/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Køleskab i uopvarmet køkken!
Fra : horseman
Vist : 1092 gange
100 point
Dato : 13-01-18 14:17

Har haft min vestjyske ødegård i 40 år. Men de sidste 4 år er jeg begyndt at være her hyppigere om vinteren.
Det har naturligvis givet problemer med køleskabet, når det har stået i et rum under 10 gr.
Fryseren har ikke fungeret korrekt. Jeg er indtil nu sluppet godt fra det ved at regulere op og ned.
Men nu er det helt galt, og hvis fryseren skal holde et rimeligt niveau, er alt også dybfrossent i køleskabet!
Har foreløbig sat alle madvarer i plastbokse i stalden, hvor der pt er 2-3 gr. Men det er jo ikke en holdbar løsning, da det forhåbentlig bliver mildere!
Er der chance for, at køleskabet kommer til at fungere normalt igen? Det er trods alt sket de sidste år.
Det er 10-12 år gammelt.
Hvis jeg køber et nyt, vil det så ikke straks gå i stykker?
Forslag om opvarmning af køkkenet har ingen interesse.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 13-01-18 15:08

Citat
Forslag om opvarmning af køkkenet har ingen interesse.

Så stil køleskabet i et andet rum.

For mange år siden lejede jeg et par værelser på første-salen af en villa, og skulle selv sørge for køleskab.
Jeg satte køleskabet i et skunkrum hvortil der var dør fra køkkenet. Jeg havde en tekniker ude et par gange fordi der var problemer med det, og han sagde, at det var fordi det stod ude i det kolde skunk-rum.

Så jeg vil tro du også får problemet med et nyt.

Om det så vil være bedre med et køleskab uden frys ved jeg ikke, for så kunne du evt. have en separat fryser.

Accepteret svar
Fra : Ammitz

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-18 15:22

Hvis dit skab kun har en kompressor, - vil du altid få problemer.
Køb et skab der kun er køl, og et der kun er frys.
Det har løst mit problem, - som var nøjagtig det samme som dit.
Ammitz

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-01-18 15:29

Tak til Troldepigen og Ammitz.
Desværre er de andre rum også uopvarmede, når jeg er væk.
Men jeg kan under ingen omstændigheder undvære en fryser!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-01-18 15:32

Vi har en separat fryser og ditto køleskab stående i vores uopvarmede garage året rundt, og de fungerer begge to fint.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-01-18 16:06

Bille 1948: Er den garage topisoleret? Kommer temperaturen ikke under 10 gr? Fortæl?!

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-01-18 16:13

Temperaturen er i lange perioder - om vinteren - under 10 gr.

Den er isoleret, men ikke topisoleret.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 13-01-18 16:20

Bille 1948. Det lyder højst mærkværdigt? Men fortæl gerne om model?

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 13-01-18 16:28

Whirlpool skabsfryser og Fairline køleskab, og termometret i bilen, der holder i garagen viser lige nu 6 gr.

Har aldrig vidst/tænkt over, der kunne være et problem. Der har stået fryser i den garage i over 30 år (ikke den samme) og køleskab (det samme) i over 10 år.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-18 17:09

Vi har en fryser i laden på vores ødegård. Fryseren er købt og installeret i 1984 og har ikke været slukket siden.
Køleskabet slukker vi, når vi ikke er der.

https://www.bolius.dk/kan-en-fryser-staa-i-et-uisoleret-skur-2217/

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-18 17:27

Når i slukker et køleskab bør døren stå åben.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 13-01-18 18:10

Naturligvis

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-18 19:23

katekismus - det var bare en generel oplysning.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 13-01-18 21:25

??
Gammelt tip - vend skidtet på hovedet, så diverse ´bobler´ i systemet kan vende tilbage? hvor de hører til.

Har aldrig prøvet det, da en brugt ditto er billigere at købe.

Selv har jeg et køkken hvor kogepladerne varmer op pga af kulde - men mine køle-fiduser virker stadig, dog har jeg lige udskiftet fryseren da der var en MEGET stor ´mus´ der havde indtaget den som bolig og gnavet i elektronikken/ ledningerne og åbenbart kortsluttet et eller andet.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 14-01-18 10:03

Det virker som om, det er bedst at have separat køl og fryser?
Men det er jo en investering, hvis det alligevel ikke virker?
Det med at købe brugt er jeg færdig med efter et par venlige mænd tilbød at bringe, og jeg kunne selv mærke, det lige have været koldt! De havde åbenbart specialiceret sig i at sælge defekte køleskabe!

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 14-01-18 11:18

Det kan godt være at der her lyder lidt mærkeligt men du skal åbne køleskabslågen på klem - bare nogle få cm. Så vil køleskabet blive varmere - og så vil kompressoren tænde - og så vil din fryser blive koldere.

Afhængig af temperaturen i løbet af året skal du huske at lukke køleskablågen igen når der blive varmt - måske ved 10-15 grader i rummet.

Hvis du vil have en fryser på -40 grader så skal du bare åbne køleskabslågen helt åben.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-01-18 00:37

Jeg tror ikke så meget på temperaturen er afgørende for køle/fryseskabets opførsel.

