/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Hvad koster et valg
Fra : svendgiversen
Vist : 455 gange
150 point
Dato : 22-11-17 20:38

Og hvem betaler?
For alle de mange timer nogle har brugt på at sende, fordele valg kort og optælle bagefter??

Med vor nye teknologi kunne det jo være klaret langt lettere og billigere via nettet.
De få, der er tilbage uden computer, kunne jo få hjælp på borgerservice eller et lokal bibliotek.

Håber de mange valgplakater nu bliver samlet ind, de fleste forgæves,
også de bidrager jo til utidigt/unødvendigt spild.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 22-11-17 23:07

Har du ikke lige...

Spørgsmålet må vel mere være - HVEM fanden der fjerner SKIDTET igen.

Og sådan er det efter hvert eneste valg - de skæmmer by billedet = både før og efter valg.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-17 09:25

Jeg har ingen anelse om prisen, men det er demokratiet værd!

Jeg har som valgtilforordnet flere gange været nødt til at fortælle mandlige etnere, at de IKKE måtte gå med konen ind i valgboksen, det havde de MEGET svært ved at forstå.

Så hvordan mon det ville gå hvis der blev stemt hjemme ved kaffebordet, ville konen overhovedet få udleveret sin stemmeseddel, eller ville "farmand" klare det hele?

De amerikanske erfaringer med fusk ved stemmemaskinerne, mystiske nedbrud mv. skulie vi nødig opleve i Dk.

Papir og blyant, tak!

Kan man ikke selv komme til valglokalet kan man blive hentet, eller man kan (hvis man ikke kan komme til stemmestedet) stemme hjemme.

Så kommer to valgtilforordnede (fra forskellige partier) og en fra kommunen hjem til folk, tager imod deres stemme, den lægges straks i to kuverter, og afleveres på kommunekontoret efter dagens høst er klaret.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-17 10:47

Det havde jeg ikke tænkt på at en computerstemme kunne være dikteret.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-11-17 14:05

Citat
Jeg har ingen anelse om prisen, men det er demokratiet værd!
100% enig med vagnr......

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-17 15:30

Citat
100% enig med vagnr......Blink

Ih, altså, det må i glas og ramme

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 23-11-17 15:59

Her i Hvidovre er vi begavet? med Amin Jensen, der for et godt stykke tid siden satte et kæmpe lysskilt med skiftende billeder/rekvalmer op på taget af sit hus, så det ligner en meget bleg afglans af Las Vegas!

https://www.bt.dk/kendte/kendt-komiker-i-nabo-krig-har-sat-gigantisk-fjernsyn-op-paa-sit-hus

Det klagede folk over, ikke mindst de nærmestboende der blev generet af blinkende farvet lys hele natten.

Pudsigt nok havde Amin ikke læst lokalplanerne i Hvidovre, hvor der tydeligt står at man ikke må sætte store skilte op på boliger, navneskilte ved postkassen o. lign. er dog OK.

Hvad gør man hvis man hedder Amin (Idi hedder han vist ikke?), man klager til kommunen, men får ikke dispensation, og så kaster man sig over politik, formentlig i troen på at det ville give en eller anden immunitet, valg gav det ikke.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 23-11-17 16:11

Jeg blev afbrudt ved min sidste korte kommentar,
men der må da være muligheder for at udnytte ny digital teknik ved kommende afstemninger.

Først skal der trykkes alenlange hvide og gule valg sedler,
så sættes der et enkelt x på hver,
mange går i gang med manuelt at optælle, det kunne en PC gøre på sekunder samme aften.
og bagefter skal de alle til intet gøres, med unødvendigt CO2 udslip.

Efterlyser en metode, digital valgmulighed,
hvor alle kan stemme efter eget ønske i enrum,
og vi kan spare et par regnskove til unødvendigt papir.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 23-11-17 19:07

Med en digitalisering af valghandlingen vil der opstå nye muligheder for manipulation, ikke blot af enkelte stemmer men af mange. Hvis det lykkedes nogen at finde og udnytte en svaghed i systemet, så kan der potentielt snydes med mange stemmer på en gang.«

»Ingen har endnu formået at hacke en blyant, men at valghandlingen er analog er ikke alene et spørgsmål om teknik eller sikkerhed. Selv hvis den 100 % sikre digitale valghandling fandtes, ville det stadig være afgørende, om den på samme måde som den nuværende kunne opretholde de grundlæggende samfundsværdier, som valghandlingen repræsenterer.«
Mistillid til systemet og manipulation er gift for det civiliserede samfund, understreger interesseorganisationen.

https://www.version2.dk/artikel/dansk-it-risikabelt-med-digitale-valg-ingen-har-endnu-hacket-blyant-1082849

Accepteret svar
Fra : Thomas_Mygind

Modtaget 150 point
Dato : 25-11-17 07:26

Har engang hørt at et valg koster 50 mill kr at gennemføre i Danmark - som svarer til 10kr/ dansker i grove træk.

