/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Problemer med Word
Fra : lukas2502
Vist : 325 gange
219 point
Dato : 23-07-17 15:56

Jeg er i gang med en større tekst på en del sider. Det der sker er: Når jeg vil flytte lidt rundt på teksten, f.eks. at rykke en linje lidt ind, er det i en del tilfælde ikke muligt, der sker intet når jeg trykker på afstandstasten. Nogle gange når jeg vil rykke tekst en linje ned, rykker den to linjer ned osv. Jeg har Win 7 og Home and Student 2007

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 23-07-17 16:01

Har du prøvet at starten joblisten for at se, hvad der foregår på din PC?

Højreklik på "baren" nederst og vælg Jobliste.

Accepteret svar
Fra : clou

Modtaget 119 point
Dato : 23-07-17 16:02

Hej lukas2502

Den hurtige måde:
Når du rykker teksten nedad, så kan du med fordel bruge Shift-tasten, hold den nede samtidig med du trykker på Enter.

Ellers marker hele teksten (Ctrl + A) klik på værktøjslinien på afstand mellem linier og afsnit (ligger i forlængelse af højrejuster teksten) sæt den til 1,0 linie afstand.

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-17 19:20

Enter = nyt afsnit = 2 linjer ned
Shift+enter = ny linie = 1 linje ned
Men det kan indstilles.

Det kan gøres for enden af linjen eller foran det første bogstav på linjen.

Oppe for oven er der nok en værktøjsknap som ligner et omvendt P - klik på den og du kan se hvad der sker. Den skifter hver gang der klikkes på det omvendte P.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-17 19:27

Lukas - du skal lige have et godt råd med når du laver større tekster.

Skriv noget og gem som eks.
abc.doc eller docx alt efter din word udgave
når du har skrevet lidt mere
gem som
abc1.doc eller docx alt efter din word udgave
skrive lidt mere
gem som
abc2.doc eller docx alt efter din word udgave

Får du så slettet en masse, kan du altid vende tilbage til den seneste gemte.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 23-07-17 20:07

Citat
sæt den til 1,0 linie afstand.
Det hjalp, nu er linjerne regelmæssige, men
når jeg vil, f.eks. at rykke en linje lidt ind, er det i en del tilfælde ikke muligt, der sker intet når jeg trykker på afstandstasten. Det der gør det hele uforståeligt er, at det er ikke på hele sider eller afsnit men nogle linjer der ikke lader sig flytte.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-07-17 03:31

Der findes ingen afstandstast på tastaturet.
Der er en mellemrumstast, men den funktion er kun til at opdele teksten i ord. Du kan ikke rykke rundt med teksten ved hjælp af mellemrumtasten.
Tabulatortastens funktion afhænger af hvilke tabulatorer, du har sat i den pågældende linie.

Jeg vil anbefale dig en lille bog om word, og at gennemføre øvelserne i den.

Ellers skal du bruge et simplere tekstbehandligsprogram. Det er nemmere, hvis du ikke har brug for de avancerede funktioner i word.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-07-17 08:15

Citat
Der findes ingen afstandstast på tastaturet.
Med "afstandstast" mente jeg mellemrumstast. Foruden mellemrum bruger jeg den også, når jeg vil "rykke" den første linje i et nyt afsnit, lidt længere ind. Som skrevet, kan det ikke altid lade sig gøre, derfor mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-07-17 09:24

Tasten med de 2 i venstre side laver en indrykning.

Men her er et par spørgsmål som hjælper os til at kunne hjælpe dig.

1 Hvilken computer bruger du.

2 Hvilken windows udgave bruger du

3 Hvilken office udgave bruger du

4 Eller er det måske >>>> works <<<< du bruger.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-07-17 10:26

Tabulatortasten rykker for meget, i de afsnit hvor jeg ellers ikke kan rykke en enkelt linje lidt ind, rykker den af og til hele afsnit, eller for langt.
(når jeg prøver at rykke teksten lidt som her, virker det som det skal)
1) Den er stationær, bygget til mit behov af Føniks A/S.
2) Jeg har Win 7 pro. altid opdateret, og Home and Student 2007
3) Ved jeg ikke
4) Works 2007

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 24-07-17 10:30

Citat
(når jeg prøver at rykke teksten lidt som her, virker det som det skal)

Men det ændrer sig når jeg har trykket "send".

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-17 02:39

Hvis du vil rykke en startlinie i nyt afsnit ind, skal du ikke bruge mellemrumstasten . Indstil i stedet til indrykket margen.
afhængig af indstillingen vil overflødige mellemrumstegn ikke vises.
Lad være med at bruge word før du har haft fat i en lærebog med det og udført nole øvelser.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 27-07-17 08:14

Jeg har brugt Word i rigtig mange år, hidtil uden problemer. Som skrevet, problemet er kun i enkelte afsnit, de fleste afsnit virker det som det skal, og også i alle overskrifter.

Kommentar
Fra : lukas2502

Dato : 02-08-17 08:26

Citat
4) Works 2007

Læsefejl/Skrivefejl, det er selvfølgelig Word 2007

Godkendelse af svar
Fra : lukas2502

Dato : 03-08-17 09:00

Tak for svaret clou. Det var egentlig ikke det svar jeg mest brug for, men en del af svaret kunne bruges.