/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad med ulvene i Jylland etc..?
Fra : Tonganeseren
Vist : 516 gange
500 point
Dato : 05-07-17 14:39

Så kører debatten om ulvene igen. Det er nu dokumenteret, at der på en lokalitet befinder sig mindst 9 ulve - heraf 8 hvalpe.
Det er også dokumenteret, at en enkelt fåreavler har mistet 49 får - efter ulveangreb.
Et sted i Aarhus har man oprettet en ulveforvaltning, hvorfra det i går bramfrit lød, at det stigende antal ulve ville kunne være en fordel for bønder, som ernærer sig med vegetabilsk landbrug, idet ulvene angiveligt ville kunne nedbringe antallet af bl.a. kronvildt.
Derudover erklærer de kloge akademiske hoveder, at mennesker normalt ikke behøver at frygte angreb af ulve, på trods af veldokumenterede angreb i vore nabolande.
I dag skriver en lokal jæger, at han ikke mere tør lade sine børn cykle til naboungerne, og det forstår jeg egentlig godt.
Fra politisk side er man også begyndt at interessere sig for problemerne med helt sikkert udsatte ulve. Gad vide om et ulvehold på Djursland har haft noget med sagen at gøre. Ganske vist hævder de kloge hoveder, at DNA tests klart udsiger, at ulvene i Jylland har samme DNA profil som ulve i Tyskland, men har man testet ulvene i farmen på Djursland. Jeg vil vædde en halv arm på, at de har samme profil som de tyske ulve.
De kloge hoveder i Aarhus ( de er nok glade for deres ansættelsesforhold ) har nu pådraget sig et stort ansvar. Dræber ulvene børn, har de det ubetingede ansvar.
Hvad siger I til sagen??

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-07-17 15:06

Her i Danmark skal man kunne lade sine børn lege frit i naturen uden at de er i fare.

Altså tapre jægere, skyd ulvene i stedet for søde hjorte.

Vi har ikke brug for ulve i Danmark...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-07-17 15:52

Fang ulvene og aflever dem hyklernes haver.........det vil de nok syntes er en god løsning.

Ps. Det er mærkeligt at de ulve endnu ikke er fosvundet " af sig selv"

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 500 point
Dato : 05-07-17 17:05

Hvis ulve angriber mennesker, ville jeg personligt skyde den/dem der har angrebet, selvom jeg ved det er ulovligt, da de er fredede i hele Europa !!! Men jeg tvivler på at det kommer så langt, da der er rigeligt foder i form af f.eks. råvildt, kronvildt og smådyr. Derudover findes der en del tamdyr i form af heste, køer, får, så fødemulighederne er er tilstede. Jeg er da på samme linje som Tonganeseren m.h.t. at lade børn færdes i områder hvor man ved der er ulve, men .......?
Hvis der sker ulykker er det naturligvis katastrofalt for pågældende børn og deres familier, men jeg tror ikke det kommer så vidt !
Men alle må bidrage til at holde nøje med de bevægelser der sker, også når det gælder husdyr på markerne. Hvis muligt skal dyrene ind for natten eller også må hyrder med dertil egnede hunde passe på deres dyr. Det gør man alligevel mange steder med får !
Problemet er nu ægte nok i Jylland og den hjælp man får fra myndighedernes side er utilstrækkelig. Hvis nu der dukker nogle op på Sjælland, så vil man se hvordan der bliver gjort noget ?
Jeg synes godt der kan være plads til bl.a. ulve, vel at mærke hvis der samtidig må drives jagt på dem, men det må man altså ikke, så EU må derfor gå forrest i kampen på europæisk plan.
Der er i dette tilfælde tale om problemer og ikke udfordringer, som man efterhånden kalder tingene, når man ikke ved anderledes, men det er jo noget helt andet snak !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-07-17 17:14

Hej ØV4

Det er interessant, at svenskerne tillader regulering af ulvene - og de er vel også medlem af djævelkskabet EU.
I Sverige kan der være plads til ulvene, men i DK mener jeg ikke, at de skal have lov til at brede sig. Infrastrukturen er ikke til den slags.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 18:25

Mon ham her får ind i kategorien ULV?

https://www.youtube.com/watch?v=Jd_41tM6H2Y

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 05-07-17 19:17

Har altid været vild med Roadrunner. Beep, beep.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 21:45

Citat
Har altid været vild med Roadrunner. Beep, beep.

Ja, den har altid været en af mine favoritter, hvad tegnefilm angår.

Siden sidst? så jeg en privat person der havde optaget et klip og sendt til DR, Ulve mor med ?? møjunger... auh.
Klippet kan vist se´s på DR:
https://www.google.dk/search?q=dr+ulve&oq=dr+ulve&aqs=chrome..69i57j0l5.7039j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 05-07-17 21:49

Tror jeg ville gøre ?? som i Spies og Glistrup filmen = smide tøjet og få stå-dreng = han gik vist ind til en Gorilla, hvad jeg ikke turde, så hellere et par sultne ´hunde´..

