/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
ATI Radeon 3000 stået af
Fra : jeanettesmor
Vist : 388 gange
500 point
Dato : 24-11-17 10:36

Davdav.

Mit ca 2-3 år gamle grafikkort er kaput - eller næsten kanput. Det har virket upåklageligt lige indtil i går eftermiddag, hvor jeg lige pludselig fik sort skærm og efter 'genopstandelsen' var opløsningen helt tilbage i gamle dage, hvor vi brugte 800 x 600 - kunne dog sætte opløsningen til 1280 x 1024, hvilket stadig er for lavt.
Jeg har en 27" Philips skærm.

Bundkortet er Asus M5A78L-M. Købt til Win 7 men det er skiftet ud med 10'eren mens det stadig var fri opgradering, altså for ca 1½ år siden.

Mit spørgsmål lyder: kan jeg sætte et standalone grafikkort i pc-en - vil det virke? Jeg har ikke lyst til at skifte al indmaden nu - operationen er planlagt til sommer.

Udover det med grafikkortet virker maskinen fint.

Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-11-17 11:30

Du kan sagtens bruge et almindeligt grafikkort? til 50.- og op, du skal bare være opmærksom på hvor mange PINS der er på dit bundkort og kortet, altså det skal passe sammen.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-11-17 11:34

Det med pins/ type, burde stå på dit gamle kort

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-11-17 11:37

Forresten tvivler jeg på det er stået af, hvis du stadig kan bruge de udgange der findes.
Det kunne være en Driver fejl.
Kortet burde have seperat software hvor du kan justere skærmen - du skal ikke bruge Windows til at justere med.
Softwaren burde ligge i Start/ alle programmer.
Eller H klik på skrivebord.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 24-11-17 14:29

prøv du lige at fjerne alle driver til det grafikkort, kør ccleaner, genstart, derefter instalere nyeste driver.
Og se om det kan klare det.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-11-17 14:40

Tak for svar

Grafikkortet er integreret i bundkortet.

Har søgt efter nyere drivere, men de findes ikke til Win 10

Jeg har IKKE brugt Windows til at justere med, gjorde det manuelt, men det kan altså ikke justeres til højere opløsning end jeg nævnte i starten.

Når jeg smækker den originale bundkortdriverCD i skuffen, får jeg at vide at "denne udgave passer ikke til styresystemet". DriverCD'er har ikke skullet bruges siden de gode gamle XP-dage. Efter den tid installeres alle driverne automatisk. Så ad den vej kommer jeg heller ingen vegne.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-17 15:05

Er det en bærbar eller en stationær?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 24-11-17 15:14

Det er stationær - jeg plejer selv at skifte indmaden i den ca hvert 2. - 3. år.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 24-11-17 17:10

Citat
Grafikkortet er integreret i bundkortet.

Ok, troede du allerede havde et ekstra kort - så nytter det ikke meget at søge efter drivere, dee burde ligge en dvd der fulgte med dit bundkort.
Men derfor kan du stadig sætte et ekstra kort i, og du vil mærke stor forøgelse af ydeevne, selv med et billigt.
Men stadig få det rigtige, det står i manualen til dit bundkort = PCI slots:
https://www.google.dk/search?q=PCI+slots&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjK4JiuzNfXAhVjM5oKHRP7Bv0Q_AUICigB&biw=1164&bih=530

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 24-11-17 18:19

Hvis der er PCIE-slots så er der næppe nogen problemer i at finde et nyt grafikkort. Er det PCI så skal man lige se sig for som "mig-selv" er inde på Forskellen er primært spændingen på bussen. Men heldigvis så er de fleste PCI-kort lavet universelle så dette ikke er noget problem.

Forresten, check lige indstillingerne for grafikkortet i BIOS inden du gør for meget.

Hvis du bruger DVI eller HDMI så prøv også med en anden skærm. Skærmen sender oplysninger tilbage til grafikkortet om bl.a. den højest mulige opløsning. Der kan også være et eller andet her der er gået galt.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-11-17 23:25

Hvis det er en ældre maskine er der garanteret en vga sokkel til grafikkortet. En pci sokkel er mindre egnet end en vga, men en pci expres er bedre go nemmere at finde et kort til. Hvilken model er din maskine? Præcis og fuldstændig angivelse tal.

