/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Andre interesser / Spørgsmål
10  KarlOveJe.. 2007
Hvornår fik vi forvalgsnr. på tlf?
Fra : mango
Vist : 3753 gange
200 point
Dato : 28-06-03 19:59

Kan nogen huske årstallene for hvornår vi fik henholdsvis : 01-02-03 osv. foran tlf.numrene ?
Hvornår skiftede de til 31- 75- 86 osv.

Venligst
Sus

Kommentar
Fra : oldwiking

Dato : 28-06-03 20:21

ca dec 1988 I guess
Ville ringe hjem fra Tyskland Juleaften
OW

Kommentar
Fra : Melander

Dato : 28-06-03 23:17

på oplysningen siger de november 1987, men jeg tror også det var der omkring.....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-06-03 00:15

Først gik vi over til 01- 02- 03 osv. dernæst 31 - ?. I hele landet skete det jo ikke på samme tid. Det var den ene central efter den anden over en længere periode.

Spørger du så om hvornår hele Danmark havde 01 osv. og hvornår hele Danmark havde 31 osv.?

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 08:55

TDC oplyser at man den 16.maj 1989 ændrede fra 01-02-03 til 31-33 osv.
De kunne ikke oplyse om hvornår skiftet til 01 -02- 03 begyndte.

Sommrhilsen ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-06-03 10:35

Tak ans..men det var egentlig 01-02 osv. der var vigtigst at få at vide.. men jeg lader lige spørgsmålet stå åbent lidt endnu
Vi sad nogle venner og diskuterede det, derfor kunne det være sjovt at få opklaret hvornår det var..det kender i godt ikke?
Venligst
Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 10:48

Tænkte at det måske var et væddemål. Nu irriterer det også mig at jeg ikke kan huske hvornår det var med 01-02 osv. Men det må have været i 70erne. Husker da, hvor jeg boede den gang.

Nu er jeg pludselig blevet indlandet i dig og dine venners diskussion

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-06-03 10:54

..ja, vi har dog ikke væddet, kun et spørgsmål om æren
Vi sad tre 63` ere og en fra 1976 og hun var frygtelig klog..du ved Så nu er det at vi gerne vil sætte hende lidt på plads
Vi er altså de bedste veninder og jeg holder meget af hende, så der er intet ondskabsfuldt ved det

Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 10:58

Hende den "kloge" hvilket bud kom hun med? Jeg har på fornemmelsen at 01 osv. trådte i kraft før hun blev født.

ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-06-03 11:12

Ja, det tror jeg også...kan ikke huske hvornår hun sagde det skulle være desværre
Men hun skal bare blande sig i alting så det var egentlig nok mest derfor..så vi kan være de gamle kloge der sætter hende lidt på plads *LOL*
Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 11:16

Har været i mine gemmer. Der fandt jeg et tidsskrift fra 1977, på daværende tidspunkt var der 01 osv. Mener at det var et par år før.

ans

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-06-03 16:31

Nu har jeg kontaktet "post og tele museet". I 1975 begyndte man at etablere 02 området. I 1978 var hele 01 området færdigt. Desværre kunne han ikke oplyse om 03 området. Bibliotekaren er taget på ferie, og der var så mange telefonbøger han skulle igennem. Hvis du bor i Køenhavnsområdet kan du jo tage en tur forbi museet. Omlægningen skete over en meget lang periode (år)

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-06-03 23:14

Jeg bor i østjylland, men tak fordi du arbejder så hårdt på sagen

Knus Sus

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 200 point
Dato : 01-07-03 14:52

Hej Mango

Jeg har netop talt med Karen Ravn fra telefonmuseet. Hun er den bibliotekar de siger der ved mest om det

Hun kunne oplyse at for hovedstadsområdet, det man kaldte kreds 1, begyndte man at indføre områdenumre 01, 02 i 1956. I 1975 var det meste af landet dækket, men helt frem til 1986 skulle man på visse steder i nordsjælland benytte områdenummer selv når man ringende lokalt.

Nøjagtigt den 16 maj 1989 skiftede vi til de moderne numre vi kender i dag. Dette skete samtidigt over hele landet

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 14:55

Nå, jeg ser netop at ans også har været der , men endeligt lykkedes det os at få fat i bibliotekaren

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 15:10

srhansen områdenumrene kom ikke i 1956. Dengang hed det ydon, ægir osv.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 15:49

Nåeh, det gjorde det måske nok, men det var hvad bibliotekaren kaldte det for kredsende

Godkendelse af svar
Fra : mango

Dato : 01-07-03 18:26

Tak for svaret srhansen.

Jeg er imponeret over det store stykke arbejde i begge har gjort også tusind tak til dig ans...kan desværre kun give en af jer point. Håber det er ok?

Men du får et stort knus ans

Sus

Kommentar
Fra : ans

Dato : 01-07-03 18:31

Tak for knuset, men områdenumrene 01 - 02 -03 kom IKKE i 1956.

mvh ans

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 01-07-03 20:43

Hej mango, glad for at kunne hjælpe og bare rolig jeg skal nok honorere ans for hans store indsats

ans
Jeg kan ikke udelukke du har ret. Jeg var selv kritisk med dette årstal, men dertil svarede den venlige dame, at jeg blot kunne komme ind og besøge dem, de havde stadig telefonbøgerne fra dengang. Jeg kan også have hørt forkert, men det tror jeg heller ikke, jeg noterede nemlig samtidig med at vi talte og på spørgsmålet om at det virkelig havde strukket sig over 30 år svarede hun ja, hvis man tager det nordsjælandske område med , som du selv var inde på. Jeg har stillet spørgsmålet på usenet i gruppen dk.teknik.telefoni den 28/6 og det var der man rådede mig til at opsøge telefonmuseet. Bare så du ikke tror jeg har kigget dig i kortene
Jeg mener oprigtigt du har leveret den ene halvdel af løsningen, derfor vil jeg oprette et spørgsmål til dig med point. Sammen med det knus du fik af mango er du så den største vinder af os to

mvh srhansen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-07-03 10:03

ans...jeg håber da ikke du er fornærmet? Hvis du gerne vil have nogle point, opretter jeg da også gerne et spørgsmål til dig. Jeg skal ud og hente min datter nu...Hun har været med "Fritteren" på Tunø..tror det er en flok mudderindsmurte børn der kommer hjem Så jeg skal nok have gang i vaskemaskinen og brusebadet

Knus sus

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 02-07-03 14:05

Du får den også lige her Mango.

Jeg så forleden at du oprettede dette sp, men opgav at finde ud af det. I mellemtiden har jeg ikke fulgt med i det, og i dag fik jeg den lyse ide, at kontakte museet. Efterfølgende ser jeg at srhansen var noget kvikkere end jeg, som bar smed mine oplysninger ind, uden at tjekke hvad der i øvrigt er sket i dit sp.

Håber på tilgivelse.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : mango

Dato : 02-07-03 17:49

Du er tilgivet..igen sæføli`

Knus sus