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-07-17 05:52

Tiden og naturen er en anden end dengang.
Her i omegnen bliver bøndernes marker udstykket, og der bygges kæmpe huse på bitte små parceller.
Huse og mennesker side om side. Den smukke natur og de vidtstrakte marker er fortid, og noget der var engang.
Ulven må ikke skydes, det holder ikke!
Læs her, de barske fakta om ulven, den løber hurtigere end jeg kan cykle...
http://www.123fakta.com/da/fakta-om-ulve

Kom ulven virkelig selv hertil http://www.mja.dk/artikel/er-ulvene-sat-ud-af-mennesker

http://jvv.dk/hvorfor-skal-vaere-baevere-ulve-danmark/

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 07-07-17 14:12

Kom ulven virkelig selv hertil http://www.mja.dk/artikel/er-ulvene-sat-ud-af-mennesker

Her henviser jeg til indlægget fra Katekismus.

God artikel.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 08-07-17 07:08

Lidt mere om de "farlige" ulve:

http://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE9710780/ulven-er-her/

http://jyllands-posten.dk/debat/kronik/ECE9710796/sameksistens-med-ulvene/

Til alle velmenende danskere: Slå koldt vand i blodet - mon ikke tingene får en "lykkelig" afslutning - med brug af sund fornuft skal tingene nok lykkes til sidst, enten ved indførelse af jagttid eller regulering eller måske en tredje måde ?

Rigtig god week-end til alle.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-07-17 12:39

eller måske en tredje måde ? - skriver ØV4!!

Øh, mener du måske gruppeterapi i rundkredse?

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 08-07-17 19:25

Her lidt fakta:

På Naturstyrelsens hjemmeside er oplyst , at der er dræbt 0 i USA og Canada, 4 i Rusland og 4 i Europa i perioden 1950 - 2000 og at de er bekendt med en dræbt i 2002.

Men det er ikke opdateret information. I 2005 blev en 21 årig canadisk mand dræbt af ulve. Igen i 2010 blev en kvindelig jogger dræbt og spist af et ulvekobel i Canada og i 2013 blev en 10-årig dreng i Rusland dræbt af en ulv, mens han var ude at lege med 2 andre drenge. Hertil skal lægges tab af menneskeliv i Asien og Mellemøsten fra ulveangreb, som angives at ske oftere end i vores del af verden. Her ud over er der alle ulveangrebene uden dødelig udgang, f.eks. den 10-årige dreng i Minnesota, der blev bidt i hovedet om natten eller en skovarbejder der blev angrebet af ulve og reddede sig pga. sine 2 store hunde. Ulveangreb uden dødelig udgang bliver ikke registreret lige så systematisk og kommer typisk frem i lokale aviser under lokale nyheder. Ulveangreb tilbage i tiden må i omfattende grad mangle registrering for ikke-dødelig udgang og mørketallet må derfor antages at være betragteligt.

I Canada har ulveforskere erkendt, at den generelle opfattelse af ulvens fredelige sameksistens med os mennesker ikke holder. Erkendelsen af, at ulven er ikke pr. natur er sky og at ulven også angriber os mennesker, hvis den ser lejligheden til det, vinder frem i disse år. Vores viden fra 1800 tallet ser ud til at være gået i glemmebogen. Og med de få ulve i øde områder i vores verdensdel, så er der ikke set mange angreb de sidste 50-60 år, men det begynder at ændre sig i takt med den stigende population af ulve og den fredning der er sket i mange lande af ulven (EU). Fredning fjerner ulvens respekt for os mennesker og de ses oftere og oftere i haver og gårde i Sverige. Mange forældre er af den årsag, begyndt at køre deres børn i skole pga. risikoen for ulveangreb, også selvom risikoen er lille. Men hvem tør tage risikoen for sine børn i ulveområder?

En canadisk ulveforsker kalder det danske "ulveforsøg" for forrykt, da ulven ikke kan leve afsondret fra os mennesker og det vil ende grueligt galt i hans øjne. Hans udtalelse er baseret på lokalkendskab om ulve i Canada, fra Canada's mangeårige sameksistens med ulve, muliggjort ved deres meget store landområder, hvor ulven faktisk kan leve afsondret fra os mennesker. Men trods dette sker der fatale ulveangreb i Canada og flere bliver skadet for livet af skambid. Det skal oplyses, at den danske rapport om risiko ved ulve i Danmark, kritiserer forskeren for bl.a. at udtale, at det primært er børn og svagelige der angribes, som de mener er udokumenteret. Men med henvisning til den norske rapport om ulverisiko, er det konkluderet, at det primært er børn der angribes af raske ulve (90%). (Se side 37, afsnit 11.4)

Derudover er drabet på en svensk soldat, forårsaget af ulve ) ikke omtalt. Det skete cirka 2009.

