/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
olie lampe.
Fra : sigfrid
Vist : 440 gange
200 point
Dato : 07-02-18 09:22

Hej med jer, har en skoda Fabia olie lampen lyser når det er kolt selv om der er olie på hvis jeg stopper motoren når den er lidt varm er der ikke nogen problem .Nogen af jer der har prøvet det samme.V H Sigfrid.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 210 point
Dato : 07-02-18 09:54

Nu er der vel olie nok
Et forsigtigt - der er vel ikke vand i olien .........vand fryser jo og læger sig nederst.
Måske dårlig elforbidelse til olietryksmåleren.

Bare nogle forslag.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 07-02-18 10:25

Olie lampen, har som oftest ikke noget med olie niveauet at gøre. (Nogle biler har olie niveau måler, så fortæller bilen dig hvis der mangler olie)

Når olie lampen lyser er det fordi der ikke er olietryk nok.
- Din oliepumpe er ved at være træt/defekt
- Du bruger en forkert olie type, for tyk
- en kombination at ovenstående.

Når din lampe lyser, når bilen er kold, skyldes de formodentlig at din olie er for tyk (når den er kold)
Skift til en tyndere olie eg. 5w-30.
Skift din oliepumpe

Konsekvenserne af en olielampe (manglende olietryk) kan være fatale for din motor, da du ikke får smurt og kølet din motor.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 08-02-18 06:20

Hvis du kører korte turer for det meste så bliver det kondens i oljen og det
Ser ud som smør. Det fryser når det er minusgrader og oljen kan ikke
komme igennom silen i olje pumpen. Jeg har set det nogle gange. Man kan som regel se det når man tager loget til olje påfyldningen af.
Det kan også være oljepumpen der er defekt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 08-02-18 12:37

Når olietryklampen lyser kan der være flere grunde.
Vi tar dem i række efteer hvor farlige de er.
1: For lidt olie. Den lyser først når der er alt for lidt olie.
2: Vand i olien og frostvejr. Tøm olien af og frisk på.
3: Dårlig oliepumpe. Typisk vil den give tryk nok, når motoromdrejningerne øges.
4: Slidt motor. kan komme af mange kolde ture med dårlig olie.
5 : fejl i olietrykskontakt.
6 : Forkert olie viskositet. viskositet ( nummeret har ikke som mange tror, så meget med kvalitet at gøre, men den skal for at give korrekt tryk svare til toleranser i motoren.
7 anden fejl i elsystem, som får lampen til at lyse udn grund.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 09-02-18 20:14

Jeg hat en gang prøvet at olielampen lyste i en bil ud ad landevejen med høj fart, i en blød sving.
Jeg troede ikke det var så alvorlig så jeg kørte vel en 5- 600 meter så stod motoren sku af total, så sagde det stop, vi fik motoren skilt ad, den var bare ødelagt, metal spåner i motorblokken, for lidt olie vist nok og ingen olietryk.
Hvad kan man så lære af det, rød lampe betyder stop motoren.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 10-02-18 17:26

Der er olie på og olie pumpen er på fuld højde er målt , jeg har tænkt på om det kan være olie indikator-sensor eller hvad det heder .Jeg har snakket med en mekanikker han mener ikke der er nogen problem med at køre når der er olie på og olie trykket er ok , men skal selvfølgelig ordnes, men der er jo ferie nu.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 10-02-18 23:44

Ja når du nu har tjekket olie og snakket med en mekaniker kan du jo roligt køre videre, så er det jo undersøgt. Det jeg skrev om var jo bare for at understrege vigtigheden af at hvis lampen pludselig lyser skal man stoppe og undersøge sagen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 12-02-18 13:40
Godkendelse af svar
Fra : sigfrid

Dato : 18-02-18 14:10

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : sigfrid

Dato : 18-02-18 14:17

undskyld til jer alle sammen, jeg har været en torsk det var ikke olien der var galt med, det var kølebeholderen er skiftet og det hele er o.k.
Jeg gir Eyvind point for det første svar.