/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Tal tanker
Fra : svendgiversen
Vist : 373 gange
100 point
Dato : 20-01-18 19:47

Jeg er gået i stå med en sudoki,
og kom til at tænke på hvorfor vi har ti tals systemet?

Det var vist araberne der kom med dette tal system?
Noget har de da bidraget med, før islam...

De brugte måske fingrene, andre har taget tærene med,
snese og nogle endda tolv tallet, dusin.

Men hvis vi nu indførte 9 tals systemet,
så sparede vi jo nullet, og ti=10 er jo ikke et rigtigt entydigt decimal tal.

Og der var så en meget enklere løsning på en 3 gange 3 sudoki.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 20-01-18 20:32

Citat
Det var vist araberne der kom med dette tal system?
Noget har de da bidraget med, før islam...
Desværre hr. Giversen jeg må rette lidt på dig.
Det var ikke en araber der opfandt 10 talssystemet, - det var en inder som opfandt nullet (som er den store forskel) Araberne formidlede opfindelsen til Europa.

Citat
Noget har de da bidraget med, før islam...
Det har de heller ikke bidraget med, nej......

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-18 10:23

Det hedder 10 tal system for deri findes tallene: 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 ..hvilket giver ti cifre!

Alle tals bygger over en 'normalformel' for talsystemer. Grundtallet kaldes RADIX. Dvs. at ethvert tal kan omskrives til en hvilket som helst grundtal. Hvis du omskriver fra 10 tals til et 9 tals system vil du ved det tiende tal i nitalsystemet få brug for et 'ekstra' ciffer for at udtrykke tallet 9:

0,1,2,3,4,5,6,7,8,80... fortsætter; 81,82,83,84,.. 880,881,882,883... 8880, 8881,8882 ...osv
Jeg svært ved at se noget skulle være 'vundet' derved
Tallene adskiller sig jo kun typografisk ..ikke numerisk !
I typografisk nummerteori er det placeringen af cifrene man fokusere på = hvor mange tal kommer før/efter tallet og dette definerer tallets værdi: https://en.wikipedia.org/wiki/Typographical_Number_Theory

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 100 point
Dato : 21-01-18 10:34

Ps. Vil man udtrykke talværdier i systemer over 9 (= 10 cifre) må man ty til andre symbolder for tal (typografisk). Typisk bruges alfabetet som 'nye' cifre i f.eks. hexadecimalsystemet der bygger på et grundtal/radix = 16 (..i det decimale talsystem):

0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,a,b,c,d,e,f, ....f0,f1,f2,f3,f4 -> ff ..,ffr0,ff1,ff2 -> fff osv.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-18 10:43

Araberne 'opfandt' IKKE 10 talsystemet. Det har altid eksisteret! De 'opfandt' blot en anden typografi; arabertal istedet for f.eks. romertal, som bygger på symbolerne:

I,V,X,C,M (=5 tal sytem) ..hvilket giver os:

I,II,III,IV,V,VI,VII,VIII,X,XI,XII ...osv.

Byg selv videre: http://www.docjava.dk/assembler/tal.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-18 11:04

Hov... fandt I 'fejlen' i romertalrækken?

Den lavet 'med vilje' således at en eller anden kan korrekse mig ..og dermed vise at vedkommende har forstået
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-18 11:11

Sidste 'krølle' : Nej vi kan ikke 'slippe' for nullet (0) ..ellers ville vi miste de negative tal!

Hvordan skulle man uden værdien 0 (ikke typografien) ellers kunne udtrykke axiomet:

1 - 1 = ?
-1 + 1 = ?
.. osv.
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 21-01-18 14:28

Citat
Den lavet 'med vilje' således at en eller anden kan korrekse mig ..og dermed vise at vedkommende har forstået

For mit vedkommende, kan jeg lige så godt gå i gang med at finde ud af hvor mange objekter, der er i universet. Foreløbig er jeg kun kommet til resultatet: Der er uendelig mange.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-18 15:06

Så brug dog det nemme talsystem, som computerne bruger. 1001 x 1001 i din sudoku. (9 x 9)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-01-18 15:32

Eyvind -> Så skulle man jo også så bruge 4 cifre pr. 3 X 3 matrix = 9 felter i FIRE gange så lang tid, at SKRIVE løsningen ind = ?
Som SODUKO er nu er indrettet. Husk: Det tager et vis stykke tid at nedfælde et symbol ..både med papir & pen og via. tastatur !
...så jo færre (tegn)? jo bedre !
svendgiversen er således ude, hvor det ka' være svært at bunde ...selvom man er ingeniør
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-01-18 15:45

Foreløbig tak, og ja jeg har fortrudt mit 9 tals system,
det med nullet er jo genialt, betyder ingenting, men placeringen er afgørende,
hver gang et nul placeres til venstre ti dobbles beløbet,
og milioner bliver til milliarder...

Et godt hoved på den Inder der fandt på det,
jeg troede ellers Perserne var de klogeste i verden,
før ægypterne og kineserne?

Og så har araberne heller ikke fundet på det,
men det var vist Hittiterne der først brugte jernet,
visten et arabisk folk?

Har løst min sudoku, uden brud af to tals eller nitals systemet...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-01-18 19:26

Ja ja molo, men det ville styrke hjernen, fordi den hele tiden skulle omregne.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-01-18 13:30

Citat
I,II,III,IV,V,VI,VII,VIII,X,XI,XII ...osv.
Hmmmm..
Citat
Hov... fandt I 'fejlen' i romertalrækken?
Jeps, der mangler "9" tallet

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-01-18 14:15

PS
Citat
Jeps, der mangler "9" tallet
= IX

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-01-18 18:37

Tak for svaret molokyle.

Du er videst også den eneste der kender Torfavej, her på kandu?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 22-01-18 19:23

Citat
Du er videst også den eneste der kender Torfavej, her på kandu?
Næ, det er han ikke. Jeg boede som dreng i Donaugade - ikke så fandens langt væk fra Torfavej.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-18 17:26

Goodie... men jeg efterlod også 'fejl' i mine andre eksempler: F.eks hedder 'succesor'/efterfølgeren til talsymbolet F i det hexadecimale talsysten IKKE F0 ...men: 10 = 16

Ligesom efterfølgeren i ni-talsystemet efter værdien 8 IKKE hedder 80 ..men 10 = 9
Så ka' I lære det ..ka' I !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-18 17:27

Kaptajn-Tommy -> Tænkte det nok : SKABS AMA'RIKANER !
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 23-01-18 17:33

Ps. Tænk over det:

Jo større grundtal/radix ...jo færre cifre skal der til, for typografisk at repræsentere en værdi.
Jo større tallet/værdien er af grundtallet? Jo mere 'sparer' man i 'plads' på 'papiret
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-01-18 12:55

Det hr. giversen 'efterlyser' er i virkeligheden 11 tal systemet:

0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,a,10,11,12,13,14,15,16,17,18,19,1a,20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,2a,30,31...

Bemærk med denne typografiske fremstilling er tallet/symbolet igen ved brug af MERE end 1 ciffer 10 = repræsentation af tallet EFTER (=successor) grundtallet/radix.
Sådan er der så meget ...
</MOLOKYLE>