/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Er Julen ved at gå over gevind
Fra : svendgiversen
Vist : 668 gange
223 point
Dato : 05-12-17 15:41

Min kone har været hele formiddagen i Sønderborg for at købe julegaver,
i går var vi i Flensborg og så mindst tusinde rødklædte nissemænd.

Men jeg hørte da min yndlings sang: Il e né le divin enfang,
måske ikke længere rigtigt stavet, men divin ikke diveng.

Tænk hvad det lille Jesus barn er årsag til...

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 05-12-17 18:34

det er dejlig med julen
folk gør som det passer dem

efter at jeg blev pensonist, er gaver blevet mindre, som jeg køber

erik

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-12-17 19:47

Min kone holder også strengt igen med gave udgifterne,
selv om vi nu tilsammen har flere penge,
men hun er nu blevet oldemor, og så lidt ekstra til oldebarnet.

Kommentar
Fra : Klatterup

Dato : 05-12-17 20:19

Jo - jeg tager den også med ro, først dyrene, og så menneskene.

Dyrene er ikke så krævende, det er Mus - Hundemad samt kødben osv. til Snøfte -
Madkugler til Sofie samt meget lidt hakket oksekød, lidt mandler og tørrede tranebær,
Hun er en lille sort hamster.

Og så må jeg se hvad jeg kan klare til menneskene, men det finder jeg nok på.

Hav det godt derude alle sammen

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-12-17 21:07

Jeg er måske ikke den rigtige til at svare, da jeg hurtigt kan komme til at lyde, som en sur gammel mand. (Hvad jeg også er. - sur).
Citat
Tænk hvad det lille Jesus barn er årsag til...

Mon nogen længere ved, hvad vi fejrer jul for??

Man har indtryk af, det meste går op i fri udskænkning og fri sex.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2017-11-16-to-fyret-efter-kommunal-julefrokost

På min kones eks arbejdsplads, skete det flere gange vægteren på hans runde, overraskede gifte folk på "overarbejde" inde på kontorerne.....gifte, bare ikke med hinanden.

God Jul.

M.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-12-17 22:42

Il est né le divin enfant

" Han blev født det guddommelige barn " er en populær kristeninspireret julesang, der minder om Kristi fødsel i form af en baby. Denne sang blev første gang offentliggjort i 1874 i en samling af Lorraine julemusik indsamlet af organisten af ??Saint-Die-katedralen, R. Grosjean. 15. december 2012

Kommentar
Fra : for_lækker

Dato : 05-12-17 23:39

Citat
Er Julen ved at gå over gevind
NEJ!

Accepteret svar
Fra : persens

Modtaget 223 point
Dato : 06-12-17 16:58

Så får jeg ballade: Jeg synes at julen er blevet så kommerciel, at det ikke er til at holde ud.
Allerede i juni/juli kommer der i medierne opslag om "julefrokoster". Mediestormen tiltager i oktober/november, hvor man kan glæde sig over "Black Friday", "Cyber Monday" osv. Ungerne får læssevis af gaver, som de næsten ikke når at forholde sig til, inden papiret skal flås af den næste gave. Jeg glæder mig til hurlumhejet er overstået!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-12-17 17:58

Ja det lille Jesus barn er nu også årsag til utugt,

og jeg vidste ikke devin betød gudddomelig,
men, fra min første fransk lærinde, ved jeg hvordan det udtales.

Og du får ikke ballade her per.. vi er mange der er helt enig med dig,

selv har jeg ikke nogen børnebørn, men det har min kone,
og hvert år store problemer med at få købt og afleveret gaverne,

Gud ved hvad de gør med de mange tusinde røde nissedragter,
spild af ressourcer, lige som gave papiret...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-12-17 19:46

Citat
og jeg vidste ikke devin betød gudddomelig,
Det gør det heller IKKE

DIVIN betyder guddommelig

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 06-12-17 19:51

Kaptajn - det er altså snart jul.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 06-12-17 20:30

Citat
Kaptajn - det er altså snart jul.
Ja
Jeg glæder mig i denne tid, nu falder julesneen hvid, så ved jeg, julen kommer..... frit efter hukommelsen (Peters Jul)

For mig, er julen en smuk tid med masser af familiesammenkomster - Og jeg elsker det.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 07-12-17 10:20

"Happiness is having a large, loving, caring,
close-knit family in another city."
Merry Christmas

senta

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 07-12-17 13:44

Husk nu: Ikke sur.