Lidt antagelser og efterberegning:
Lidt groft set på et tilfældigt valgsted - som der vel er 1000 af:
10 valgtilforodnede x 12 timer x 100 kr/timen for et stemmested med 5000 mennesker + gratis lokaler + 5000 stemmestedler af 30 øre stykket + stemmebokse + det løse = 15000 kr i løn + 1500 kr i stemmesedler + 5000 kr til renovering af stemmebokse = 20000 kr + det løse. Det løse er langt hen af vejen allerede betalt af kommunen i faste omkostninger : Sporthaller, ansatte til transport...
Lad os sige 40000 kr for et valgsted - til 4000 mill vælgere = 10 kr/ vælger - som faktisk matcher det som jeg tidligere har hørt - så det er nok ikke hellt galt.

Bemærk så at et valg holder i 4 år indtil næste valg = 2½kr/år/vælger. Det er da mega billigt i min optik.

Et digitalt setup ville nok koste det samme som Polsag - eller Banedanmarks signalprogram eller et andet offentlig IT-system - så det vil koste måske på den forkerte side af 1000 mill - og det vil nok kun holde i 10 år før styresystemet var for gammelt / computerne var støvede/slidte... Så det koster mindst 10 gange så meget som et blyant-system - som stadig kræver valgtilforordnede m.v.

Problemet med digital valg er også det her modstridende dilemma:
1) Man skal kunne stemme uden at det registreres (Hemmeligt valg = Ikke gemme information om at en stemme er afgivet)
2) Man skal kunne holde styr på at man ikke stemmer flere gange (Som kræver kontrol - som betyder at man skal gemme information om at en stemme er afgivet).
Digitale valg lyder godt, smart og simpelt - men i virkeligheden er digitale valg uigennemskuelige for alm. mennesker - så der vil altid være mistro til om valget er forløbet rigtigt - om der er nogen der har snydt...

Papirvalg er p.t. det bedste vi har.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-17 15:48

Ja, demokratiet længe leve, selv om det koster.
Endelig et bud på hvor meget, men jeg er sikker på det er for lavt?

Vi har kun to gange 5 kilometer til valgstedet og så er de 10 kr. pr vælger jo brugt,
vi så flere søndagsbilister der var ude at køre, måske for første gang i år på en tirsdag,
og andre har jo meget længere...

Og ja, en blyant kan ikke hakkes, men det er ikke det lille kryds der koster,
det er det der går forud med valgplakater og alen lange stemme sedler,
og så det bagefter med manuel optælling, som på Staunings tid, og efterfølgende afbrændinger.

Hvad med brevstemmer,
er de lige så anonyme som i stemme boksen, eller kan partneren også her bestemme??

Hvad med nogle elektroniske stemme bokse næste gang???

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-11-17 16:48

Citat
Hvad med nogle elektroniske stemme bokse næste gang???
Jeg ved godt, det er din tråd og derfor også dig, som har retten til at stille spørgsmålene, men alligevel tillader jeg mig at spørge; Hvad, synes du, der er galt med papir og blyant valgene ?
Og hvorfor tror du partout, at elektroniske valg er bedre ?

Et valg koster det, et valg skal koste.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-17 18:48

Citat
Hvad med brevstemmer,
er de lige så anonyme som i stemme boksen, eller kan partneren også her bestemme??

Nej, brevstemmer foregår hovedsageligt ved at folk tropper op på rådhuset.
Der får man udleveret en stemmeblanket, går ind i et aflukke, sætter krydset, putter stemmesedlen i en kuvert, og afleverer den til kommunen, der registrerer at de har fået stemmen først åbner kuverten når valget lukker.

Og man kan ikke stemme to gange, det bliver registreret at man har stemt.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-11-17 20:51

Der ikke noget galt med at stemme med blyant på papir,
jeg søger bare en mere direkte, billigere og mere tidssvarende at stemme på,
og vi kan spare millioner og undgå alskens miljø svineri.

Og godt at det at stemme per brev også er sikret personligt.

Og så er der jo også andre end statslige, regionale og kommunale omkostninger ved et valg.
Som et eksempel nævnte jeg kørslen til stemme urnen.

Det kan da godt være at gamle Petersen kører forbi brugsen på hjemvejen,
efter at have stemt, men hovedårsagen til benzin forbruget denne tirsdag var valget.

Og alle de foregående ting i hvert parti med at vurdere, opstille og trykke valgplakater,
og indsende kandidater til den pågældende kommune, hvor de så kommer på listerne,
for ikke at tale om de optællinger og stude handler bagefter.

