/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Dyr hundemedicin
Fra : svendgiversen
Vist : 732 gange
100 point
Dato : 18-01-18 16:54

Sidst vor lille hund blev klippet,
konstaterede hunde klipperen, at den havde lopper.

Hun anbefalede en pille, som vi bestilte hos en lokal dyrlæge.

Pris 176 kr for kun en pille afhentet på det lokale apotek,
plus 100 kr for en recept fra dyrlægen.

Altså 276 kr for en enkelt pille, som det måske koster 10 kr at lave.
Hvor er vi hende og hvem tjener forskellen?

Pillen varer i 3 måneder, men hvor får vi den næste til en akseptabel pris??

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-18 22:30

Der findes mange loppemidler og de kan variere i pris.

Her synes jeg faktisk det er recepten der gør, at det er dyrt.

Jeg kommer på en stor dyreklinik, og her sælger de selv nogle produkter, som så vidt jeg ved er receptpligtige, og der sættes label på, på samme måde som på apoteket. På den måde slipper jeg for receptgebyr.

En mulighed var måske, at bede dyrlæge om, at skrive en recept, så i har til et år, så skal i kun betale ét receptgebyr pr. år.

En anden mulighed er, at overveje et loppemiddel, som kan købes i håndkøb.

Jeg har indtryk af, at du har haft hunden i en del år, har du aldrig brugt loppemiddel før?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-01-18 23:05

Bravecto hedder pillen, du har købt.

Og den holder i 3 måneder. Det vil sige, at det er en ret høj dosis loppe og flåt afskrækkende gift din hund får i kroppen.

Du kan købe nogle andre piller mod lopper og flåter som er svagere end bravecto. Som man så skal give hunden hver måned i stedet for. De piller hedder Nexgard. Og prisen på tre af dem koster næsten det samme som een bravectopille. Og de holder jo i lige lang tid.... måske.....

For hvis din hund ikke får lopper ret tit, så kan du købe de tre nexgard piller og kun give hende en pille, hver gang hun får lopper. Måske går der lang tid før hun bliver udsat for lopper igen..

Det er usædvanlig dyrt at betale 100 kr pr recept til dyrlægen. Var det jeres egen dyrlæge? Eller en fremmed?

Jeg betaler ikke noget til dyrlægen for receptmedicin. Og jeg ved at der er stor forskel på hvad dyrlæger tager for at udskrive medicin.

......min gamle Silke har haft både flåter og hjerteorm, men ikke lopper.

Hun får piller der hedder Nexgard Spectra, som både beskytter mod lopper og flåter og hjerteorm. Og forskellige andre typer orm.
3 piller koster knap 200 kr. Men Silke er en stor hund på 27 kg. Så pillerne er nok lidt billigere til din lille hund.

Silke har været dødsens syg i sommer, hvor hun fik en flåtsygdom, der hedder anaplasmose.
Det var SÅ forfærdeligt at se hende ligge og være syg. Og hun kunne ikke rejse sig. Kunne ikke selv gå ud i haven og tisse.
Inden hun var rask igen, var dyrlægeregningerne røget op over de 8000 kr. Men heldigvis er hun sygeforsikret, så forsikringen betalte næsten 7000..
Det kunne have været undgået, hvis hun havde fået sådan nogle piller dengang..

Det var derefter, dyrlægen foreslog at hun skulle have en nexgard spectra pille hver måned... og jeg betaler altså kun for pillerne. Jeg ringer bare til dyrlægen og beder om en recept på 3 piller, som bliver faxet til apoteket.

Du må selv google de forskellige piller: Nexgard, Nexgard Spectra, og Bravecto.

Hvis du skriver “priser” efter pillens navn i søgefeltet, så kan du se hvad de forskellige piller koster til en hund i den størrelse du har.
De er alle tre på recept. Men de er også alle tre effektive. Mere end dem, man kan købe i håndkøb.

OG: det er jo ikke indholdsstofferne, vi betaler i dyre domme for.
Det er det kæmpestore forskningsarbejde, der skal til for at udvikle effektiv medicin uden for mange bivirkninger til vores hunde.

Menneskemedicin er jo også vanvittig dyrt. Vi er bare så heldige, at vi får tilskud til mange af de dyre piller.

....man kan godt tegne en sygeforsikring til sin hund, der dækker medicin også. Men desværre ikke med tilbagevirkende kraft...

...men det ER dyrt at have hund...........

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 19-01-18 00:35

Her er et middel uden giftstoffer http://www.preventactive.com/dk/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-01-18 07:20

for lækker.. jeg kan ikke se, hvad det er, der gør “preventactive” effektiv overfor lopper?
Hvordan det virker? Jeg synes det er vigtigere at vide, hvordan det virker, end hvordan det ikke virker.

Nogle af de “naturlige” loppe-forskrækkelsesmidler er højallergene naturprodukter. Hvis man skal imprægnere sin hunds pels med et naturprodukt en gang om ugen, så skal det jo ikke være med naturlige duftstoffer. For mange af dem er jo kendt for at kunne give allergi. Og hunden kommer jo til at gå i en sky af midlet hele tiden.

......googlegoogle..

Indholdsstoffer ifølge webapoteket:

Dimeticone, Cyclomethicone

Begge er en slags letflygtige silikoner, der også bruges til skønhedsprodukter. De hjælper til med at sprede parfume fra produktet. Muligvis er de to ting uskadelige. De findes i hvert fald i mange skønhedsprodukter til mennesker.

