/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Opmåling til tilbygning af carport
Fra : k_m_s
Vist : 3805 gange
70 point
Dato : 29-06-03 01:39

Hej
Jeg har en carport som jeg vil lave en udbygning til, så det bliver en dobbelt carport. Hvordan laver jeg den mest præcise opmåling til de nye stolper, så de kommer til at stå på linje. (jeg vil beholde de midterste stolper, så der kommer et sæt stolper i midten af carporten)
Hilsen
K_M_S

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 29-06-03 01:50

Du kan tage en lang snor og binder i den yderste stolpe, længst væk fra den side, hvor du vil lave den anden carport. I snoren pinder du en pind. Den lange snor med pinden trækker du stramt ud, til den rører den næste, eksisterende stolpe. Lige præsis der banker du pinden med snoren ned. Dernæst er det bare at måle hvor langt henne ad snoren, den sidste række stolper skal stå.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 29-06-03 12:08

K_M_S

Hvis du ikke ved, hvordan du sætter tilbygningen af, vil jeg fraråde dig selv at lave den.

//Knud

Accepteret svar
Fra : stig54

Modtaget 70 point
Dato : 29-06-03 12:11

Når du har brugt den med snoren og fået markeret hvor dine stolper skal stå, så skal du tage et krydsmål. Det måles fra den ene hjørnestolpe til den i det modsatte. Dette mål skal være det samme på kryds så er din carport i vinkel. Forestil dig at der var malet et stort kryds i din nye carport hvor de to streger starter i de to gamle hjørner og ender i de to nye. Det er benene i dette kryds der skal være lige lange, ellers er der noget galt
Stig

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 29-06-03 12:32

jeg vil også råde dig til at få en til at sætte den af hvis du ikke ved helt præcis hvordan du skal gøre.. som stig siger skal du være omhyggelig med at få krydsmålet til at passe.. det nemmeste er at sætte galger op med snore på og så sætte sokkelen efter dem...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-03 14:11

k_m_s

Snore her og der på kryds og tværs.

Hvis du er meget i tvivl vil jeg råde dig til at få en professionel til at hjælpe dig. Bagefter vil du så slippe for at høre på en evt. samlever/ægtefælle sige: Nå hva´var det så jeg sagde, men du er jo altid så klog, du kan klare det hele selv!!!!!

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 29-06-03 15:04

Tak for alle råd for og imod, jeg selv går igang. Den er til min kones bil, så hvis hun har noget at brokke sig over kan hun jo blive holdende på vejen, men ellers tak for et meget fornuftigt råd ans......... Nej, jeg har hjælp i baghånden hvis jeg støder ind i noget jeg ikke kan overskue, men jeg kan jo ligesågodt lave det jeg selv kan klare før jeg overgiver mig. Tak for den med snoren, jeg kunne ikke lige huske ideen med den.

Hilsen
K_M_S

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 16-07-03 14:22

Tak for svaret stig54.