/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
HJÆLP INGEN STRØM
Fra : vic200
Vist : 277 gange
100 point
Dato : 10-02-18 07:53

Hej alle "KANDUER". Kan et batteri i en minibus kollapse fuldstændig, så der slet ingen strøm er?
Startede i går aftes og kørte til Tyskland, ingen problemer. Da jeg om aftenen skulle hjem igen var den totalt død. Havde startkabler med og fik strøm fra en anden bil. Kørte fint til Sønderborg og en tur rundt på Als. Da jeg stoppede den ville jeg prøve at starte, men total død. Ingen lys i noget som helst. Den må have kørt på det strøm generatoren har lavet. Kan et batteri pludselig fuldstændig gå totalt død? Der er skiftet for nogle få måneder siden. Håber at få et svar inden jeg fjerne gulvmåtter og får låget til batteriet løsnet og fjernet, da batteriet siidder under gulvet ved føresædet.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 10-02-18 08:44

Ja, det kan ske for næsten alle batterier, især i frost og kulde, hvor batteri effekten reduceres drastisk. Har selv flere gange oplevet at mit batteri er 'stået af' i streng kulde.
Kulden har givet 'dødsstødet'

Under alle omstændigheder så skal du nok skifte dit batteri, da det er træls at stå på Jens Tyndskids mark med et dødt batteri!

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 10-02-18 16:11

Nej noget er galt. de kuldegrader vi kan opleve på vore breddegrader kan ikke ødelægge et batteri.
Der er to muligheder for fejl.
Der er dårlig ledningsforbindelse til batteriet, eller du har en forbruger som tar stræømmen medens du holder stille.
Det kan for eksempel være en bagagerumslampe som ikke slukker.

endelig kan dit nye batteri være mishandlet inden montagen. Så kan det hurtigt gå dødt.
Mishandling er f.eks ikke at oplqade det før det tages i brug.
Alt for mange mekanikkere har ikke forstand på batteriets virkemåde og læser ikke monteringsanvisningen.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-18 19:27

Du må have noget der kortslutter og dræner batteriet for strøm. Hvis du bare sæter et nyt batteri i bilen, risikerer du bare, at det samme sker igen. Få bilen på værksted og få fejlen fundet. Alt andet er lapeløsninger og det kan være direkte livsfarligt at køre videre med.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 10-02-18 23:17

Prøv at måle spændingen på batteriet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-02-18 17:04

Der er også den mulighed at generatoren har en fejl så den ikke laver spænding høj nok til at lade batteriet.
Bilen kører fint på 11 til 12 volt, men spændingen skal op over 13 V før der overhovedet sker opladning. Fuldt opladning kræver 14,3 V.
De såkalt 12V lamper og andre systemer i bilen er i virkeligheden designet til ca. 14V.
Prøv at sætte enhjemmelader til batteriet natten over . Hvis bilen så kan starte med det ved du at fejlen er i generatoren. Det kan være viklingen ,dioderne eller spændingsgeneratoren. Slidte kul er også en mulighed.

Godkendelse af svar
Fra : vic200

Dato : 14-02-18 14:52

Tak for svaret transor. NU havde jeg ikke selv tid til at kigge nærmere på det. Jeg fik kun fjernet gummi måtterne og tæppet i bussen, men nåede ikke at få fjernet "lemmen" til batteriet som sidder under gulvet ved føresædet. Jeg fik den startet med min gode start booster og kørt til et autoværksted søndag aften. Da jeg kom mandag og spurgte hvad der var galt stod mekanikeren med et smørret grin. Kablet til stel som sikke var skruet på batteriet, men kun klemt fast var løs. Den sad stadig ned over polen på batteriet, men nul forbindelse.
Nu starter den som en mis og værkstedet fik en billigt grin.