Vi må påtænke, at de fleste oplysninger kommer fra folk, hvoraf nogle helst ser både ulve, løber og næsehorn flyttet til Danmark.
I det hele taget står det sløjt til med motivredeligheden.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 08-07-17 19:39
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 08-07-17 21:17

TV-værten Sebastian Klein er begejstret for ulve i Danmark, hvis de opfører sig som ulve. I modsat fald mener han de skal skydes.
Ja, så kort kort kan det siges

https://www.netnatur.dk/sebastian-klein-ulve-skal-opfoere-sig-ulve/

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-07-17 07:48

Kære Kaptajn.

Det er virkeligt et godt sted at placere ULVEN Peter - men ligefrem at fjerne ham er nok at gå over stregen, denne talentløse lallende idiot (efter min mening !) - men et godt indslag !!!

Kære Tonganeser.

Jeg respekterer dine synspunkter omkring ulve og deres berettigelse i den danske natur, men jeg forstår sgu' ikke hvorfor ? Hvad er det der gør at moderne mennesker, med de oplysninger der er tilstede, er bange for nogle "forvoksede" hunde ? Er der gået for meget pædagogik i tingene, således vi efterhånden skal være rystende bange for alting ? Hvis det er bjørne der skal forefindes i naturen eller jærv, ja så er min holdning helt klart et stort nej !!
Spørgsmålet om en tredje måde er jo selvklart for dit vedkommende, nemlig en total udryddelse og næppe en rundkreds-afgørelse, men sådan er vi mennesker jo forskellige ! Skal vi granske hvad der er farligt og dermed forbydes, indgår der mange andre ting der er langt farligere, f.eks. biler, vand (søer og moser, fjorde, havet) - skal vi forbyde disse ting ? Tobak er jo snart også forbudt, men ikke alcohol, forstå det hvem der kan - det slår mange mennesker ihjel hver dag - sådan kan man blive ved.

Vi må påtænke, at de fleste oplysninger kommer fra folk, hvoraf nogle helst ser både ulve, løber og næsehorn flyttet til Danmark. skrev Tonga.
Vi har sgu' løber(e) nok i DK, så der er ikke behov for flere stønnere til at forstyrre vor natur - de udgør en tusindtallig skare, som mange steder er farligere for naturen end nogle sølle ulve !! Men det var måske løver du mente ? I så fald er vi helt enige.

De bedste sommerhilsner - liggende på et isbjørneskind

ØV4

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy

Dato : 10-07-17 14:20

Citat
Det er virkeligt et godt sted at placere ULVEN Peter - men ligefrem at fjerne ham er nok at gå over stregen,
Hej ØV4, jeg var ikke klar over at det blev fjernet? Jeg kan godt afspille melodien.

Men nu ser det ud som om, at politikerne ønsker at indføre regulering/jagttid på "ulven Peter"

Mvh.
Tommy.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 10-07-17 18:18

Hej Tommy.

Lad os da håbe, at de der bestemmer her i fædrelandet kommer til fornuft - det er dog en opblødning i forhold til hvorledes problemet hidtil er behandlet !

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-07-17 21:00
Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-07-17 15:50

Altså - kære ØV4. Jeg er aldeles ikke bange for ulve, selv om jeg tidligere har haft et par ubehagelige oplevelser med dem - i Nordsverige, syd for Stockholm og i nærheden af Lillehammer.
Jeg arbejdede engang som "afløber" i nærheden af Gävle, hvor en kollega var meget tæt på at blive bidt af en ulv. Han var Nordmand og cirka 2 meter høj - og næsten lige så bred over skuldrene. Han sad, som undertegnede, og nød sin frokost, da to ulve nærmede sig, som ulve nu engang gør det, når de har færten af noget spiseligt. Den ene ulv gjorde udfald mod ham, men han nåede akkurat at smække den et slag med en gren, han havde liggende ved siden af sig.
Der er masser af beretninger, hvor ulve har dræbt hunde, som færdedes sammen med deres ejere.
Forsøger man at skærme for hunden, kan det gå rivende galt. Det tror jeg, du forstår.
Danmark er for lille til ulve. Jeg ville ikke løfte et bryn, hvis en kendt Ny Alliancepolitiker blev overfaldet, mens jeg ville blive indædt rasende, hvis det gik ud over børn, legende i skoven.
Endelig finder jeg det meget uheldigt, at fåreavlere mister et stort antal dyr til ulvene.
Nå, kære ØV4, vi bliver sgu nok ikke enige om emnet - derfor slut fra min side.

Mvh.

Tonganeseren

Godkendelse af svar
Fra : Tonganeseren

Dato : 11-07-17 15:51

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 12-07-17 06:51

Kære Tonganeser.

Mange tak for point - som du selv skriver, tror jeg heller ikke vi bliver enige om emnet, men derfor kan man jo godt udveksle meninger uden at råbe ad hinanden - vi er, trods alt, voksne mennesker selvom nogle nok synes vi førhen kunne være ret nærgående på en helt unique person fra bibelbæltet i det østjyske. Man savner ham faktisk lidt, denne forfatter og godsejer, som havde sine helt egne meninger om alt og alle.

ØV4

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 12-07-17 12:33

Helt enig.

Mvh.

Tonganeseren