Men i grove træk vil jeg karakterisere julen, som en gang massehysteri.

M.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 07-12-17 20:45

Citat
Men i grove træk vil jeg karakterisere julen, som en gang massehysteri.
Muligvis har du ret.

Vi - altså familien, bruger juletiden til hyggelige sammenkomster med god mad. Ingen gaveræs - kun smågaver, samt hyggelige snakke. Ikke at forglemme Gudstjenesten juleaften, samt alle helligdage. Og endelig, mændenes kortspil, som gerne er Whist...... Kirkegang, og kortspil, samt en lille en - eller 2 - 3 - 5 - 6 stk. + til næsen kan sagtens forenes. Vi er jo ikke fanatikere. Kristendom er jo ikke en "isme"

Jul for mig er noget ganske specielt, det har det altid været.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-12-17 10:06

Noget jeg lærte som barn:
man må ikke spille kort i Julen, så får man bulne fingre...

Noget vi ikke længere overholder, igen et af julehyggens åndsvage restriktioner.

Tænk hvis man nu indførte, du må ikke bruge smart phone s i Julen?

Men husk at tage plov og harve ind inden juleaften...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-12-17 10:35

Citat
Men husk at tage plov og harve ind inden juleaften...

....og dyrene skal have et ekstra fo`er juleaften. Det glemmer de nok, dem der har 1000 malkekøer. Vi havde trods alt kun fire. Her i Nordjylland, er en gård lige gået konkurs, med 1200 malkekøer.

Akja, disse minder: Jeg var ca. 7 år. Bror og søster mindre. Mor sendte os til købmand, efter julegaver til far. En riskurv (til roer) og en knibtang (den havde vi unger jo altid smidt væk).

Fakta var, han selv havde været ved købmanden at bestille det. Men vi unger var pave stolte, når han pakkede det ud.

M.

Kommentar
Fra : bodillouise

Dato : 09-12-17 08:02

Jeg syntes ikke julen er gået over gevind for mig, men får nogle er den.
Jeg planlægger mine julegaver og beløb på disse og holder mig inden får disse beløb og bliver ikke lokket til at bruge flere penge.
Jeg er dog træt af tilbud på tilbud, da det ikke altid kan betale sig at lave sine juleindkøb tidlig, da der kommer nye tilbudspriser jo tættere vi kommer på jul.??

Prisen på firmajulefrokoster er dog steget en del de seneste par år, så nogle skummer fløden her (600-1000 kr for en enkelt aften )?? Så måske skulle man fravælge denne tradition, indtil priser kommer ned igen.
At folk er utro på div. Arbejdsplader, skyldes ikke julen, det sker desværre hele året rund ??

Julen er en hyggelig tid med julefrokoster og for os 4 fødselsdager.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 09-12-17 17:03

Nu må I endelig huske, at stille et fad med risgrød og et stort krus øl frem til Jeres husnisse, ellers bliver han meget knotten. En sulten husnisse bliver - som sagt, let knotten – og det er næppe behageligt !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 09-12-17 20:41

Ja, lige hjemkommet fra det nordlige,
hvor min kones oldebarn helt styrede familien.
Stadig med sut, men også med smart phone...

Og ja der er flere slags nisser,
ham oppe på loftet, eller den lille drille nisse ude i stalden
julemanden med gaver ned gennem skorstenen på kane med rensdyr,
fra Grønland, Finland eller hvor?

Plus de tusinde overflødelige efterligninger...

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 11-12-17 20:54

Åh ja, hvor smukt.

Velkommen grønne adventskrans
med dine lys så hvide,
de har så mild en højtidsglans,
nu er det advents tide.
Det første lys vi tænder,
Se blot hvor klart det brænder,
fortæller os, at tiden går,
og julen snart vi får.