Tager vi et valg med det hele, koster ikke milioner men milliarder...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-11-17 21:14

Jeg gætter på, at udgifterne til et regions- og kommunalvalg koster ca. det samme som et folketingsvalg?

Et folketingsvalg koster ca 20 kr/borger, eller 100 mill. kr

http://nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/nyheder.tv2.dk/nyheder/article.php/id-40145319%3As%C3%A5-meget-koster-folketingsvalget.html%27

Det svarer åbenbart til de frivillige bidrag til en indsamling!

Det kan også omregnes til 1 km motorvej, og sådan en, bare med mange flere km, vil du gerne have over Als?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-11-17 21:57

Citat
og vi kan spare millioner og undgå alskens miljø svineri.
Undskyld, at jeg måske er lidt of topic igen, men ikke engang dem, som lige har afholdt klimakonference er særligt interesseret i at spare lidt på Co2'en/klimabelastningen
De havde store dieselgeneratorer kørerne som opvarmning under hele seancen...(Den nylige afholdte klimakonference) Forøvrigt, Miljøsvineri af rang.

Jeg tror næppe de danske stemmesedler af genbrugspapir belaster miljøet særligt meget, set i forhold til klimapræsternes "miljøparty"

Nå, det var lidt off topic- og udenfor emnet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-11-17 22:01
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 27-11-17 22:18
Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-17 06:43

Ang. Tommys "miljøparty"!

En af mine kolleger i Miljø- og Energiministeriet mens Svend Auken var minister havde en tegning på opslagstavlen med et fly der sendte en sky ud af jetmotorerne, teksten:

"Nu flyver politikere og embedsmænd ud og redder verden, mens de sender skyer af co2 efter sig!"

Sådan er det jo!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-17 13:03

Nå så fik vi da fordoblet valgudgifterne, ikke 10 men 20-25 kr. pr vælger,
og det er jo kun, hvad det offentlige må betale.

Ikke hvad vi vælgere bruger af tid, brændstof, mm.

For slet ikke at tale om hvad partierne bruger,
på smukke fotos, kranbiler og de der klatrer rundt i lygtepæle...

En milliard er nok i overkanten, men vi kan roligt doble igen, hvis vi skal have det hele med,
og så holder en motorvej jo lidt længere end en valgplakat.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-17 14:01

Citat
For slet ikke at tale om hvad partierne bruger,
på smukke fotos, kranbiler og de der klatrer rundt i lygtepæle...
Det argument kan du ikke bruge da plakaterne vil blive hængt op uanset, om valget foregår pr. blyant eller elektronisk.

Citat
"Nu flyver politikere og embedsmænd ud og redder verden, mens de sender skyer af co2 efter sig!"
Ja nemlig -og derfor tror jeg også at det der klimahalihaløgsovs, er en gang løgn..........læs..... skjulte skatter og afgifter, samt adfærdsregulering i højeste potens.

Jeg benægter ikke at jorden er blevet en smule varmere, men det er jordens cyklus - altså, det er normalt.
Kig i div. aviser fra 80-serne, hvor vi havde nogle kolde vintre med frostgrader omkring 25 - 30 minusgrader. Aviserne havde kioskbaskere med overskriften " NY ISTID NÆRMER SIG"- og så fik den ellers ikke for lidt......Tjuhej hvor det kørte.

Men nu har Island jo opfundet en maskine der kan omdanne Co2 til mineraler
Ja, eventyret "Kejserens nye klæder" er ikke skrevet forgæves

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-11-17 16:50

>uanset, om valget foregår pr. blyant eller elektronisk.

Ja, men i begge tilfælde indgår udgifterne i summen af dette spørgsmål:
Hvad koster et valg?

Og når, forhåbentligt næste gang, de små sikkerheds problemer er løst,
to klik, et på partiet og et på kandidaten og vi har svaret 20.15

Og man er jo ikke længere begrænset til egen kommune,
så også valg plakaterne vil ændre sig,
og partibossen behøver ikke længere at stå øverst.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-17 18:50

Tommy, tag denne test, den "gælds" kun hvis du ikke googler dig frem!

Planeterne ligger i denne rækkefølge væk fra solen, hvilken er varmest, og hvilken er koldest?

Merkur, Venus, jorden, Mars, Jupiter, Saturn, Uranus, Neptun, og lille stakkels Pluto, der ikke længere er en planet, men nu en dværgplanet.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-17 19:38

Citat
Tommy, tag denne test, den "gælds" kun hvis du ikke googler dig frem!
Okay, det lader jeg så være med. Jeg bryder hulkende sammen og tilstår, at jeg ikke rent umiddelbart kan komme med et kvalificeret bud udover, at Venus er den varmeste.(?) Hvordan temp. er på de andre planeter, ved jeg ikke.

Men hvor vil du hen med spørgsmålet..? (Husk, Venus har ikke -og aldrig haft menneskeskabt Co2)

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-11-17 19:53

Merkur er den næstvarmeste planet, Venus er den varmeste, hvorfor mon?

