/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Sammenføring af voksen udekat og indekil~
Fra : zippen
Vist : 734 gange
20 point
Dato : 28-06-03 16:00

Vi har en kastereret ude han-kat (Mix), der lige har mistet sin makker gennem sit 2 årige liv. Sorgen har været/er stor i familien, og vi ville selvfølgelig gerne have en ny makker til Mix.
Nu har vi fået en lille han-killing på 3 mdr., som stort set har følt sig hjemme hos os med det samme.
Men det er ikke lykken indtil videre. Vi kan ikke få vores gamle Mix til at komme ind mere. Han er ude 24 timer i døgnet, og render kun ind og spiser, hvis vi bærer ham ind. Vi er meget opmærksomme på at snakke meget med ham, men han virker nærmest bange for den nye killing. Han render ud med det samme hvis han ser den lille nye. Kommer den lille for tæt på Mix, hvæser Mix og knurrer og render så sin vej igen.
Vi er meget kede af at Mix ikke vil være inde mere, men ved ikke hvad vi skal gøre for at ændre dette.
Er der nogen af jer, der har prøvet en lignende situation? Eller har i et bud på hvad vi kan gøre.

Med venlig hilsen
Den frustrerede katteejer

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-06-03 16:16

Hej zippen

I kan holde Mix inde nogle dage, så han får mulighed
for at vænne sig til den nye killing.

Men så skal I selvfølgelig også selv være der hele tiden.

Mix opfatter det givetvis sådan, at han er blevet fravalgt
til fordel for killingen - og ikke sådan, at han har fået en
ny makker.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-03 16:23

Det er ikke den store trøst, jeg kan give dig. Venner til mig fik en dag en tilløben kat. De fandt ud af hvor den boede og leverede den tilbage. De snakkede med kattens ejer. De havde det samme problem, som I nu har. Der havde de også fået en killing, så den store kat ville ikke være der mere. Den store kat er nu løbet tilage til mine venner og har været der siden januar måned. Selv om I gør alt for Jeres store kat så føler den sig nok tilsidesat. Har I prøvet på at holde den inde og se hvordan det så vil forløbe sig? Katte er jo meget forskellige. Min søster har selv to katte og de trives godt sammen, selv om der er et par år i mellem, at hun har fået dem.

Sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-06-03 17:03

Hej zippen
Vi har samme problem. Det er muligt, din gamle kat vænner sig til killingen, hvis i holder den inde med jævne mellemrum. Og laver noget sjovt med den, mens den er inde, giver den noget ekstra godt at spise o.s.v.
Vores gamle kast. hankat er holdt op med at hvæse og slå efter killingerne. Kun når en af dem vader rundt på ham, mens han bliver kælet, slår han. Men vores er indekatte, så der er ikke mulighed for at gå sin vej. Men når han får et par rejer ind imellem, så kan han tilgive dem meget. Jeg er efterhånden helt sikker på, at det kommer til at gå med vores. Men indtil nu har det taget et par mdr.
Hilsen Jettee

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 28-06-03 17:03

Hej zippen
Vi har samme problem. Det er muligt, din gamle kat vænner sig til killingen, hvis i holder den inde med jævne mellemrum. Og laver noget sjovt med den, mens den er inde, giver den noget ekstra godt at spise o.s.v.
Vores gamle kast. hankat er holdt op med at hvæse og slå efter killingerne. Kun når en af dem vader rundt på ham, mens han bliver kælet, slår han. Men vores er indekatte, så der er ikke mulighed for at gå sin vej. Men når han får et par rejer ind imellem, så kan han tilgive dem meget. Jeg er efterhånden helt sikker på, at det kommer til at gå med vores. Men indtil nu har det taget et par mdr.
Hilsen Jettee

Kommentar
Fra : zippen

Dato : 28-06-03 17:44

Vi har lidt svært ved at holde Mix inde. Han holder meget af at være ude, og går fuldstændig i panik, hvis vi lukker dørene. Han skriger hjerteskærende og kradser i alt, hvis han ikke kan få lov at komme ud. Og han giver ikke op. Så det er ikke så nemt at holde ham inde.
Derfor er bange for, at det vil blive lidt for hårdt for ham at være holdt inde. Dels, fordi han ikke kan komme ud, men også fordi der er en lille ny, og at han savner den gamle, som han var meget knyttet til.
Men - måske skal vi tage chancen!

