/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Omegnsvælger i tvivl
Fra : svendgiversen
Vist : 353 gange
132 point
Dato : 26-10-17 11:38

Jeg har boet mange år i Sønderborg, men bor nu i Egernsund,
længere vestpå, i Sundeved mellem Gråsten og Broager.

Sidste gang stemte jeg for første gang rødt, fordi der var en borgmesterkandidat her vestpå.
Han blev også valgt, men svigtede sine lokale vælgere her ude ved Gendarm Stien.

I forgæves forsøg på at blive kultur by har Sønderborg brugt milioner,
på nye kultur ting ved havnefronten i Sønderborg.

Vi havde et udmærket bibliotek og en kunstskole, hvor min kone var glad for at komme,
Nu er dette og meget andet flyttet til det nye dyre kultur hus, der snart indvies.

Der er nu kommet reaktioner fra oplandet, mest fra Als, men også her vestpå.
Et par lokale, som jeg overvejer at stemme på, vil gør mere her i området,
ikke kun på havnefronten i Sønderborg.

Men de er venstre folk, og så kommer mit problem,
stemmer jeg på en afsides venstre mand, nok med få lokale stemmer,
risikerer jeg så at støtte den førende venstre borgmester kandidat i Sønderborg,
som jeg slet ikke sympatiserer med, så hellere genvalg af den nuværende borgmester?

I kan jo nok ikke helt forstå vore lokale problemer,
men er der andre, der har tilsvarende overvejelser??

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-17 14:53

Citat
Men de er venstre folk, og så kommer mit problem,
Bland aldrig lokalpolitik sammen med landspolitik. Stem på den kandidat du mener, er det bedste valg for dit område.

Jeg kunne sagtens stemme på en kandidat fra enhedslisten (Ja, det lyder absurd) hvis og såfremt, vedkommende kandidat vil gøre noget godt for mit område.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-17 15:21

Nu er det desværre lokal lokal,
en stemme på den/de der vil gøre mest for vort område,
vil måske også betyde en ny borgmester i Sønderborg,
som ikke kan samarbejde og som vi og andre, også fra Als, ikke vil have.

Men ellers er jeg enig, lokal politik er forskellig fra landspolitik,
men her vil jeg heller ikke mere stemme på venstre efter Holst sagen.

Her vil jeg, også lidt lokalt, stemme på den kandidat det går ind for en bro fra Fyn til Als,
så vi kan spare en alt for dyr Femern bro, som hverken tyskere eller svenskere vil betale til.

Og godt man ikke er radikal vælger i hovedstaden lige nu,
når de skal bygge en kirke, bygger de en måske,
men selv Holst har ikke formået at udnytte rådhuset til egen fordel.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-17 15:28

Citat
Femern bro, som hverken tyskere eller svenskere vil betale til.
Hmmmmm...? Er svenskerne blevet bedt om at være med til at betale for en Femern bro...? (Som er en tunnel)

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-17 16:01

Selvfølgelig skal Sverige også bidrage til en Femern Tunnel,
det er jo dem, sammen med Østdanskerne, der har glæde af en direkte forbindelse sydpå.

Noget der bliver overset er, at forbindelsen til eksempelvis Hamborg
ikke er meget længere via Fyn og Als, og meget billigere.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-17 17:42

Citat
Selvfølgelig skal Sverige også bidrage til en Femern Tunnel
Hvor har du det fra ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-17 18:43

Faktisk for en sjælden gangs skyld ENIG med Kaptajnen

Citat
Jeg kunne sagtens stemme på en kandidat fra enhedslisten (Ja, det lyder absurd) hvis og såfremt, vedkommende kandidat vil gøre noget godt for mit område.

Præcis som jeg kunne3 finde på at stemme Socialdemokratisk ...ved Kommunevalget!
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-10-17 18:49

svendgiversen ->

Citat
Selvfølgelig skal Sverige også bidrage til en Femern Tunnel,
det er jo dem, sammen med Østdanskerne, der har glæde af en direkte forbindelse sydpå.

Ok. Det gør Nordmænd & Finnere såmen også ...ligesom resten af Europa.

Er du EU tilhænger? Så burde alle EU-lande hæfte solidarisk
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-17 19:54

Godt Molo,

Jeg husker ikke hvor jeg har det fra, at Sverige ikke vil bidrage til en langt væk Femern tunnel.
men jeg husker at tyskerne ikke vil bidrage,

hvis de indfører auto betaling for udenlandske biler, kan vi jo kompensere med en Femern afgift,
og gøre det samme, der er ca. 17 gange flere og større tyske biler end danske.