På denne årets mørke tid
et bud du til os bringer,
at vi må bruge al vor flid,
før juleklokken ringer.
Det andet lys vi tænder,
se blot hvor klart det brænder,
fortæller os, at tiden går,
og julen snart vi når.

Snart holder hele verden fest
til Jesusbarnets ære,
og husk, vi gør det allerbedst
ved gode børn at være.
Det tredje lys vi tænder,
se blot hvor klart det brænder,
fortæller os, at tiden går,
og julen snart vi når.

Når alle fire lys er tændt
de mørket kan forjage,
så ved vi, året har sig vendt
igen mod lyse dage.
Det sidste lys vi tænder,
se blot hvor klart det brænder,
fortæller os, at tiden går,
og julen nu vi når.

Tekst.: Inger Otzen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-17 09:46

Denne artikel her til morgen i Jyllands Posten af Henrik Jensen fra Tårnet siger alt:
Julen er juleræsets sejr over julefreden...

Og så med vort dyre postvæsen var det billigere at bringe julegaverne end sende dem.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-17 09:49

En smuk sang Tommy, men den afspejler ikke længere nutidens Jul.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 12-12-17 10:18

Citat
En smuk sang Tommy, men den afspejler ikke længere nutidens Jul.

...næh, der er også gået politik i julen:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/skole-i-graested-i-haard-modvind-har-sloejfet-julegudstjeneste

Igen bøjer man nakken, for det muslimske åg.

M.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-12-17 16:44

Jesus og Muhammed har lagt navn til meget shit over tid..

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-17 18:20

Oprindelig var det jo kun det lille Jesus barn der skulle have gaver, fra Østerland.

Hvorfor skal vi have jule gaver?
Et gave ræs der er gået hel over gevind...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-12-17 21:21

Min kone og hendes to søstre havde henholdvis nul, et og to børn
og det gav jo en skæv gave udgift fordeling,
så da de blev 18 år, afskaffede vi julegaverne.

I min nye kones familie får vi stadig julegaver,
måske indtil vi stiller træskoende?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-12-17 14:41

Tak for svaret persens.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-17 21:10

Hr. Mosebaek
Skulle vi ikke sætte os sammen i julen? Vi har omtrent samme syn på sagen.
Forleden sagde mit barnebarn, som var på en kort visit sammen med oldebarnet på 4 mdr. De bor langt fra os:
“Vi har ikke sendt nogen ønskeseddel, fordi du en gang har sagt at det var ligesom at kræve og forvente en gave, når man allerede i november sendte en ønskeseddel uopfordret”....... ja, og det mener jeg stadigvæk. En ønskeseddel sender man, når nogen spørger efter en.
Sidste år sendte et voksent barnebarn en ønskeseddel med 10-15 links til ting fra Webshops. Det sjov gider jeg heller ikke, med al den senden frem og tilbage, hvis tingene ikke passer. (Det kender jeg fra mig selv). tænk, hun blev sur og sagde at han nu havde spildt flere timer med at finde tingene på nettet.
Konklusion: ALLE får en lille ting, som følges af en pengekonvolut, større eller mindre, afhængig af om man er voksen og selv tjener penge eller er under uddannelse. Faktisk er vi bedsteforældre nok dem, der har den mindste månedlige indkomst.....
Det bliver sværere og sværere efterhånden, som der kommer kærester, ægtefæller, børnebørn og oldebørn til
Jeg bliver også forarget over de to børnebørn, som først lige før jul kommer i tanker om at de nu er så voksne at de kan besøge den mormor, som deres mor ikke længere ser. Det er forargeligt...... min mor kaldte det “at skumme fløden”. Ikke særligt juleagtigt.
Vi har råd til at gi’ hvad det ska’ være, men det skal ikke være juletvang. GID julen snart var overstået.
Men god jul ska’ i alligevel ha’.
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 17-12-17 21:14

Øv, det var en HUN, DER HAVDE SPILDT TIDEN MED AT FINDE PÅ TING, HUN KUNNE
ØNSKE SIG. i gamle dage ønskede man sig en eller flere ting brændende og var ikke nødt til at lade sig inspirere af nettet til ting, der kunne være rare at ha’.
Ingelein