Fordi Venus atmosfære består at stort set ren CO2, der som bekendt er en kraftig drivhusgas.

Det er ikke en ny opdagelse, uden at gå for meget i detaljer blev den høje temperatur, små 500 grader Celsius, observeret af astronomer for ca 100 år siden!

http://www.stjernebasen.dk/veatmos.htm

Der er ingen anden forklaring end drivhuseffekt, skabt af co2, for Venus, på jorden er der også andre gasarter der bidrager lidt til drivhuseffekten, men menneskeskabt CO2 er hovedårsagen!

Trumper og tumper kan tro noget andet, det bliver det ikke til videnskab af

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 28-11-17 22:00

Ja ja vagnr, men der står jo også at, "Atmosfæretrykket ved Venus' faste overflade er mere end 90 gange det tryk, vi oplever ved jordoverfladen"

Jeg mener ikke - og det gør mange videnskabsmænd heller ikke, at jorden er sammenlignelig med Venus, det tiltrods, at Venus kaldes jordens søsterplanet.

Hvis menneskeheden vil redde jorden, hvorfor slukkes,- bare halvdelen af elpærerne om aftenen, feks. i byerne så ikke ? Jeg flyver en del, og om aftenen/natten er hele Europa ( hele verden) kunstigt oplyst.

Men okay, man må tro hvad man vil.
Tillykke forresten, med at få jeres ateist-formand i Folketinget....Spændende. Var det en Sognepræst han skulle afløse..?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-11-17 06:41

Se, der var engang, da belysning var en meget stor del af elforbruget i Dannevang, men som andre eventyr, var det meget længe siden!

Nu om stunder, eller rettere for 7 år siden, gik 1/3 af elforbruget i hjemmene til underholdningselektronik, mens 13 % var til lys.

Lysdelen er givetvis faldet kragtigt, efter vi alle har fået LED-lys

http://varme.danfoss.dk/PCMFiles/14/Heat%20Pumps/Fakta%20om%20danskernes%20elforbrug_Energistyrelsen.pdf

Citat
det gør mange videnskabsmænd heller ikke

Nævn lige nogle, det lyder som et Trump-citat?

Lomborg er ikke klimaforsker, han er scient pol og klimafusker

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-17 11:48

Citat
Se, der var engang, da belysning var en meget stor del af elforbruget i Dannevang, men som andre eventyr, var det meget længe siden!

Nu om stunder, eller rettere for 7 år siden, gik 1/3 af elforbruget i hjemmene til underholdningselektronik, mens 13 % var til lys.

Lysdelen er givetvis faldet kragtigt, efter vi alle har fået LED-lys

http://varme.danfoss.dk/PCMFiles/14/Heat%20Pumps/Fakta%20om%20danskernes%20elforbrug_Energistyrelsen.pdf
Halloooooo, det jeg skrev var:
Citat
Hvis menneskeheden vil redde jorden, hvorfor slukkes,- bare halvdelen af elpærerne om aftenen, feks. i byerne så ikke ? Jeg flyver en del, og om aftenen/natten er hele Europa ( hele verden) kunstigt oplyst.
Det indbefatter gadelys, butikslys, store oplyste områder som feks. klimapræsten Al Gores ejendom der bruger ligeså meget el, som med en middelstor dansk provinsby.

Citat
Nævn lige nogle, det lyder som et Trump-citat?
At spille dum hjælper dig ikke. Div. aviser har skrevet flere artikler om forskere, som pludselig fik "den forkerte opfattelse" når de var gået på pension og derved ikke kunne fyres fra jobbet som klimapræst.

Citat
Lomborg er ikke klimaforsker, han er scient pol og klimafusker
Det har du sikkert ret i. Men dog ikke en verdensfjern EU-betalt drukkenbolt....Hik

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 29-11-17 13:31

Citat
Tillykke forresten, med at få jeres ateist-formand i Folketinget....Spændende. Var det en Sognepræst han skulle afløse..?
Fik du læst, at jeg ønskede dig tillykke med, at ateisterne nu er kommet i Folketinget..?
Endda med mulighed for at blive kirkeordfører.... Flot.

Jeg vil lige spørge dig vagnr, - jeg lover det bliver mellem os - skulle Anders Stjernholm medsende et foto af sin tissemand for at repræsentere liste Å ? Jeg spørger fordi, det er åbenbart kutyme i liste Å.
Nu er det jo ingen hemmelighed, at en del af partimedlemmerne enten er lebber eller homser,- og jeg har ladet mig fortælle, at Anders nye nickname i partiet er "Stjerne Holm"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-11-17 13:46

Tak for svaret Thomas_Mygind.

Alt for lidt, men da et forsøg på at svare på spørgsmålet