/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Hvad kalder man en svanes unger?
Fra : CamillaD
Vist : 6415 gange
10 point
Dato : 29-06-03 00:43

Hejsa alle dyrevenner!

Kan I ikke svare mig på, hvad en svanes afkom kaldes? Jeg blev stillet dette spørgsmål for et par dage siden, og lige siden har det irriteret mig, at jeg ikke ved det....

På forhånd tak!

Mvh. CamillaD

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 20 point
Dato : 29-06-03 00:48

En svanes unger kaldes bare svaneunger.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-06-03 00:58

Den korrekte betegnelse for svanens unger er simpelthen bare svaneunger!!
der findes dog nogle der klader dem for svællinger, hvilket er et meget gammelt udtryk, som ingen rigtig ved hvad kommer af..

Kommentar
Fra : Johnny1943

Dato : 29-06-03 00:58

Eller også ællinger.

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 29-06-03 00:59

klader=kalder ups

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 29-06-03 01:00

Ja jeg har aldrig hørt anden benævnelse end "svaneunger"

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 29-06-03 01:01

Hejsa Rellom.

Hedder de virkelig bare det? Det er da for nemt.....

Det undrer mig bare, at man ikke har givet dem deres "eget navn" ligesom en hest får føl og et får får lam...

Tak for det hurtige svar!

Mvh. CamillaD

Kommentar
Fra : CamillaD

Dato : 29-06-03 01:06

Hejsa alle.

Sikke dog en hurtig respons jeg fik på det spørgsmål - skønt!

Jeg nåede jo ikke engang at svare på Relloms indlæg, før der var fire mere.

Men for at være fair vil jeg give de sølle 10 point til Rellom, som var hurtigst med det rigtige svar.

Tak, allesammen.

Mvh. CamillaD

Godkendelse af svar
Fra : CamillaD

Dato : 29-06-03 01:08

Tak for svaret Rellom.

Og tak for din hurtige reaktion!!

Mvh. CamillaD

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-06-03 01:15

Selv tak, Camilla.
Ja, en ands unger hedder ællinger, og en gås´ unger hedder gæslinger.
Men fx en storks unger hedder storkeunger, og en solsorts unger
hedder solsortunger...
Så systemet er ikke helt gennemført.

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 29-06-03 02:01

Og en hønes unger hedder kyllinger - Kalkun= kalkunkylling. Grise får smågrise/pattegrise der når de bliver lidt større bliver til polte/gylte/galte.

Hvorfor ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 29-06-03 11:46

de hedder selvfølgelig svanniker

mvh. liseaa

Kommentar
Fra : viggoeddie

Dato : 28-09-03 17:37

De hedder sku da svællinger!!!

Kommentar
Fra : patrickfridal

Dato : 24-11-03 21:01

bare svaneunger???