/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Misfarvning på fliser
Fra : LarsSimoni
Vist : 250 gange
200 point
Dato : 17-01-18 21:40

Hej alle,

Vi fik i foråret 2017 lagt fliser, og jeg har nogen spørgsmål til disse.
Jeg har lagt lidt billeder ind i nedenstående mappe, således I kan se hvad jeg mener:
https://www.dropbox.com/sh/8fs5w1k5ggvgcfy/AACnuxd5WM8CMklR0KDeV9sDa?dl=0

Da vi havde lagt dem, og spurgte ind til hvorfor der var al det hvide på de fliser vi havde bestilt som værende grå, fik vi besked på at det afhang af den sending hvormed de var blevet brændt, og at dette nok skulle forsvinde, når vind og vejr fik lov at have sin indvirkning.
Som I kan se på billederne, så ser de her 10 måneder efter desværre stadig sådan ud; som om de er misfarvede, og slet ikke grå, som vi bestilte.
Vores nabo har bestilt præcis de samme fliser, fra præcis den samme leverandør, og deres har været grå som de skal, lige siden de fik dem.

Er det fordi vi skal gøre noget aktivt, for at få dem til at se pæne ud?

Og så noget andet; som det kan ses på 2. sidste billede, så er nogen af fliserne blevet ekstremt grimme, og ligner nogen der er blevet angrebet af alger eller sådan noget. Er det ikke tidligt? Og hvad er det bedste råd mod at få det fjernet, og evt. forebygge mod det i fremtiden?

På forhånd mange tak for jeres ekspertise, og for hjælpen.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-18 22:03

For mig ser det ud som betonfliser, der absolut IKKE brændes, så det er noget sludder.

Hvis ikke det er betonfliser, så lad mig det vide.

Det ligner mest af alt en fejlleverance.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-18 22:03

Tror du har en MEGET AKTIV (våd) grund/ jord - havde du ikke problemer med græs også.

Ikke alle har konto hos dropboks, her kan du lægge hele serier op:
https://imgur.com/

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 17-01-18 22:06

Citat
For mig ser det ud som betonfliser, der absolut IKKE brændes, så det er noget sludder.

ENIG, det er vand der gør dem sorte/ mørke.

Der kan være en vis farve nyance, men ikke så meget = igen en ´ommer´.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 17-01-18 22:19

Det er sådanne her, i str. 40x40:
http://simested-cement.dk/produkter/#1485261751646-610303d8-8054

Jeg kan tage billeder af naboen fliser i morgen, når der er ordentlig lys til det.

Mht. deling af billeder, så kan man også godt tilgå linket uden at have en Dropbox-konto :)

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-18 22:23

Så er de jo cement/beton, som ABSOLUT IKKE brændes, de tørrer bare, så du er rigtigt ført bag lyset.

Jeg tror ikke, det er nødvendigt at tage billeder af naboens fliser, for den er så oplagt, som den kan være.

Du er blevet snydt, og bør klage.

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 17-01-18 23:53

Det er kalkudfældning
Flisene er ikke fra samme blanding
Det er skat noget under blandingen og hærdningen
Brug ikke saltsyrer det ødelægger flisen
Brug ikke en højtryks spuler tæt på den ødelægger overfladen

Gå til www.aalborgportland.dk+kalkudblomstinger

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-01-18 23:56

Nej, som tidligere skrevet, det er en ommer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-01-18 03:05

Her er der en masse om kalkudblomstringer, og hvad man kan gøre ved det:

https://www.danskbyggeri.dk/media/3622/kalkudfaeldninger2011.pdf

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 20-01-18 15:13

I ovenstående Dropbox-link har jeg lagt to nye billeder ind; et af vores fliser, og et af naboens fliser. Billederne er taget på samme tidspunkt (i går eftermiddags), og fliserne er samme type fliser fra samme producent/leverandør.

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 20-01-18 15:16

Men jeg er lidt i tvivl om hvad konklusionen er?

Hvordan kan I se at det er betonfliser, bare af ren nysgerrighed? :)
Er konklusionen at jeg er blevet taget ved røven, og der er leveret fliser af dårlig kvalitet, eller er konklusionen at sådanne ting sker bare ved betonfliser, og så må jeg i gang med at gøre de ting der er foreslået i vedhæftede fil, for at afhjælpe det?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 20-01-18 15:35

Fordi du linker til et flise støberi
ved navn Simestedsement Støberi
Sement mm giver beton

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 20-01-18 20:26

Kalkudfældninger opstår når vand i form af regn, dug og lignende trænger ned og fylder porerne på nye sten. Derved får opløst kalk (kalcium) i stenen mulighed for at trænge op til overfladen af stenen. På overfladen af stenen fordamper vandet og kalkudfældningen (kalciumkarbonat), der er et hvidt, tungtopløseligt mineral, bindes på betonens overflade og giver det hvide slør.
Processen er med til at lukke be- tonens porer, så kalken får sværere ved at trænge op til overfladen. Processen fortsætter, men er ikke synlig længere, fordi kalkudfæld- ningen sker inde i betonen. Syn- lige kalkudfældninger opstår ty- pisk indenfor det første halve år. Kalken nedbrydes langsomt fra betonens overflade og vaskes væk af regn og andre vejrpåvirkninger i løbet af 1-2 år.
Når udfældningerne er væk, kan denne effekt som regel ikke opstå på ny. Det er derfor ikke nød- vendigt af udskifte stenene eller tage andre forholdsregler imod kalkudfældninger. Kalkudfæld- ninger er ikke skadelige for beton- en.
https://www.frandsencement.dk/media/46147/vedligeholdelse-1.pdf

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 26-01-18 09:31

TEAS:
Arg ja, selvfølgelig :D Det ligger lidt i navnet, at de støber cement, som bliver til beton.

Men hvorfor er det jeg angiveligt er blevet snydt? Hvorfor er det at naboens fliser er så fine så fine, mens dem jeg har fået ligner noget der er løgn?
Hvis det er fordi han ikke har kunne finde ud af at blande betonen korrekt, og de derfor ser sådan ud pga. dét, skal jeg så have ham til at levere en ny sending, og starte forfra med at hive de gamle op og ligge de nye i stedet?

Kommentar
Fra : TEAS

Dato : 26-01-18 11:37

Nej! Det forsvinder efter 1-2 år
Du kan feje fliserne med skarpt sand
Brug ikke svage syrer det første år.
Det er et normalt problem med betonvarer

Søg kakludfældninger på nettet

Kommentar
Fra : LarsSimoni

Dato : 26-01-18 20:57

Ja der står heldigvis en masse brugbar information i de to links ovenfor. Mange tak for de henvisninger, det er yderst fornemt :)

Men hvad er grunden til at dem min nabo har fået leveret ikke har samme ‘problemer’?

Og hvad med alle de alger der er mange steder, har det noget med kvaliteten af fliserne at gøre?