/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Kørsel i egen bil for firmaet.
Fra : ThomasEp
Vist : 127 gange
35 point
Dato : 03-01-18 18:51

Jeg er ansat i min kammerats firma i Jylland, hvor han så har lejet mig ud til et firma på Sjælland.
Jeg tager afsted om søndagen til Sjælland med færgen og tager hjem torsdag/fredag igen, med færgen til Jylland, hvor han jo så betaler for færge billetterne

Jeg kører jo i min egen private bil og får ingen løn for transport tiden.
har jeg ret til skattefri kørselsgodtgørelse som min chef skal udbetale til mig eller hvordan?
Han snakkede noget om at jeg selv skulle gå ind på skat og registre kørslen derinde istedet for... jeg er forvirret

Mvh Thomas

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-01-18 19:15

Du skal forlange en firmabil eller kørselsgodtgørelse efter statens takster.
Det kørselsfradrag du kan få, dækker dårlig nok udgiften til brændstof.
Og du kan være sikker på, at din chef skriver kørsel på regningen til kunden. Så er det vel også rimeligt at han sender dem videre til dig der rent faktisk har udgiften til transporten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-01-18 00:37

Hvis din faste arbejdsplads reelt er på sjælland , vil turen frem og tilbage høre til transport til og fra arbejde.
Hvis det kun er lejlighedsvis du skal til sjælland er det arbejdskørsel , og du skal ikke betale skat af kørselsgodtgørelsen. Hvis den ikke overstiger ligningsrådets godkendte taakst(populært kaldet statens) behøver du ikke lave nøjere regnskab. Men arbejsgiveren skal lave regnskab og oplyse til skattevæsenet.

Det lyder lidt som om du bliver snydt ved en lokumsaftale, og en sludder for en sladder.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 05-01-18 08:05

http://skat.dk/skat.aspx?oid=2234870

Er du medlem af en fagforening, så spørg der!

Kommentar
Fra : ThomasEp

Dato : 12-01-18 08:00

Jeg er ansat ved et firma i Jylland og bliver jo lejet ud til et andet firma på Sjælland

Hvad nu hvis at chefen betaler mig kørselsgodtgørelse, kan han så trække dem fra som et fradrag i hans firma eller hvordan fungere det?