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 28-06-03 17:51

I kunne evt. også levere killigen tilbage, hvor I fik den
- hvis der er mulighed for det, altså.
Ellers synes jeg I skal tage chancen og holde Mix inde
- om ikke hele dagen, så nogle timer hver dag - og på
den måde prøve at vænne ham til killingen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-03 18:50

Jeg har lige søgt på msn katte "sammeføring af katte" Det er dog ikke helt det problem, som du har, for her er der tale om en hankat/hunkat, men du kan jo prøve at læse det. Hvis du nu fik den lille killing kastreret, ville det måske hjælpe. Katte afgiver jo en lugt, som er forskellig fra om den er kastreret eller ej. I ovennævnte bliver der også henvist til at kontakte en dyrlæge.

mvh ans

Accepteret svar
Fra : mango

Modtaget 20 point
Dato : 28-06-03 20:55

Vi har prøvet det samme..det ordner sig efter et stykke tid. Bare hav lidt tålmodighed. Ved godt det kan være svært, for det i er bange for, er vel at den bliver væk?
Det hele endte såmænd med at de lå og sov sammen og efter et par måneder begyndte de også at lege, til trods for at det var en meget gammel hankat, som egentlig var holdt op med at lege for længe siden. Men det var en stor fornøjelse at se hvordan de blev rigtig gode venner...så forvivl ikke

Venlige hilsner
Sus

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-06-03 22:21

Vil mene det samme som ans er inde på - hvis indekillingen endnu ikke er kastreret kan det være en del af problemet "den kønsløse" udekat går sådan rent territoriemæssigt lidt i "koldsved" - da der jo inde i hans hus pludselig er en hankat der "lugter" anderledes og domininerende.

Så hvis indekatten ikke er kastreret synes jeg I bør få det gjort.....

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-06-03 22:24

Upse - havde ikke læst ordentlig.... ej heller tænkt mig om, I kan jo ikke kastrere endnu - så I er nok nødt til, at trøste jer med mango`s råd om, at det nok skal gå - en kastrering kan jo ikke finde sted nu - det er en løsning der må komme senere.

Sorry

Karina

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-06-03 22:40

Ja katten er først kønsmoden i 8-12 mdrs. alderen og kan ikke kastreres før.

sommerhilsen ans

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 28-06-03 23:09

Ja og det ved jeg jo godt - har da haft 2 hankatte - og de blev først kastreret - den ene da den var 9 måneder og den anden da den var 11 måneder - så sikke en gang uigennemtænkt bavl jeg der fik lukket ud ....

synd man ikke kan slette/viske ud i egne indlæg *G

Kommentar
Fra : liseaa

Dato : 30-06-03 10:21

Jeg føler virkelig med jer. Katte har det jo med at de selv bestemmer farten. Jeg tror at det bedste råd er at lade dem være sammen et stykke tid hver dag, uden for megen opmærksomhed fra jeres side og så se tiden an. Jeg føler også med den ældre kat, men jeg tror altså ikke at den stadig sørger, den er nok nærmere for4virret over de nye tilstande, Derfor prøv at gøre alt for at bevare den "gamle gænge"

Held og lykke og skriv igen, så vi kan følge deres adfærd og måske blive lidt klogere.......Mvh liseaa

Kommentar
Fra : mango

Dato : 30-06-03 10:29

Vi skal også huske på, ikke at give vores dyr menneskelige egenskaber..de er altså set med menneskelige øjne "dumme". Vi skal huske at tænke instinktivt og ikke følsesmæssigt, når vi taler om dyr!
Det handler meget om heraki og pladsen i huset, husk venligst det, når i tænker på jeres dyr. Vi elsker dem, de anser os for at være deres hersker og dem der bestemmer..sådan skal det ihvertilfælde helst være

Håber ikke nogen tager det ilde op når jeg skriver sådan? Men kom da endelig med jeres mening hvis i skulle have en anden!

Mange venlige dyrehilsner
Sus

Godkendelse af svar
Fra : zippen

Dato : 02-07-03 19:47

Tak for svaret mango. Det går lidt bedre med kattene nu. De kan da være i stue sammen i mere end 3 min. nu!

Zippen

Kommentar
Fra : mango

Dato : 03-07-03 10:14

ja ja det skal nok komme ...tro på det!!! Jeg håber alt godt for jer alle..må freden sænke sig over jer..AMEN!!

Knus Sus