/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvordan undgår jeg dobbeltbeskatning
Fra : Desmersnaps
Vist : 227 gange
225 point
Dato : 03-12-17 17:05

Hej alle

Min far ejer et holdingselskab (lad os kalde det virksomhed1), som så igen ejer en andel af en virksomhed (et IVS - lad os kalde det virksomhed2. Jeg tror ikke det er relevant for spørgsmålet at virksomhed1 ejer en andel af virksomhed2, men nu får I det lige med). Min far er ansat i virksomhed2 og får udbetalt en løn her. Jeg laver noget arbejde for virksomhed1, og af forskellige årsager ville det være hensigtsmæssigt at jeg blev ansat i - og fik udbetalt løn fra - virksomhed1. Virksomhed1 har ingen likvider og heller ikke nogen udsigt til at få det på den korte bane. Min far vil gerne udbetale mig en andel af den løn han selv modtager i virksomhed2, igennem virksomhed1.

Problemet er her at hvis min far får udbetalt sin almindelige løn fra virksomhed2, og derefter overfører den del af lønnen som jeg skal have til virksomhed1, bliver han jo beskattet af dem. Når jeg så får beløbet udbetalt fra virksomhed1 bliver jeg også beskattet af dem. Hvordan undgår vi dobbeltbeskatning?

Er der en simpel måde at arrangere dette på? Og er der noget man skal være opmærksom på mht. forsikringer og lignende der skal være på plads for mig i virksomhed1? Det skulle være fordi det er noget lovpligtigt - jeg har ikke brug for forsikringer eller lignende, da jeg har et andet job også. Dette er bare mit bi-job, og det ville være hensigtsmæssigt at jeg kunne fremvise en ansættelseskontrakt og en fast indkomst fra denne (og ikke bare modtager pengene direkte som en gave), da det forbedrer mine muligheder for et realkreditlån jeg gerne vil tage.

Jeg har ikke mulighed for at blive ansat i virksomhed2. Det skal være virksomhed1, som også skal udbetale mig løn.

Det blev muligvis lidt kringlet. Spørg endelig ind. Og på forhånd tak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-12-17 21:01

Få din far til at ansætte dig proforma, så han kan fratrække din, ikke mere udbytte men løn.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 03-12-17 21:19

Så skal faderen have et CVR nr og indberette lønudbetaling og indeholdt A-skat på det.