Men det bekymrer mig da at der ikke stå noget om hvad loppemidlet ellers indeholder. Hvis silikonerne er tilsat for at fordele og sprede nogle loppeafskrækkende duftstoffer, så er det ret væsentligt at vide hvilke duftstoffer der er tale om. F.eks citronella er et højallergent duftstof, som en hund ikke skal gå i en sky af..... endda uden at der er nogen som helst forklaring på, hvordan det skulle virke på lopper..

Jeg ville nødig lade Silke gå i en sky af parfumestoffer som måske, måske ikke virker afskrækkende på flåter og lopper.

Det er jo ikke for sjov, man beskytter sin hund mod lopper og flåter. De små dyr kan være livsfarlige for både hunde og mennesker.
De bærer på farlige bakterier, OG risiko for allergi.

Hvis man først har en hund, der er blevet allergisk overfor f.eks. lopper, så kan man stå med en hund, der kløer sig hele tiden. Uanset om den har lopper eller ej. Hvis hunden reagerer allergisk på f.eks. lopper, så kan hunden få lignende reaktioner (krydsreaktioner) hvis den spiser f.eks fisk eller kylling...

Og dyrlægebehandlingen af en hund der LIDER af allergi er meget, meget dyrere end behandling med et gennemtestet effektivt loppemiddel.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-18 09:15

Citat
Nogle af de “naturlige” loppe-forskrækkelsesmidler er højallergene naturprodukter. Hvis man skal imprægnere sin hunds pels med et naturprodukt en gang om ugen, så skal det jo ikke være med naturlige duftstoffer. For mange af dem er jo kendt for at kunne give allergi. Og hunden kommer jo til at gå i en sky af midlet hele tiden.

Nogen kan måske huske, at jeg tidligere har skrevet om min forrige hund og loppeproblemer.

Han blev decideret syg af de giftige loppemidler, så jeg læste rigtig meget om loppemidler, og afprøvede også nogle enkelte alternative (dog ikke nogle af dem med div. duftstoffer).

Det eneste alternative middel jeg oplevede en effekt af var Tic-Clip: https://www.dollardog.dk/produkter/28-anibio/1465-anibio-tic-clip---mod-lopperflaater/
I halvandet år var hunden loppefri, lige indtil vi flyttede og hunden blev stresset.

Jeg har fået opfattelse af, at Tic-Clip virker bedst på hunde, der er i balance med sig selv.

Der står, at Tic-Clip er ladet med bio-energi.
Og hva' fa'en er bioenergi?
Det tog mig lang tid at finde svaret, men det lykkedes.
Det de kalder bioenergi kommer fra en sten der hedder "turmalin", som er kendt for at afgive negative ioner, og negative ioner gør så vi føler os godt tilpas, ligesom når vi er ved havet.

Turmaliner fås i mange flotte farver, og de rigtig pæne kan være sindssygt dyre, men til bioenergi knuser man de sorte eksemplarer og limer pulveret sammen med et eller andet, så det kan bruges på f.eks. disse vedhæng til hunde. Det bruges også på smykker til mennesker, ofte sammen med magneter.

Turmalin: https://www.google.dk/search?q=turmalin&client=firefox-b&dcr=0&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiruqLdyePYAhVDFCwKHaMHBO8Q_AUICigB&biw=1280&bih=863

Skal man bruge noget effektivt til omgivelserne kan jeg anbefale denne, den gør så loppe-æggene aldrig klækkes: https://www.gartenversand-omega.de/schaedlingsbekaempfung/gegen-tierische-schaedlinge/neudorff-permanent-floh-ungezieferfrei.html

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-01-18 09:56
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 19-01-18 14:40

Hundedyr hundemedicin til over en hund. Lige til at blive vov over.

Hvad gø'er man så..? Jamen, det da lige til at gå i hundene over.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-18 15:24

Foreløbig tak,

jeg har nu betalt de 176 +100 kr for recept,
og har fundet en anden lokal dyrlæge, der udskriver recepten gratis,
mod at vi kommer og viser hende hunden, så finder hun nok et par andre ting
som vor 11 år gamle, sorte mini puddel Debbie skal helbredes for...

For stor forskel på behandling af dyr og mennesker,
vi foreløbig gratis, men ikke hos tandlægen?

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-18 17:00

Citat
så finder hun nok et par andre ting
som vor 11 år gamle, sorte mini puddel Debbie skal helbredes for...

Så er det jo op til dig/jer at vurdere, om det er realistisk.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-18 18:17

11 år er da ingen alder for en lille puddel!

Min noget større Silke, golden retriever, bliver 16 år, d. 4. april..

...men der kommer da skavanker med alderen. Bare se på os selv.. .

Lopper er noget med hvem man omgås og hvor man kommer. De har ikke engang noget at gøre med vores alder. Lopper og flåter og indvoldsorm er noget hunde -og mennesker- kan få i alle aldre.

Debbie har da mindst 5 gode år endnu!

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-01-18 14:13

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-18 14:30

Tak for accepten af mit svar

Jeg håber at Debbie —og I andre — er sluppet af med lopperne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-01-18 14:50

Køb et halsbånd Seresto og giv hunden på, det virker mod lopperne (det bedste jeg har prøvet til dato) og skader ikke hunde (og katte)