/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
hvilke typer kabel kanaler?
Fra : lillelyst
Vist : 300 gange
50 point
Dato : 26-10-17 22:10

Jeg skal bruge en ca. 25 meter i alt fordelt på 7-8 områder i ældreboligen. Er der forskel på kvaliteten? Her tænker jeg på klæbeevnen. Kan de klæbe på malet betonvægge og evt. på fodpaneler (i nødstilfælde)?
Og hvis man max kun skal have 1-2 ledningen liggende i kanalen, hvor stor en kanalstørrelse skal man så typisk bruge?

Kommentar
Fra : alka

Dato : 27-10-17 13:24

Klæbeevnen har tilbøjelighed til med tiden, at slippe, så en skrue pr. m. vil være den rigtige løsning.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-10-17 15:13

Klæbning alene duer ikke .
Størrelsen afhænger helt af ledningsstørrelsen, som du ikke skriver noget om

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 27-10-17 15:16

Det er ganske almindelige standard størrelser som man bruger til f.eks. lamper og brødristere m.v. Men det lyder til at basere løsningen alene på nogle selvklæbende lister ikke er det bedste, og da der er tale om ekstrem hård betonmur de skal sættes op på - tror jeg at man skal bruge en super god lim der bare holder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-10-17 19:14

I fodpanelerne har du en god mulighed for at sætte skruer i. Jeg har endnu ikke set en limet kanal holde ret længe.
Øh hvad har du tænkt dig at tilslutte af apparater til den der ganske almindelige ledning på 25 mtr.

Accepteret svar
Fra : Troldepige

Modtaget 50 point
Dato : 27-10-17 23:38

Jeg har set elektrikere montere kabel-kanaler (eller hvad de nu hedder) med en lim-pistol.

Og den gardinstang der sad (og stadig sidder) i min lejlighed ved indflytning, den ser også ud til, at være limet fast. Der er ihverfald ikke nogen skruer at se.

Kommentar
Fra : lillelyst

Dato : 28-10-17 00:15

Troldepige> Lyder til at vi er enige, så det bliver prøvet af. Jeg er ikke meget for at begynde at slå søm i fodpaneler m.v. da min mor bor i en ældrebolig som ejes af et boligselskab.

Godkendelse af svar
Fra : lillelyst

Dato : 28-10-17 00:15

Tak for svaret Troldepige.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-10-17 09:47

Velbekomme.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 28-10-17 09:48

Men måske skulle du overveje, om tingene er til at fjerne igen, hvis man monterer dem med lim-pistol.

Spørg evt. en elektriker.