/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Elradiator - afstand til gulv?
Fra : Lincoln1242
Vist : 1395 gange
50 point
Dato : 02-07-17 14:39

Jeg skal til at sætte nogle elradiatorer op. Ifølge monteringsvejledningen, så skal de monteres mindst 30 cm over gulvet, hvilket jeg synes lyder unaturligt langt oppe. De vil komme til at sidde tættere på vindueskarmen end på gulvet. Det vil i mine øjne se ret underligt ud.

Findes der nogen retningslinjer for, hvor langt oppe/nede man normalt sætter en elradiator?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 02-07-17 19:08

Ca 10 cm. Over gulv.
Det er måske ophængsbeslaget der skal sidde i den højde.

Kommentar
Fra : Lincoln1242

Dato : 02-07-17 20:03

Der står specifikt "Selve radiatoren skal have en afstand på min 30 cm i forhold til gulvet..."

Der henvises til en illustration i vejledningen, men den er så utydelig at den er ubrugelig.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 02-07-17 21:32

Jeg vil også sige 10 cm.
Her kan downloades datablad
https://www.greenline.dk/k/elartikler/elradiator

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 03-07-17 10:26

Når der står 30 cm over gulv er der jo nok en grund til det.
Det kan jo blove et forsikringsspørgsmål hvis der opstår ildebrand i forbindelse med radiatoren, og så er det en ret stor fordel at have monteret den efter forskrifterne.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-07-17 12:29

De olie/el varmere (600 + 1600W) jeg har, er afstanden mindre end 10 fra gulv til ribberne, samt den ene har fod er af plast.
Men en ting er jo hvad der forskrives i din manual, og hvad loven siger.

En anden ting er at du kan få en varmepumpe der er mere effektiv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-07-17 16:32

Hvad er det for en varmegiver du er ve d at sætte op.
Tilsluttes den vand eller el.
Lad os se et billedeui

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 03-07-17 16:46

Citat
Findes der nogen retningslinjer for, hvor langt oppe/nede man normalt sætter en elradiator?

Retningslinjer står i vejledningen. Hvis du brænder dit hjem af, kan du alligevel ikke drage os andre til ansvar.
Hvis du ikke følger producentens anvisninger, kan du ikke drage denne til ansvar. Herved tager du selv ansvar for ikke at følge retningslinjer.
Så du har vel reelt set selv svar på dit spørgsmål.

Til det tekniske, så sættes de 30 Cm af hensyn til recirkulation, da varm luft stiger op... Jo tætter den placeres på gulvet, jo større andel for den af egen opvarmet luft. Ved at placeret den 30 cm over gulv, vil den have bedre muligheder for at lave en jævn opvarmning af rummet.

Målet er øget, efter fremkomst af de lave panelradiatorer, i gamle dage var en elradiator næsten 1/2 m i højde, og der var recirkulation ikke det store problem, og slet ikke med de gamle termostater hvor der var 1-4 grader mellem tænd og sluk. Idag er der næsten ingen hysterese på temperatur på de elektroniske termostater.

Så funktions mæssigt skal den nok virke ned til 10 cm. Men den virker bedst ved mindst 30 cm fra gulv. Hvilket formentlige er producentens primære årsag til dette mål.

Mvh Benjamin

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 03-07-17 16:53

Sorry nu ser jeg det er en elradiator - følg anvisningen fra fabrikken.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 03-07-17 18:47

Monteringsanvisningen SKAL følges .
Det er simpelthen en del af reglementet.
Elradiatorer kan bilve særlig varme i bunden hvor varmelegemet sidder , så strålevarmen her kan være stærkere end i toppen.
Der er formentlig også en minimumsafstand til sider og top.

Oliefyldte radiatorer er en helt anden sag.
folk som gættwer eller synes en afstand er ikke værd at lytte til.

Hvis der dårligt er plads, skulle du måske vælge en anden type.

Kommentar
Fra : mig-selv

Dato : 03-07-17 22:18
Godkendelse af svar
Fra : Lincoln1242

Dato : 14-07-17 13:42

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-17 18:33

Selv tak - men det var egentlig Benjamin som kom med svaret.