/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arv....særeje
Fra : hovsada
Vist : 282 gange
50 point
Dato : 24-11-17 00:04

En ven spørger mig til råds !
Han er rimelig nygift 11/2 år med en udenlandsk kvinde. Ægteskabet går dårligt, da han kort efter bryllup fik en hjerneblødning/blodprop , som har medført hjerneskade ( voldsom træthed og dårlig hukommelse)
Hans gamle far døde for nylig og han her forventning ( bekræftet) om en større arv.
Jeg nævnte at han måske skulle tænke på særeje i den forbindelse, men ved ikke rigtigt hvordan det skal gribes an...og om det skulle have været gjort da han blev gift !?
Nogen her der kender juraen omkring dette ?
Går ud fra at der skal en advokat ind over, men vil gerne have lidt facts inden jeg bruger den fuldmagt han har givet mig !

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 24-11-17 04:52

Det han arver kan godt blive særeje. Han gør klog i at få en advokat med ind i billedet, da det skal registreres m.m.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-11-17 08:51

Ret sikker på det er for sent. Det skulle have stået i hans afdøde fars testamente.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-11-17 09:33

Hmmm ...begge svar kan jo ikke være rigtige

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 24-11-17 09:43

Få nu fat i den advokat inden det bliver for sent. Om det koster 1000 eller 5000 er vel ligemeget som situationen er.
Alt andet bliver ved gætterier og i værste fald falske forhåbninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-11-17 14:41

Der er kun et svar - advokat. Evt spørge advkathjælpen først, men skynd dig.

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 24-11-17 16:46

Her er noget fra en hjemmeside om ægtepagt.
Ægtepagter kan laves både før og efter ægteskabet indgås, men...
Der er ingen regler for, hvornår en ægtepagt skal laves. Det betyder, at en ægtepagt både kan laves og indgås før eller efter I er blevet gift. Derfor er ægtepagtens gyldighed den samme, uanset hvad I vælger. Dog skal I være opmærksomme på, at det kan være “nemmere” at indgå en ægtepagt inden ægteskabet.

Hvornår skal vi lave en ægtepagt?
Da I automatisk får formuefællesskab, når I gifter jer, kan det være risikabelt at vente med at lave en ægtepagt til efter ægteskabets indgåelse.

Eksempel: Trine og Jonas skal giftes, de aftaler på forhånd, at de vil lave en ægtepagt om særeje, når de er indgået i ægteskabet. Da de er blevet gift ombestemmer Jonas sig dog omkring at indgå en ægtepagt og selvom Trine ønsker en ægtepagt om særeje, er Trine tvunget til at have formuefællesskab.

Det er nemlig kun en skriftlig og tinglyst ægtepagt, der vil være gyldig. Konsekvensen vil herefter være, at I begge vil være tvunget til at fortsætte med at have formuefælleskab og jeres respektive formuer skal deles i tilfælde af separation, skilsmisse og død, selvom den ene nødvendigvis ikke ønsker dette.

Hvis I ønsker, at der skal gælde særeje i jeres ægteskab, vil vi anbefale, at ægtepagten bliver udarbejdet, underskrevet og tinglyst inden I gifter jer. I sikrer herved, at I får taget stilling til formueordningen i jeres ægteskab og at der er enighed om denne.

Hvis I gerne vil lave en ægtepagt før ægteskabet, men den ene eller begge af jer skifter navn i forbindelse med, at I bliver gift, er dette ikke noget problem. I en ægtepagt er begge parter angivet med CPR-nr., så I kan trygt anvende de navne, I har på tidspunktet for underskriften af ægtepagten. I kan nemlig altid identificeres ved jeres CPR-nr. og derfor vil et efterfølgende navneskift ikke påvirke gyldigheden af aftalen.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 24-11-17 17:40

Tak vic200 ...det var et stykke på vej ...... Bliver her lige lidt endnu !

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 24-11-17 17:59

Nej, få nu fat i en advokat. Det skal I under alle omstændigheder.

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 28-11-17 11:26

Har nu snakket med advokat .... ægtepagt/særeje kan sagtens laves nu.... eneste problem er at begge skal være enige/underskrive. Faktisk kan man selv printe / udfylde på "Legal Desk" meget billigere end advokat .... ........ + tinglysning , som koster det samme 1669kr
Er ved at undersøge om det er ok og uden problemer !?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 02-12-17 19:48

Der er tre muligheder for at oprette særeje i den situation, og to af dem er forpasset, og den tredje er tvivlsom:

1 manden og konene skulle have oprettet særeje før indgåelse af ægteskabet.
eller
2 Mandens fars testamente skulle have indholdt klausul om, at arven skulle være sønnens særeje
eller
3 At konen vil indvilge i, at underskrive papirer om særeje nu.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 02-12-17 20:11

Det var det, jeg skrev i mit første svar!!

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-12-17 20:12

Ja alt det, er allerede bekræftet !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-12-17 20:16

Diva! Eftersom du ikke kender hans kone og hendes hensigter , kan du da ikke udtale dig om at det er tvivlsomt !

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 02-12-17 20:17

Hov...DOVA!

Kommentar
Fra : magar

Dato : 07-02-18 13:07

Man kan sagtens lave en ægtepagt, selvom man allerede er gift. Det kræver dog, at begge parter er enige.

Man kan vælge at gøre bestemte aktiver til særeje, eller fx gøre alt hvad man ejer og har til hver deres særeje. Der er mange forskellige muligheder, når det kommer til særeje i ægtepagter.

Dog kræver det som sagt, at begge parter er enige. I dette tilfælde vil hustruen jo ”gå glip af” halvdelen af den fremtidige arv, hvorfor det ikke er sikkert, at hun er interesseret i en sådan ægtepagt. Det vil desuden nok være nødvendigt, at parterne får hver deres advokat.

Bliver man skilt inden arven udbetales, skal man jo ikke dele arven ved skilsmisse.

De kan altså sagtens lave en ægtepagt nu, og sikre at mandens arv, bliver hans særeje, men ja kun hvis begge parter er enige

Kh.

MA
www.boligadvokat24.dk