gik lidt død i det, og har de sidste dage haft travlt med andre ting.

Men jeg vender tilbage.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-03-18 14:48

Jeg oplever stadig nogle problemer.

F.eks. når pc'en har været gået i dvale og jeg skal bruge den igen, så oplever jeg nogle gange, at den opfører sig som når den bliver tændt, altså at den starter helt forfra. Og nogle gange kommer der så en besked om noget med et "script".

Det er også sket et par gange, at jeg er på et debatforum, og så lige pludselig bliver skærmen sort, og efter et øjeblik opfører pc'en sig som om, at den blev slukket, og starter helt forfra.

Men for nogle dage siden fik jeg en besked om, at der var en opdatering til JAVA, som jeg lod pc'en installere, men den endte med at fortælle mig, at Firefox er forældet og ikke længere fungerer med JAVA.
Og så fik jeg den tanke, om Firefox kan være årsag til mine problemer.

Hvis dette er tilfældet, hvilken browser kan så anbefales?

Kommentar
Fra : sferling

Dato : 11-03-18 16:07

Med alle de ting der er afprøvet, ville jeg i dit sted begynde forfra.

Ud på noget eksternt med alle data alle vegne.

Opskrivning af hvad du har af programmer - og kontrol af at du har installationsmedier. Mange af de gratis programmer som browsere, playere o.m.a. fås nemmest fra 'Ninite', hvor man vælger programmer og får en fil, der installerer dem alle i et hug og uden de tilbud om andre 'geniale' ting mange af dem også vil installere.

Installation af Windows.

Installation af programmer - egne og gratis.

Tilbage med data - og husk at have backup af dem.

Tilretning til personlige præferencer.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 11-03-18 17:04

Citat
Med alle de ting der er afprøvet, ville jeg i dit sted begynde forfra.

Det ville jeg også gøre. Jeg har også haft noget møg inde som jeg ikke kunne blive af med og som kom med mærkelige beskeder.

Sørg for at have backup af alle data, dokumenter billeder o.s.v., og formater disken.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-03-18 18:02

Citat
Med alle de ting der er afprøvet, ville jeg i dit sted begynde forfra.

Ud på noget eksternt med alle data alle vegne.

Opskrivning af hvad du har af programmer - og kontrol af at du har installationsmedier. Mange af de gratis programmer som browsere, playere o.m.a. fås nemmest fra 'Ninite', hvor man vælger programmer og får en fil, der installerer dem alle i et hug og uden de tilbud om andre 'geniale' ting mange af dem også vil installere.

Installation af Windows.

Installation af programmer - egne og gratis.

Tilbage med data - og husk at have backup af dem.

Tilretning til personlige præferencer.

Det lyder jo ganske fornuftigt.

Lige pt er energien bare på nulpunktet, p.g.a. noget fordøjelses-bøvl. Så det må lige vente til jeg er lidt mere ovenpå og kan overskue det.

Jeg lukker spørgsmålet en af de næste dage, og så finder jeg den igen når energien er tilbage, og opretter om nødvendigt en ny tråd.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-18 18:33
Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-18 18:35

PS. Husk at sikre dine data inden du kører Windows repair tool.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-03-18 18:38

Citat
PS. Husk at sikre dine data inden du kører Windows repair tool.

Jeg er altså ikke helt stiv i det her.

Hvilke data?

Og, hvordan?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-18 22:19

Hvilke data? Alle dine dokumenter, billeder osv.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-03-18 23:12

Citat
Hvilke data? Alle dine dokumenter, billeder osv.

Tak for uddybningen.

Eftersom jeg har en ekstern hd, så må de jo være sikret dér, og ellers må det køres over på nogle usb-stik.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 11-03-18 23:20

En ekstern harddisk er udmærket. Jeg har kørt Windows repair tool på flere forskellige maskiner uden det har givet problemer, men det er altid rart at have sikret data inden man begynder at råde rundt med forskellige værktøjer.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 11-03-18 23:22

Citat
En ekstern harddisk er udmærket. Jeg har kørt Windows repair tool på flere forskellige maskiner uden det har givet problemer, men det er altid rart at have sikret data inden man begynder at råde rundt med forskellige værktøjer.

Selvfølgelig.

Tak for hjælpen.

Godkendelse af svar
Fra : Troldepige

Dato : 12-03-18 22:38

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Det ender nok med, at blive løsningen.