/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Urimelige afgifter
Fra : svendgiversen
Vist : 315 gange
187 point
Dato : 30-01-18 17:28

Vi har lige fået regning på vand og El.

Vi har brugt 51 kubik meter vand af 5,50 kr = = 280,50 kr.

Den samlede regning er på 2.272, 33 kr.

Da vi bor lige ud til Flensborg fjord,
og kunne vi nok finde en billigere måde at slippe af med vandet på.

Og om El ,
tidligere, før vi fik varmepumpe, havde vi overskud, som vi solgte til kun 60 øre pr kWh.

Nu skal min kone, der ejer huset, også af med 830 kr. der.
Så der er hævet over 3000 kr. på hendes konto.

Er der andre der har oplevet tilsvarende urimelige afgifter?

Hun er fra Mors og har NRGi som leverandør, og hun tror stadig de er billigere
end vore lokale El og vand leverandører??

Nogen der kan anbefale et billigere alternativ her i det sønderjyske???

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-18 17:51

Nu er det jo kun en mindre del af elregningen, der er selve prisen for el.

Resten er afgifter, transport af el mv.

Så afhængig af hvor mange kWH du har brugt kan du - måske - spare lidt.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 30-01-18 19:27

Citat
Og om El ,
tidligere, før vi fik varmepumpe, havde vi overskud, som vi solgte til kun 60 øre pr kWh.

Nu skal min kone, der ejer huset, også af med 830 kr. der
Det er for brug af elnet.
Nu har du jo solceller - og set ud fra et solcelle synspunkt, har det ikke været et særligt godt år for solcelleejerne.
Men til gengæld står grundvandet højt - og alene ud fra den betragtning, burde vandpriserne falde. Samtidigt får vi renere vand i hanerne.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 30-01-18 21:36

Vi lever i et velfærdssamfund - og det koster ikke gratis.

Sidste år kom der ca. 100 miliarder ind på kontoen "Miljø" = skat/afgift på EL / vand / benzin / fjernvarme....

Det svarer til ca. 10% af det offentlige forbrug på 1000 miliarder - som i øvrigt bruges på sygehuse, skoler, IC4-tog, skrottede signal-programmer, F-35 kampfly, integrationsprojekter, tab i Skat, EU, bloktilskud til Grønland...

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-01-18 21:42

Der findes ikke billige alternativer. Det er staten der er den store synder, da det er staten der indkasserer afgifterne.
Hvis du finder en billigere leverandør, skal besparelsen sandsynligvis tælles i 25ører.
Jeg var lige ved at skifte strømleverandør for et par år siden, men da jeg så kom til at se nærmere på tilbuddet, blev det faktisk dyrere end det jeg havde.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 187 point
Dato : 30-01-18 22:31

Citat
Vi har brugt 51 kubik meter vand af 5,50 kr = = 280,50 kr.

Den samlede regning er på 2.272, 33 kr.

Prøv lige at nær læs ´brevet´, der kan være indlagt a´conto rater/ aflednings begyr + andre udgifter/ målerleje/ aflæsning - hvilket så ser mere rimeligt ud, hvis ikke kunne det være din opgørelse du sidder med.
Du får forresten billigt vand, mit er på knap 15.- + aflednings gebyr = lige ned i egen jord.

Citat
Nogen der kan anbefale et billigere alternativ her i det sønderjyske???

Du betaler for selve dit EL, som koster (ret mig) fra 0,03-0,05.- pr kilowatt, resten er ren svindel og fup= afgifter af afgifter osv
http://www.radiuselnet.dk/elkunder/tariffer-afgifter-og-vilk%C3%A5r

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 30-01-18 23:11

Jeg ville gerne høre, hvor du kan købe el til 0,03-0,05.- pr kilowatt (gør ud fra, at det er kr. med 2 decimaler.

Min pris er et stykke vej fra din.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-18 01:12

Det er fremstillings prisen jeg tænker på, og den er vist 13% - den har været lavere.

Citat
13% er selve strømmens pris.
18% går til transport. Altså at få strømmen igennem ledningsnettet.
49% går til afgifter til staten.
20% går til moms

https://www.energimester.dk/koster-1-kwh/

https://www.se.dk/se-energi-og-klima/privat/kundeservice/kundeservice/reduceret-elpris

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-01-18 06:06

Der er en grund til at vand og el kun stiger og stiger..

Hvis det eks. koster 5mill. Den normale drift/Vedligeholde vandrør/kloakerne når Hansen og Jensen , Pedersen alle bruger mindre vand, så koster den normale drift/vedligeholdelse ikke mindre den koster stadigvæk 5mill.så mindre forbrug giver stigende priser

Hvad angår el så går det den samme vej det hjælpe jo heller ikke at vi har Socialdemokraterne

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-18 09:21

Vi betaler 0,3135, 0,2641, 0,3011 og 0,3301 kr. pr. kWh for de 4 kvartaler i 2017,
før afgifter og moms, der ikke er 20, men 25 %.

Vort forbrug er steget fra 0 i 2016 til 2565 kWh i 2017,
så vore solceller har bidraget med mindre end året før.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-18 09:36

Momsen udgør 20% af bruttobeløbet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-18 14:09

100 +25 = 125
25/125 = 0,20
Det burde jeg havde indset.

Men noget jeg ikke forstår, hvis vi nu sparer, på vandforbruget,
vi har højbede, der skal vandes, men vander aldrig græsplæner,
og vi vasker kun sjældent bil med slange,
er det så næsten ligegyldigt, udgifter til ledningsnet og afgifter dominerer?

Og endnu værre med El,
vi har investeret i solceller og varme pumpe og har mere end halveret vort elforbrug,
alligevel stiger omkostningerne, takket være urimelige afgifter.

Og hvorfor skal man betale moms af afgifter, det er jo ikke omsætning??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-18 14:24

Afgifterne er momspligtige.

Nu kender vi jo ikke specifikationen af din elregning, men andre har jo påpeget, at regningen meget vel kan indeholde en restopkrævning fra sidste sæson, samt a/conto for den næste sæson.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 31-01-18 16:54

Ja der et overforbrug i El i forhold til sidste års aconto betaling:

De 830 kr er forskellen på faktisk forbrug 4.995 - aconto 4.1654 kr.

De beløb der støder mig mest er:
C skabelon 722
El afgift 1686
og moms 999 kr.

I orden at vi skal betale for skoler, hospitaler og plejehjem,
men ikke som urimelige afgifter for pensionister og andre. der forsøger at spare på grøn energi.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 31-01-18 18:10

Citat
De beløb der støder mig mest er:
C skabelon 722
El afgift 1686
og moms 999 kr.

Hvem generer det ikke, altså afgifterne.
Citat
men ikke som urimelige afgifter for pensionister

Hvis strømmen går til varme, så kan du jo søge om varmehjælp - ellers er det bare at betale og være glad.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-01-18 19:50

Citat
25/125 = 0,20
Det burde jeg havde indset.

Kan du ikke forklare mig dit regnestykke.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-18 20:50

At momsen udgør 20% af bruttobeløbet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 31-01-18 21:37

Jeps, nu spurgte jeg om en forklaring, det fik jeg ikke, - kun resultatet.
Men jeg kan da selv give forklaringen så

25/125= 1/5 del, hvilket er 20%

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-18 12:48

Tak for svaret mig-selv.