Men med en billigere bro fra Fyn til Als,
vil måske kunne aflaste trekants området for en dyr udbygning
af et alt for meget befærdet område?

Og så kunne vi ved en mere dansk/vestlig trafik rute måske undgå en unødig
spagetti udbygning af Store Strøms broen, måske en gentagelse af C4 tog fiaskoen?

Men dette spørgsmål drejer sig fortsat mest om overvejelser ved det kommende kommunal valg?

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 26-10-17 19:57

Citat
Ok. Det gør Nordmænd & Finnere såmen også ...ligesom resten af Europa.

Er du EU tilhænger? Så burde alle EU-lande hæfte solidarisk
Ja altså, i kraft af EU-tilskud.
Men det var nok ikke det, Svend mente.

Citat
Præcis som jeg kunne finde på at stemme Socialdemokratisk ...ved Kommunevalget!
Nu strammer du den. Hvorfor skal du altid overgå mig...?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-10-17 21:03

>Men det var nok ikke det, Svend mente.

Nej jeg mener at de rige, flertallige, tyskere skal betale ca. 17 gange så meget for en Femern Tunnel, end os små fattige danskere, og Svenskerne cirka dobbelt så meget.

Og skal vi ikke hellere bruge vore sparsomme vejmidler herhjemme,
en lavbro over til Als vil på det meste af vejen ligne den vi har på den nye Storebælts bro,
så afløst af lidt høj bro før Als , men en pragtfuld udsigt til Nørreskoven.

Stadig er dette spørgsmål grundet i lokal tvivl om også at blive nødt til
>at stemme Socialdemokratisk ...ved Kommunevalget!

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 27-10-17 15:17

Citat
en unødig
spagetti udbygning af Store Strøms broen, måske en gentagelse af C4 tog fiaskoen?
Du har så evig ret.
Det bliver DESVÆRRE italienere der skal bygge Storstrømsbroen. Italienerne var 400 mill. billigere i tilbuddet. Hvordan fanden kan de være det..? Der er måske indkalkuleret uorganiseret arbejdskraft - eller en forventet efterbevilling på...... tra daaa... tra daaa.... 400 mill.
Hvem bliver snydt..? Dumskerne i Dummark.

Accepteret svar
Fra : Reset

Modtaget 132 point
Dato : 27-10-17 23:16

Citat
Bland aldrig lokalpolitik sammen med landspolitik. Stem på den kandidat du mener, er det bedste valg for dit område.

Enig Kpt. Sognerådspolitik og landspolitik er to forskellige størrelser.
Meeeen, at stemme på en fra Molos Enhedsliste er vist lige at strække den for vidt. Alene det, at man
stiller op for det parti vidner om svigtende dømmekraft. (Sorry Molo)

Citat
Men det var nok ikke det, Svend mente.

Minder lidt om en stjernestund i dansk politik, da Ritt afbrød Svend Auken i en udredning med ordene "Det Svend mener......"

Mht Storestrømsbroen vil jeg godt allerede nu vædde på, at det bliver 400 millioner+++ dyere end tilbuddet lyder på.
Vi kunne med alle mulige fordele have givet opgaven til danske firmaer. Men det må vi ikke for Europas Untergang.

Italienensk er vel noget nær det ringeste valg man kunne forestille sig.

Jeg arbejdede i starten af firserne på et trykkeri, hvor vi udelukkende havde engelske og tyske trykmaskiner. Så fik vi brug for en ny maskine, og bestyrelsen bestemte sig for en italiensk. Sikkert pga. prisen. Den blev pillet ned efter fire ugers frustrationer. Siden da har jeg personligt undgået al italiensk mekanik.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 28-10-17 08:36

Citat
Italienensk er vel noget nær det ringeste valg man kunne forestille sig.

Udover den dårlige kvalitet er der typisk mafia med i købet, som vi fx har set i metrobyggeriet.

Godt nok har politiet opgivet

https://www.business.dk/transport/politiet-opgiver-efterforskning-af-narko-og-mafia-i-metro-byggeriet

men det skyldes måske bandekrig eller at de står ved grænsen og kigger på pas?

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-10-17 11:15

Tak for svaret Reset.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 28-10-17 23:49

Selv tak Svend. Håber du får afklaret problemerne vdr. stemmeafgivelsen.
Selv er jeg stadig i tvivl, da repræsentanterne for de partier jeg ville stemme på til et folketingsvalg
(DF eller Nye Borgerlige), er nogle klaphatte her i kommunen.
Så måske ender det med den konservative repræsentant. Men Ikke Enhedslisten. Den var til dig Kaptajn.