/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Ring magnet
Fra : Højris
Vist : 388 gange
100 point
Dato : 04-09-17 08:43

Hej Kandutter.
Jeg har et par skrottede højtalere men
Jeg vil have frigjort den sorte ringmagnet.
Men de er limet sammen helt uden brug af div skruer.
Hvad bløder jeg det lim op med ?

Højris

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-17 08:52

Prøv at læg det i blød med kaustisk soda eller brun sæbe af den gamle slags

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-09-17 09:25

Ja hvorfor egentlig ikke. Det er sat i blød inden 15 min så vi får se.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-17 10:13

Det tager sikkert længe om at opløse limen, men ellers og hvis der er plads, så prøv en hammer med små bløde slag fra forskellige vinkler - og eventuelt en meget tynd kniv og hammer mellem emnerne

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-17 10:16

Kom til at tænke på at den slags sikkert har en eller anden form for ´bøsning´ der går op og holder delene på plads, så det kan godt blive lidt af et arbejde du har rodet dig ind i.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-17 10:37

Hvis du slår på sådan en ferroxduremagnet, vil den let gå i stykker. I dit sted ville jeg prøve med acetone eller cellulosefortynder. Læg magneterne i en tæt plastpose, hæld en sjat opløsningsmiddel over (behøver ikke at dække, der er jo dampe), og luk posen tæt og glem den et par dage. Har du ikke sådan en grønflaske stående, kan du jo starte med alm. husholdningssprit.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 04-09-17 12:47

Nu er det sat i blød i brun sæbe.
Der er ikke plads til så meget som et barberblad.
og nix der er ikke falser eller bøsninger.
Acetone syntes ikke at være så anvendeligt,cellulosefortynder har jeg ikke mere af og det kan tilsyneladende ikke købes mere.
Så jeg prøver med sprit til den næste.
Faktisk har jeg 3 stk. 2 på 15 cm. og 1 på 20 cm. i ydre diam.
Den ene side af den første har jeg fået af ved at bruge en vinkelsliber til en rille på diameteren og så en skruetrækker til at skubbe stykkerne fra med.
Vender tilbage. Højris

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 04-09-17 13:05

Det er ellers noget godt lim de bruger = gad vide hvorfor almindelige mennesker ikke kan få fat i sådant.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 04-09-17 14:11

Citat
Nu er det sat i blød i brun sæbe

Når man gør ovn-plader o.l. rene med brun sæbe, så gør det underværker, at smide en sjat salmiakspiritus med ned i posen inden man lukker for det.

Måske vil det også gøre en forskel i din situation.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-09-17 16:39

>specielt til mig-selv:
Epoxylim er noget ret krasbørstigt noget at få opløst - og det er i almindelig handel. Gå efter mærkevarer og ikke en "no-name" sag fra 10kronersmarkedet. Den bedste styrke får man ved omhyggelig udmåling af klæber og hærder, superplane og -rene overflader og så opvarmning til et sted imellem 80 og 140 grader C. Ved limning af supermagneter (neodym-) skal man dog passe på ikke at komme nær Curie-temperaturen. De her nævnte ferroxdure-magneter tåler fint lige så høj temperatur som limen. Og epoxylim er altså noget stærkere på påbrændt fedtstof i badeovnen.

Accepteret svar
Fra : mig-selv

Modtaget 100 point
Dato : 04-09-17 17:02

Citat
Epoxylim er noget ret krasbørstigt noget at få opløst

Ved det, bruger det selv.
Men alligevel bruger fabrikker noget særdeles godt ´klister´, tænker på sådan som det de limer bakspejle og andet på med, de er næsten umulige at rive løse.

Citat
Når man gør ovn-plader o.l. rene med brun sæbe,

Du kunne jo prøve at lægge det i en varm ovn, mange lim typer bliver bløde af varme.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 05-09-17 15:06

Det jeg har gjort nu er i blød med brun sæbe fra i går og har monteret en aftrækker som jeg tilspænder med få mm. ad gangen. Så ja jeg prøver ovnen. Har lige fået en ny tøjhaler Den får samme tur i ovnen..

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 05-09-17 16:45

Cellulose fortynder kan sagtens købes, men det virker nok ikke. Men prøv høj varme.

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 05-09-17 17:21

Tak for svaret mig-selv.
Ja det var noget der virkede. Ovnen alts[
Fedt nok og tak for fiffet.

H'jris

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 05-09-17 17:47

Pas på med temperaturen. Magneter har en Curie-temperatur, som ikke må overskrides. Sker det alligevel, står du med nogen gråsorte keramikagtige ringe, som ikke rigtig kan noget.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-09-17 22:41

Citat
Ja det var noget der virkede. Ovnen alts[

Fik selv ´ideen´ af at læse de ellers meget GODE indlæg - men ingen nævnte varme.

Man kan stadig blive klog af kandu, trods nede/oppe tider