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 500 point
Dato : 24-11-17 23:32

Har lige tjekket manualen der er en pci expres 2.0 sokkel på bundkortet, så det vil være nemt at finde et kort der passer. Hvor meget vil du ofre?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-11-17 23:33
Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 25-11-17 06:21

God morgen Allesammen og tak.

Maskinen er af mærket "Hjemmesamlet" og alderen? Tjah... selve kabinettet er vel fra ca 2001-2002 og alle løsdelene skiftes som tidligere skrevet hvert 2. eller 3. år. PSU'en dog ikke så ofte.

Skærmen er forbundet med HDMi.

Hvor meget jeg vil ofre? Hmm, det har jeg ikke rigtig tænkt over. Jeg har ikke brug for et lynhurtigt og superkraftigt grafikkort; jeg streamer film fra HBO og Netflix, laver noget billedbehandling og videoredigering og sådan og bundkortets integrerede grafikkort har altid været fuld tilstrækkeligt.

Jeg har den originale papir-manual, der fulgte med bundkortet og ved, at der er plads til ekstra komponenter - har bare aldrig haft grund til at benytte nogle af dem.

Senere i dag vil jeg forbinde skærmen til min HP Laptop og se om fejlen ligger i den. Den (skærmen) er kun 1 år gammel og skulle gerne holde lidt længere end som så.

Foreløbig siger jeg mange tak for alle svarene.
Vh
jeanettesmor

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-11-17 16:02

Har et gammelt kort (så vidt jeg husker) du gerne må få, men det har nogle år på bagen.
Det sad i en gammel pc jeg brugte som media server, resten er gået til genbrug.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 25-11-17 16:20

Tusind tak mig-selv

Skærmen fejler ingenting.

Processoren er en AMD FX(tm) - 4350 Quad Core 4.20 GHz.

8 GB RAM - har ekstra i reserve hvis det skulle blive nødvendigt. Det har det ikke været endnu.

Kører med Win 10 64 bit.

Og så ved jeg ikke hvad jeg ellers kan sige.

God lørdag aften

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-17 21:24
Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 25-11-17 22:06

Har lige set mine? kort igennem og tror jeg samler på skrot, da jeg kun har mit gamle kort:
https://www.google.dk/search?q=vx6570&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwj4u4WRztrXAhUKDZoKHeHnCv0Q_AUICigB&biw=1164&bih=530

Som jeg desværre brændte af for et par? år/dage siden og DEN DAG var der panik i mine skærme + indstillinger = tilbage til Motherboard.
Citat
Alle sammen med NVIDIA GeForce 710 GPU, priser fra 264 til 285 Kr. og med 1GB DDR3 SDRAM

Skal ikke kunne sige at jeg har lignende, men de er perfekte til de små opgaver + billig.
Mit er et .. og bare hastigheden = i forhold til ´indbyggede´ kort
Citat
NVIDIA GeForce GT 630
   Manufacturer   NVIDIA
   Model   GeForce GT 630
   Device ID   10DE-0F00
   Revision   A2
   Subvendor   ASUStek Computer Inc (1043)
   Current Performance Level   Level 0
   Bus Interface   PCI Express x4
   Temperature   23 °C
   Driver version   9.18.13.1422
   BIOS Version   70.08.b1.00.00
   Physical Memory   2048 MB
   Virtual Memory   1792 MB

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 25-11-17 23:44

Citat
Jeg har IKKE brugt Windows til at justere med, gjorde det manuelt, men det kan altså ikke justeres til højere opløsning end jeg nævnte i starten

Hvordan hunne justerer man et grafikkort manuelt? Er der skruer eller switche på bundkortet?

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-11-17 10:58

Kære Alle.

Mange tak for svar.

Nu har jeg bestilt et nyt Radeon kort.

Ønsker jer alle en hyggelig restsøndag.

Vh
jeanettesmor

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 26-11-17 11:01

Tak for svaret Brassovitski.