Det er simpelthen defekt.

Jeg har haft et køleskab der opførste sig lige sådan, den ene dag var tingene dybfrosne, den næste dag var temperaturen for høj.

Forsøg med at op- og nedjustere ved at dreje på knappen virker ikke.

Ud med lortet.

Køb noget nyt. Frys og køl for sig. 10-12 år gammelt er de fleste hvidevarer også udtjente nu om dage, og det billige fra Harald-Skod er ganske udmærket hvis du ikke vil ud i den store investering ( skal lige sige, at den dyreste fryser jeg nogensinde har haft er en Bosch skabsfryser...og det er bare skod selv om den kostede 4 gange mere end en Harald-Skod-model. )

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-18 03:58

Temperaturen har nået at sige når denne kommer under ca. 5 grader begynder problemerne og når den under -0 grader læs evt her.

http://fys.dk/fipnet/7_kulde/71_temaer/2_koeleskab/

Når tempereturen kommer under køleskabet Indra “stopper” kredsløbet med at fungere som det skal og det”slår” fra

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 15-01-18 04:19

PS i kølefryseskabe sidder termostaten som regl i køle delen og når denne når under 5 grader slår kompressoren fra det betyder så at dine fryser begynder at blive varmere ind -18 grader og dine fødevare begynder at blive “varme” fordi at der er koldt nok i køleskabet betyder at den ikke holder fryseren på -18 grader.

Det anbefales somregl ikke at rummet kommer under 10 grader alt efter hvilken kølemiddel der bruges i skabet derfor giver det god mening af vælge enten køle/fryseskab med 2 kompressor (sommerhus model) eller 1 køleskab og 1 fryseskab
Køleskabet “virker” da det er under “5-7” grader iforvejen
Fryseskabe “kan” såfremt at kølemidlet ikke fryser, køle fryseren til de ca -18 grader

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 15-01-18 11:50

Jeg har både et køleskab og et fryseskab stående i et uisoleret udhus.
Det fungerer fint.
Det dur dog ikke hvis det er et skab med både køl og frys, som kun har een kompressor, - det har jeg også prøvet.
Jeg har også en skabs-fryser stående på en overdækket terrasse, - det fungerer også fint.
Den har det meget varmt derude om sommeren, - men frostgrader om vinteren.
Nu har den da overlevet ca. 12-15 år hos mig, - og det er et arvestykke fra mine nu afdøde forældre.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-01-18 12:19

Problemet er en kombination af lav temperatur og termostaten. Termostaten er altid koblet til køleafd. når der kun er en kompressor. Når termostaten er sat til fx 5 grader, så starter komp, når der er mere end 5 grader som udgangspunkt. Når der er under 5 grader i skabet, starter komp ikke - og dermed går fryseren op i temp.

Vi camperer og har i forteltet et Blomberg med 80 ltr. fryser i bunden og 160 ltr køl i toppen. Skabet kan godt klare sig ved lavere grader. Det er ikke et billigt skab. Rigtigt godt isoleret med to *. Jeg har også set, at andre campister har samme problem som dig - det er ved de billigere skabe der kan opstå problemer.

Nå man i dit tilfælde skal have løst problemet, findes der kun èn løsning af to mulige. Køb en fryser for sig. Den vil holde temp, da den kører med ca. 18 -grader, og først når din indetemp går under den temp, vil komp stoppe pga. termostaten. Alternativt, så et skab med to komp. - en til køl og en til frost, de har hver sin termostet.

Den med at vende køleskabet på hovedet dur ikke til et kompressorskab. Du risikerer, at komp-olien kommer ud i rørene og specielt i de meget tynde kapilærrør, og det kan give både støj og køleproblemer.

Den med at vende skabet på hovedet stammer fra - specielt de tidligere - absortionskøleskabe hvor kølemediet var armoniak (forbudt i dag), og "kompresionen" skete ved at varme kølemediet op med el eller gas, derved kunne man få kølemediet til at cirkulere. Når det holdt op med at køle, kunne man være heldig med at få kølemediet i gang igen ved, at det stod på hovedet i et døgns tid. Man kunne høre, at det klukkede lystigt

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 15-01-18 19:39

Hvis køleskabet står i et rum som er 5 grader - vil køleskabets kompressor aldrig starte - da temperaturen jo er 5 grader !! Så vil fryseren også blive 5 grader.

Kommentar
Fra : KvikStart

Dato : 16-02-18 14:26

Hej horseman

Et køleskab der er placeret i et rum hvor temperaturen kan blive ned til 10°, skal være klimamærket med enten SN, SN/ST eller SN/T.

Hvis skabet er mærket med N, ST eller T er dette ikke egnet til temperaturer mindre end 16 - 18°.

Om det er dette der afstedkommer dine uregelmæssigheder ved skabet, ved jeg jo ikke – prøv at afrim køl og frost godt og grundigt, og se om det hjælper.

Hvis du skal ud og investere i et nyt skab, så husk øverst nævnte klimamærkning.
https://www.bolius.dk/kan-en-fryser-staa-i-et-uisoleret-skur-2217/

Hilsen KvikStart

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 16-02-18 14:35

Tak for svaret Ammitz.