/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Slapt batteri har eroderet forbindelsen
Fra : boyelauritzen
Vist : 251 gange
100 point
Dato : 10-12-17 11:59

Slapt batteri har eroderet forbindelsen fra negative batteripol til det elektronisk termometer.

Muligvis eneste fejl på udendørs temperaturmåler.
Og som jeg søger at reparere med ledende lim.
Konstruktiv kommentar ønskes, før jeg køber tube ledende lim?

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10215154028028578&set=p.10215154028028578&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10215154029828623&set=p.10215154029828623&type=3&theater

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10215154030868649&set=p.10215154030868649&type=3&theater

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-12-17 12:18

Rens af, lod en ny ledning i og giv det hele et spray med tynd silicone bagefter. Det der med, at minusledningen bliver ædt op, ses hyppigt i udendørs udstyr, og selv en sølvledning (eller ledende lim) er ikke fredet mod galvanisk tæring.

Kommentar
Fra : boyelauritzen

Dato : 10-12-17 12:54

Ja jeg kunne forsøge rensning og ny loddekladt - hvis jeg kan finde min 50 år gamle lodde-pind

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 10-12-17 22:53

Brug ikke loddefedt. Hvis du allerede har gjort det, så vask alt af i så varmt vand, du kan klare, ryst vandet af, tør grejet på et varmeapparat en halv dags tid og giv det så siliconespray. Du skal bruge tin med indlagt flusmiddel.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 11-12-17 07:50
Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-17 13:01

De salte som er trukket ud af det utætte batteri skal væk. De vil blive ved mad at danne korrosion, hvis man ikke får den væk. skil forbindelsen ad så meget du kan komme til , skrab så meget korrosion og snask væk, som du kan komme til med en lille fla skruetrækker eller lignende, Derefter vaskes stedet med håndvarmt -40°- varmt vand på en svamp eller ren klud. Vend det så vandet ikke løber ind i elektronikken. Vand er nødvendigt får at opløse og fjerne saltene. Vask flere gange med nyt rent vand.
Tør omhyggeligt elektronikken et par timer på en lun radiator eller lignende.

Derefter samles og om nødvendigt loddes, ny ledningsstump eller messingstykke kan blive nødvendigt hvis der ikke er så meget metal tilbage. Stumper kan evt. klippes fra et gammelt 4,5 V batteri flige.
Ledende lim er en dyr og dårlig løsning. Du kan sikkert købe et nyt termometer til samme pris.

Fremover bruger du kun elementer, som holder tæt selv om de er helt udkørt.

De alkaliske celler fra Aldi er billige og gode, med lang brugstid og holder tæt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-12-17 13:03

Lodning der duer er ikke noget med en klat. Det skal flyde helt tæt ind i loddestedet. Alt det du ser som klat er i virkeligheden overskudsmateriale, som ikke bidrager til styrken.