/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Er LED PÆRER BLEVET MERE LYSGIVENDE?
Fra : ingelein
Vist : 276 gange
100 point
Dato : 06-12-17 18:44

Hej
Jeg er ved at skifte de gamle sparepærer i Ph5 lamperne ud med LED. I de senere år er der kommet stærkere LED pærer på markedet. For blot nogle år siden var 100 watts LED pærer svære at få og også 3 x dyrere end i dag. Med alderen bliver jeg mere lyskrævende og vil skifte til LED pærer.
Men omregningstabellerne siger noget andet end producenterne. Hvad skal man tro på?
13 w OSRAM PÆREspecielt gode til PH5 lampen angives til 100 w normalpære.
Er denne omregningstabel misvisende?
http://www.lysexperten.dk/omregningstabel-watt/
Ingelein

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 06-12-17 18:53

Der står 16W svarer til 100W

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-17 19:05

På min æske står der 13 w = 100w. Det er derfor jeg spørger!
Ingelein

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 06-12-17 19:39
Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 06-12-17 19:56

@katekismus. Netop, det er disse pærer jeg har købt. Da jeg tog de gamle sparepærer ud af lamperne, sstod der 13 w også på dem. Jeg syntes ikke at de lyste så godt som de gamle 100 watts pærer med tilsvarende forbrug, vistnok mest til varme, så derfor skifter jeg til 13 w LED. SÅ BLEV JEG NYSGERRIG OG VIL VIDE, HVOR MEGET DE GAMLE 13 w sparepærer (snoede gasfyldte) lyste i forhold til LED pærer og mine studier endte med forskellige resultater. Derfor spørger jeg om LED PÆRER ER BLEVET BEDRE, anden konstruktion eller hvad?
Ingelein

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 100 point
Dato : 06-12-17 21:39

En 13 Watt LED nu giver en del mere lys end en tre år gammel "sparepære" og noget mere behageligt lys.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-17 01:49

Du skal ikke regne i Watt men LUMEN = hvad angår lys mængden fra led pæren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-12-17 02:00

Der ermeget mere usikkerhed i den slags end folk tror.

For det første lyser alle 100 W glødelampe-pærer ikke lige meget. Deres farvetemperatur og udbytte er også ret så afhængig af spændingen, som ikke altid er præcis 230 V alle steder og til enhver tid. så alene deri er en usikkerhed.
Sparepærerne er i virkeligheden nogle små krøllede lysstofrør. Deres lys udbytte afhænger en del af temperaturen.

LED pærerne er mindre afhængige af spænding og temperatur, men giver en noget anden farvesammensætning af lyset.
Alene måling af sammenlignende lysudbyttte fra så forskellige lyskilder kan aldrig helt svare til vore subjektive opfattelse.

Så om 13 eller 15 W LED svarer til 100W glødelampe er ikke til at afgøre præcist.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-17 02:27

Har et par arbejds ´lygter´ som denne på 10W / 800 Lumen = (ca 60 i en almindelig pære) men syntes den lyser som 150W - der er i hvert fald knald på den og man skal ikke stirre ind i den.
https://www.harald-nyborg.dk/p12377/projektoer-10w-led-sort-12377

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-12-17 13:31
Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 07-12-17 17:05

Du skriver
Citat
Da jeg tog de gamle sparepærer ud af lamperne, sstod der 13 w også på dem.

Bare her er der en stor mulighed for at du tydeligt kan se forskel. Forklaringen er at de "gamle" sparepærer (snoede gasfyldte, som du selv skriver), aftager i lysudbytte i takt med alderen på pæreren, ligesom et lysstofrør. Hvis de er meget gamle (mange brugstimer) kan de sagtens være faldet med en 20-25 % i lysudbytte, i forhold til da de var nye!

Citat
HVOR MEGET DE GAMLE 13 w sparepærer (snoede gasfyldte) lyste i forhold til LED pærer
variere meget, bare i forhold til hvor "slidte" dine sparepærer er.

MVH

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 07-12-17 17:35

Kan du ikke måle det med en lysmåler som fotografer bruger? afhængig af din mobilos kan du hente gratis apps der måler lyset - hvor meget de er værd?? men du kan måle forskellen på dine egne pærer...

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-12-17 18:10

Hej og tak for svarene
@mig-selv.... så videnskabeligt skal det jo heller ikke være. De gamle lysstofrørs sparepærer er lagt til genbrugskassen og de nye monteret. Så nu er jeg "oplyst" i al min herlighed med 3 stk. Nye 13 w LED PÆRER i PH lamperne.
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 07-12-17 18:11

Tak for svaret pbp_et.