/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Træk ved indbygningsspot
Fra : hojriiskim
Vist : 221 gange
45 point
Dato : 07-01-18 12:19

Hej.

Bor i et 1.5år gammelt huscompagniet hus. Vi har skrå loft i køkken alrum (ikke loft til kip, men hvor loftet er en anelse mindre vinkel end selve taget) med indbygningsspots over køkkenet. Idag skulle jeg skifte en pærer og bemærker at det trækker ret koldt ned ved spotten. Mærker ved de nærmeste spots og synes at i alt 3 af 4 spots føles som om der er noget koldt træk ved dem. Her er idag -7 grader ude og 21 grader inde.

Kan det være rigtigt at der er træk ved spots? Er det ikke en kuldebro så?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-18 14:07

Det er vist ikke bare en kuldebro, men nok nærmere en bygge/monteringsfejl.
Jeg håber ikke i selv har bedt om de spots i i skråloftet.

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 45 point
Dato : 07-01-18 15:17

Nye huse testes for om hvor tætte de er - i modsætning til ældre huse kan blive kolde når det blæser. Aht. energiforbruget er der idag et ønske om at nye huse er vindtætte.

Normal sikre man sig at klimaskærmen ikke har huller - og at man har et vindtæt lag ca. 5 cm væk fra gips/indre vægge, hvor man trække trække EL og data kabler m.v. uden at bryde forseglingen/klimaskærmen.

Naturligvis er det godt med noget luftskifte - som normalt i nyere huses klares med tvungen ventilation og varmeveksling af luften, men der burde ikke være sådanne huller som du beskriver.

Godkendelse af svar
Fra : hojriiskim

Dato : 07-01-18 19:47

Tak for svaret Thomas_Mygind. Jeg må have fat i huscompagniet.