/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvad er en selvstændigs nettoindtægt?
Fra : cristian2
Vist : 382 gange
40 point
Dato : 26-08-17 11:26

Min kone starter selvstændig virksomhed (salg af eget smykkedesign). Vi har ikke helt styr på økonomien, så her er et par spørgsmål.

Hun kan som minimum klare sig for kr 16.000 md/netto. Hvor meget skal hun i givet fald brutto sælge for/md, når der tages højde for følgende:
Rene materialeudgifter i snit: 35 %
Moms: 25 %
Lands-skattetryk: 44,9 % (Kommuneskat Kbh. 36,7 %)
Pension: 12 %
Hun forventer at sælge brutto for kr. 10.000 på slotsmesser og markeder i weekender. Prisen for en stand er kr. 2.000 i snit.
Derudover er der selvfølgelig udgifter til transport til markeder, revisor og andre småting.

Mange tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 26-08-17 12:22

... FORUDEN:

5 ugers ferie (dvs 5 uger hvor hun intet tjener, men stadig skal opretholde indtægten på netto kr. 16.000/md).

Sygdomsforsikring

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 40 point
Dato : 26-08-17 12:47

Jeg vil anbefale i gør brug af
https://www.amino.dk
Her deler iværksættere hjælp og viden

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 12-09-17 23:39

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : flyforsinkelse

Dato : 11-09-19 14:04

Hejsa, jeg har forsøgt mig med en beregning, der forudsætter at :
-materialekøb er angivet ekskl. moms
-standudgift er ekskl. moms

Ved en weekendstand omsætter hun for 10.000 ink.moms.
Først skal der betales moms: 2500 kr
Materialer (35%) :2.625 kr
Stand: 2.000 kr

Overskud er nu 2.875. Heraf betaler hun skat (45%) samt pension (12%).
Hendes netto indtjening på en weekend er 1.263kr. 4x måned bliver det ca 5.000 kr.

For at nå de 16.000 netto skal hun (udover at sælge for 40K/måned på messer) omsætte for 70.000/måned i direkte salg -uden udgift til messer. Så der er vist lang vej til dette. Hvis hun dertil vil holder ferie ca 1 måned/år, ja så kan hun gange disse tal med 1.1 (ca.)

Kommentar
Fra : flyforsinkelse

Dato : 11-09-19 14:10

skal hun stifte en virksomhed vil jeg anbefale enkeltmandsvirksomhed, da hun med en smykkevirksomhed nok hverken skal have medarbejdere, eller vil ifalde nævneværdigt erstatningsansvar ifb med leverancer. Men det er meget vigtigt at hun så ikke "glemmer" moms+skat, da hun jo hæfter personligt. Jeg har med held brugt https://legalhero.dk til at stifte virksomhed.