/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
Hvordan fritlægger man fotos?
Fra : cristian2
Vist : 477 gange
40 point
Dato : 12-11-17 23:34

Jeg skal fritlægge en række smykker, inden de skal på min nye webshop. Der er bla. tale om halskæder. Hvordan gør jeg det hurtigt og effektivt?

(Jeg har overvejet at outsource opgaven, men er efter min research nået frem til, at det enten bliver langt over mit budget, eller også opfylder kvaliteten ikke minimumskravene).
Jeg har prøvet forskellige værktøjer i hhv. PS og Gimp (jeg er nybegynder mht. billedprogrammer):

Magic wand. Men det tager mere end en time at klikke sig ind til kæden med korrekt pixel-afstand hele vejen rundt.
Dernæst magic wand by color (eller hvad værktøjet hedder). Men bare den mindste farveforskel i baggrunden kræver et hav af proces-gentagelser.
Endelig transparent baggrund: Jeg vælger ”invert” og prøver at justere mig frem til helt sort baggrund og hvid halskæde. Derefter via ”layer mask” for således at nå frem til halskæden på transparent baggrund. Det resulterer i fin gengivelse af smykkets kanter. Problemet er at baggrunden ikke bliver 100 % transparent (dette vil forringe kvaliteten af objektet). Hvilket vil sige, at jeg er nødt til at rense baggrunden for små pixelrester. Og vi er tilbage ved en timelang proces.
Endelig har jeg forsøgt mig med ”clippingmagic.com”, men her skal jeg manuelt ind og fritlægge hvert eneste lille hul i kæderne, og der er flere hundrede i én kæde. Temmelig arbejdskrævende.

Der må være en fiks måde at løse opgaven på. Er der nogle der har forslag til det?

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 13-11-17 06:38

Der er vist kun den hårde metode. Jeg plejer at markere med "tryllestaven" og så lægge mærke til, hvor "myrerne" løber ind i objektet. Derefter tager jeg viskelæderet og visker forsigtigt det lille stykke ud, der er tale om, prøver med tryllestave igen og visker det næste indløb ud. Til sidst kan man så fjerne resten af baggrunden med tryllestav, delete.
Men hvis det er dine egne smykker, hvorfor lægger du dem så ikke på et underlag i en kontrastfarve og tager et nyt billede.

Kommentar
Fra : Charlottefrich

Dato : 13-11-17 11:21
Accepteret svar
Fra : hvaderikkeibrug

Modtaget 40 point
Dato : 13-11-17 13:24

Hvis du sender din mailadresse til toppenpost@gmail.com, skal jeg sende dig kopi af en side i en lærebog i Photoshop, kapitlet "en anden måde at fritlægge på". Jeg kan ikke få den placeret her, da der er nødvendige billeder på siden.

Kommentar
Fra : Soren_Steen_Nielsen

Dato : 14-11-17 09:57

Citat
Men hvis det er dine egne smykker, hvorfor lægger du dem så ikke på et underlag i en kontrastfarve og tager et nyt billede.

Ja forudsat at det er dit eget smykke eller i det mindste et du har eller kan få adgang til: Læg det på et underlag med en farve som markant er anderledes end smykket, tag et billede, og beder et fotoredigeringsprogram om at ændre alt som har samme farve som baggrundsfarven til transparent.

Kommentar
Fra : Nul7

Dato : 14-11-17 10:46

Hej! Jeg bruger som regel det indbygget Klippeværktøj.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-17 11:16

Hvis du som sælger vælger at redigere billederne, tror jeg der er mange der hopper fra siden.
Selv kan jeg ikke forstå at du gør det, da det aldrig bliver godt med alle de små ´huller´ i smykker.
Hvis det er for at fremhæve små detaljer i smykkerne så tag et macro billede.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 14-11-17 11:19

Citat
prøver at justere mig frem til helt sort baggrund

Hvad med at lægge smykkerne på en sort baggrund fra start af?

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 26-11-17 14:26

Tak for svaret hvaderikkeibrug.