/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Forslag til gode drengebøger efterlyses
Fra : Oldboston
Vist : 450 gange
100 point
Dato : 15-01-18 14:51

Hvilke gode drengebøger kan man anbefale til drenge på 10 og 13 år? De to børnebørn, jeg har i tankerne, er gode læsere, men noget tyder på, at mine egne gamle drengebøger fra en fjern fortid ikke interesserer i dag. Jules Verne, Kaptajn Marryat, Rider Haggard, Carit Etlar, Walter Scott....var sindssygt spændende at læse, da jeg var 13 år, men mon ikke det er helt andre bøger, der efterspørges i dag? Håber nogle af jer brugere kan komme op med et pare forslag. På forhånd tak.

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 15-01-18 18:28

Vi læste Jan bøger, kvik bøger og Flemming bøger i den alder dine børnebørn har.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-18 19:01
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-01-18 19:08
Kommentar
Fra : omahexen

Dato : 15-01-18 19:34

Jeg kan huske,at jeg i den alder læste f.eks.Onkel Toms hytte,den var jeg meget betaget af.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-18 20:46

Det samme her, også Gøngehøvdingen, Paw i urskoven og Robin Hood.

Og så synes jeg ikke at de eksempelvis skal læse de uvirkelige Harry potter bøger.

Vi skal jo følge med udviklingen, også inden for børne bøger,
men som jeg ser det, gerne realistiske, spændende, problemstillinger, udfordringer og oplevelser.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 15-01-18 22:16

"De fem" er som jeg husker det, spændende og alligevel virkelighedstro.
Det handler også om kammeratskab og sammenhold.

https://www.saxo.com/dk/forfatter/enid-bluton_4438157

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-18 23:02

Børn nu til dags, vil have vold/ sex er vel for meget sagt osv.
Hvad ser de i TV = og følg sporet derfra.

Selv har jeg læst samtlige forslag og fundet dem særdeles gode - dog var der en med en (sort) hest.
men igen hvad ser de på tv..

Citat
drenge på 10 og 13 år

De er jo ½ voksne og tror verden er deres og livet er noget de ikke har fået af far&mor.
Måske en bog om??? Mekanik og kørekort til ??? samt hvad egentlig koster at brokke sig over andre´s Love og Paragrafer.
Mere

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 15-01-18 23:07

Kan huske min niece troede hun var voksen bare fordi der var ´bylder´ på brystkassen og derfor smed alt tøjet, så andre SKULLE se - tosset eller ej, ikke mine unger.

Kommentar
Fra : dogvillestar

Dato : 16-01-18 07:04

I den alder læste jeg utrolig mange bøger af eventyrere, der havde været ude på de 'sorte pletter' på landkortet.
Bøger som beskriver menneskers eventyr i fremmede verdenener, og giver lyst til selv at komme ud og se noget af verden.

Thor Heyerdahl's bøger (ikke kun om Kon-Tiki)

Arne Falk-Rønne's bøger om hans rejser blandt menneskeædere på Ny Guinea

Bøger om de danske Grønlands farere

Og så er der de nyere, bl. a Rane Willerslev, Troels Kløvedahl, Svend Albrechtsen

Andre bøger jeg slugte råt, var Frans G. Bengtsson's bøger om vikingen Røde Orm, virkelig spændende bøger der både give spænding og en masse historisk viden om den tid.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-01-18 14:22

De 5 (Enid Blyton) ..som Eyvin foreslår. Med stor fornøjelse læste jeg selv i den alder:

https://da.wikipedia.org/wiki/Desmond_Bagley

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : bodillouise

Modtaget 100 point
Dato : 20-01-18 08:39

Jeg ville nok starte med at spørger det unge dreng, hvad han har lyst til at læse om.
Gå evt på biblioteket med ham, da er de også gode til at hjælpe. Det afhænger også af hvor god han er til at læse, så find bøger der passer til ham rent læsningsmæssigt og byg på.
Hvis du ønsker at han skal prøve nogle af alle de gamle bøger som mange af de ældre har læst, skal man nok servere dem lidt ad gangen. Han kan måske også hører nogle af dem som lydbog (e-reolen kan man låne gratis igennem sin kommune - bibliotek)
Min datter på 16 er en rigtig læsehest, hun læser rigtig mange vampyr, hekse og overtro bøger. Men hun er begyndt at læse en del ældre bøger (stormfulde højder, kærlighed ved første HIK, borte med blæsten, biblen mm)
Det skal lige siges hun har gået på forfatter kursus og der bliver de opfrottet til st læse så meget og forskelligt som muligt.
Tror også man skal gør dem lidt nysgerrig for at få dem til at læse lidt forskelligt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-01-18 09:24

Som dreng slugte jeg også hvad der bedst kan betegnes som faglitteratur. F.eks. Den udmærkede og flot illustrerede LIFE Lademann/sesam serie fra bogklubben Union. Serien var emneopdelt: Flyvemaskiner, Matematik, Afrika, Sydamerika, Nordamerika, Arktis... osv.

Hvad med at abonnere på Illustreret Videnskab eller Komputer?

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 04-03-18 21:18

Tak for svaret bodillouise.