/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Opbevaring af Dæk.
Fra : Nul7
Vist : 293 gange
50 point
Dato : 30-10-17 11:58

Hej, hvordan synes I er den bedste måde, at opbevare 15 tommers DÆK med fælg på?
I et tørt og koldt skur.

Jeg bruger et såkaldt stativ med mellemrums led.
Nu ser jeg, at T.H. Hansen sælger en reol passende til 4 dæk.

I gamle dage for 60 år siden måtte man ikke dette.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-17 12:45

Mine vinterdæk står bare i siden af garagen på gulvet uden stativ,
om en måned står sommerdækkende på samme måde,
og sådan har det været i mange år.

Et tidligere alternativ var min forhandler, der tilbød at skifte og opbevare dæk,
for dengang, over tyve år siden, til ca. 400 kr.

Her lå dækkende også bare på loftet uden stativ.
Måske har de bedre af at ligge ned, men det har jeg dårligt plads til?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 30-10-17 13:54

Du bør efter hvad jeg har fået fortalt (bl.a. af FDM) lade dem ligge i stativet med afstand, så de ikke deformeres af egen vægt.

Evt. kunne du lade nogle drenge motionere dem en gang i mellem,
med en kæp op og ned af gaden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-17 15:51

Bevar dækkene tørt, køligt og mørkt
Dæk på fælge skal stables eller hænges
Dæk uden fælge skal opbevares stående
Inden hjulene gemmes væk, skal de tørres og renses

https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerhed/daek/sadan-opbevarer-du-dine-daek

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-17 15:53

Hvis du har mulighed for at opbevare dækkene hjemme, er der penge at spare. Du opbevarer dæk bedst i et tørt, køligt og mørkt rum, da dæks aldring derved bremses mest muligt. Det er altså en dårlig idé at opbevare dækkene i et haveskur eller på et loft, hvor der kan blive rigtig varmt om sommeren.

https://fdm.dk/alt-om-biler/udstyr-sikkerhed/daek/sadan-opbevarer-du-dine-daek

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-17 18:53

Nå, så har jeg dummet mig i over tredive år, i øvrigt uden at have problemer.

Jeg tror godt, at moderne radial dæk, med fælge, kan tåle at stå nogle måneder oprejst.
Selvfølgelig kølig, uden frost og varme, med plant underlag.
Egen belastningen er småting i forhold til hvad de kommer ud fra under kørsel.

På det sidste har jeg, sammen med min mekaniker ven, købt en hydraulisk donkraft,
han skifter nu for mig, sommer og vinter, og han har aldrig påtalt min lodrette dæk placering.

Det har min kones bror, der også er mekaniker heller ikke,
og heller ikke min tidligere ski ven og Ford forhandler,
på hvis loft mine første dæk lå fladt i varme og kulde.

Måske skulle FDM rådgive om noget mere relevant
end forældede retnings linjer for gamle dæk?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-10-17 19:36

Og noget jeg glemte, Eyvind,
vi har lige haft besøg af min kones yngste barnebarn på ti år,

han kunne måske lege, tønde bold, eller hvad det nu hedder,
men ikke med et auto dæk på 30-40 kilo.

Godt at nogen her på kandu stadig bevarer humoren...

Iøvrigt har vi haft den næst største højvande i min tid her på Fjordvej,
halvdelen af vor bro var under vand, men nu aftager højvandet...

Og så, også uden for spørgsmålet, i morgen er det tysk helligdag
og så kommer der mange turister med fejlbehandlede dæk her forbi.

Godkendelse af svar
Fra : Nul7

Dato : 30-10-17 21:29

Tak for svaret Eyvind.
Sådan har jeg gjort i mange år, - når mit barnebar på 4 år. vokser op regner jeg med, at han tager sig af det sjove at trille.

Kommentar
Fra : Eyvind